gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#16 Bericht door on7wp »

Wel ik heb zelf al enkele -zware- gesprekken gehad met die gasten van ON0KTK om jullie zaak te bepleiten...

Maar Westvlamingen zijn moeilijke mensen om mee te onderhandelen. Ik heb hun dan koudweg gezegd dat het (excuseer het woord) [ongepast woord verwijderd door elsinga] zijn dat ze blijven vasthouden aan die dwaze kleine shift van 1,6 MHz. Vrijwel alle Belgische repeaters zijn verhuisd naar 7,6 MHz, de meeste Belgen zijn niet zo dom...

Ze zitten in Kortrijk steeds maar te schermen met het totaal niet steekhoudende argument dat hun caviteiten niet zouden kunnen vertuned worden naar 7,6 MHz shift. Ik probeer hun aan hun verstand te brengen dat hun repeater alleen maar veel beter kan worden door naar een 7,6 Mhz shift te gaan.

1,6 MHz op 1 locatie is puur masochisme. Met split site is dit te doen maar op 1 antenne zelfcastijding. Ik vraag me alleen af hoe lang het duurt dat de WestVlamingen daar achter zijn.

We keep our fingers crossed.

Tip: al eens aan gedacht om het systeem een ander rogerbeep toontje te laten geven volgens de ingang waar het signaal best ontvangen wordt. Dan hoor je auditief zonder website ook wat er gebeurd.

Let trouwens op met voters. Veel [ongepast woord verwijderd door elsinga] voten op signaalsterkte, terwijl je het op signal to noise moet doen, maar dat weten jullie vermoedelijk wel...

Pedro ON7WP
Uber-repeater-guru :-)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#17 Bericht door PA1OKZ »

Hi Pedro,

Wij hebben ondertussen vernomen dat ON0KTK een verzoek heeft ingediend om naar 430.325 te verhuizen hetgeen gehonoreerd lijkt. Het staat ook al in de UBA lijst. Vooropgesteld ligt het absoluut niet in onze bedoeling om anderen tot last te zijn. Omgekeerd hebben (hadden? ) wij ook regelmatig KTK op de uitgang, daarover heb ik nog met de beheerder gecommuniceerd omdat het er op leek dat het allemaal opeens veel harder was geworden.

Op één of andere manier doet zender Goes het erg goed in België, ondanks dat daar niet de hoofdlob heen straalt. Dit lijkt straks geen belemmering meer te zijn, dat is ook een goede reden om de RX in Goes er bij te activeren. Deze zender staat co-Channel met onze primaire zender in Hilversum en meerdere steunpunten zijn in ontwikkeling voor Zuidoost NL, Twente en Noord NL.

Je hebt denk ik niet erg goed geluisterd naar de repeater want na de Courtesy toon hoor je ook een cw letter ter indicatie van de laatst doorgegeven ontvanger. De lijst met letters en corresponderende RXen vind je op http://www.hobbyscoop.nl evenals natuurlijk de kaart met live weergave.

Voor de voting gebruiken wij gekalibreerde S/N gegevens waarbij de voting voorzien is van een dynamische hysteresis als functie van signaalsterkte. Op de kaartweergave (knopje 'kijk live' op de website) wordt de actieve RX in rood weergegeven. Gedurende een doorgang kan deze gemakkelijk meerdere keren naar een andere RX springen.

73
Mischa, PA1OKZ
Slechts een primitieve repeater prutser...

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#18 Bericht door PA0LMD »

Pedro heeft in ieder geval geen last van valse bescheidenheid.
Meten is (z)weten

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#19 Bericht door PA1OKZ »

Inmiddels is in Goes een nieuwe extra RX geactiveerd richting Zuid. Ervaringen zijn welkom vanuit het Belgische.

Meer informatie is te vinden op www.hobbyscoop.nl

73,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#20 Bericht door on7wp »

ik citeer "LET OP: Vanaf heden zendt PI3UTR géén CTCSS meer mee! Op de ingang blijft CTCSS voorlopig onverminderd noodzakelijk!"

klopt het dat de lage tonen van CTCSS verkloot worden door de interferentiepatronen tussen de verschillende zenders of is er een andere reden om geen CTCSS meer mee te sturen met PI3UTR ?

