gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#1 Bericht door on7wp »

Heren,

daarnet wanhopig getracht in te melden op PI2NOS. Repeater komt half schaal tot vol schaal binne op mijn FT-8900. Toch slaag ik er niet in om de repeater te bereiken. Ik heb 35W output, een halve meter Aircel-7 en een 3 bands antenne die zeker meer dan 3 dB winst heeft.

Destijds kon ik ON0VRT die nochtans met 500W ERP werkte vanop 210m boven ASL werken van zodra ik 1 tot 2 blokjes had, met PI2NOS lukt dit niet. Met ON0TB lukt dit minder goed omdat er wat passieve intermod in de antenne zit, maar bij 5 blokjes kom ik daar wel perfect in, en on PI2NOS hoort men mij gewoon niet (ja ik heb de juiste subtoon...)

Oftewel is het ding potdoof oftewel drukt hij door de kleine shift zijn eigen ontvanger dicht, hoewel ik dacht dat hij meerdere hulpontvangers had dus die zouden dat dan moeten opvangen.

Mijn traject is tussen Mechelen en Antwerpen, de ontvangst van de repeater is goed maar ik kom er niet in.

Het geeft een foutief beeld en repeater veel vermogen te geven wanneer de ontvanger niet op punt staat.


Pedro ON7WP

Werk aan de winkel....

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#2 Bericht door PF9ZX »

Of je krijgt niet genoeg ruimte om er tussen te komen, wat best regelmatig voorkomt.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

PF9ZX schreef:Of je krijgt niet genoeg ruimte om er tussen te komen, wat best regelmatig voorkomt.

Als je goed leest is dat niet het geval.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#4 Bericht door PF9ZX »

Er staat: "daarnet wanhopig getracht in te melden op PI2NOS"

Dus is het maar hoe je het opvat :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#5 Bericht door PA1RLM »

Pedro,

Afgelopen dinsdag kwam ik terug van een werkbezoek aan Diegem. Op de E19 tussen Mechelen en Antwerpen kon ik de repeater gewoon werken vanuit de auto.
Ik gebruikte een FT-7900 met een JWX raamantenne op de auto.
Zou het mogelijk een andere oorzaak kunnen hebben.

Met vriendelijke groet,
karel
PA1RLM
(geen repeater guru)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#6 Bericht door on7wp »

neen toch niet. Er zijn hier nog amateurs in de buurt die mijn observaties ondersteunen. Horen is 1 ding, werken wat anders....

Wanneer ik met de basisantenne waarop de repeater S9+ binnenkomt werk en met een andere radio mijn signaal beoordeel hoor ik erg veel variatie en regelmatig zelfs mijn signaal wegvallen onder de squelchdrempel. Het is dan ook duidelijk dat de ontvanger (dewelke ?) gedesensed wordt door ander RF geweld.