Geen CTCSS is wel een stap terug, met alle vervuiling die er op 2 meter in de lucht hangt wanneer je mobiel bent....

Ik vraag me trouwens nog steeds af waarom het DCS systeem zo weinig bijval geniet ?


Pedro - ON7WP

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#21 Bericht door PA1OKZ »

Dat is een heel andere discussie...

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#22 Bericht door PA1OKZ »

Maar kan je nu werken over PI2NOS of niet?

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#23 Bericht door PA1OKZ »

Gek is dat. Wel klagen maar als je t oplost krijg je nooit meer response...

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#24 Bericht door PA1OKZ »

En inmiddels is de dekking in Belgie compleet gemaakt met een extra ontvanger in Boom. Zie http://www.hobbyscoop.nl...

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#25 Bericht door Gert Jan »

PA1OKZ schreef:En inmiddels is de dekking in Belgie compleet gemaakt met een extra ontvanger in Boom. Zie http://www.hobbyscoop.nl...
De ontvanger werkt als een speer zo te zien ;-)
Zo af en toe zijn er wel wat Franstaligen te horen dus kennelijk staat er meer zuidelijk ook nog iets wat 431.725 gebruikt als ingangsfrequentie.
Is de antenne voor deze ontvanger een rondstraler of ook een panel?

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#26 Bericht door Manitou »

Gert Jan schreef:
PA1OKZ schreef:En inmiddels is de dekking in Belgie compleet gemaakt met een extra ontvanger in Boom. Zie http://www.hobbyscoop.nl...
De ontvanger werkt als een speer zo te zien ;-)
Zo af en toe zijn er wel wat Franstaligen te horen dus kennelijk staat er meer zuidelijk ook nog iets wat 431.725 gebruikt als ingangsfrequentie.
Is de antenne voor deze ontvanger een rondstraler of ook een panel?
zou F6ZCO kunnen zijn : http://cnrb.ref-union.org/listings/info ... _cnrb=1UHF

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#27 Bericht door Gert Jan »

Zou kunnen, is ook maar één avond dat ik het gehoord heb.
Kan iemand nog even een antwoord geven of de antenne in Boom rondstralend is of een panel en zo ja, welke kant op aub?

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#28 Bericht door PD4NX »

Gert Jan schreef:Kan iemand nog even een antwoord geven of de antenne in Boom rondstralend is of een panel en zo ja, welke kant op aub?
Hoi Gert Jan. Heb een screenshotje gemaakt van de info die je op de site kunt zien. Even met de knoppen spelen. :wink:

Afbeelding
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#29 Bericht door Randy »

Gert Jan schreef:Zou kunnen, is ook maar één avond dat ik het gehoord heb.
Kan iemand nog even een antwoord geven of de antenne in Boom rondstralend is of een panel en zo ja, welke kant op aub?
Alle antennes van NOS zijn rondstralend. Ook de zendantenne in Goes, Hilversum en de ontvangstantenne in Apeldoorn. Dat zijn wel panels, maar meerdere lagen en kanten, dus uiteindelijk precies rondstralend. Alleen dan met een flinke gain (en ~4° downtilt).

De ontvangst antenne in Goes is een panel die naar het zuiden staat. Deze wordt de komende week een 20° meer naar het westen gedraaid. De antenne in Nijmegen is rondstralend, maar staat op het voor de opbouw van de lift- en afzuiginstallatie dus straalt eigenlijk alleen goed tussen de 240° en 70° (Noord-West).

Het diagram van de antenne in Boom is hier te vinden: http://www.on0dp.be/?page_id=269.
Het is namelijk dezelfde antenne die ook gebruikt wordt door de digipeaters alsaar.

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#30 Bericht door Gert Jan »

Bedankt voor de info PD4NX en Randy, dat plaatje op hobbyscoop had ik natuurlijk zelf ook moeten zien, dom dom maar ik had die optie uitstaan..
Alle ontwikkelingen zijn erg leuk om te volgen, zeker op het technische vlak!
Dat het panel in Goes gedraaid zou gaan worden had ik gehoord, het waarom ook ;-).

Plaats reactie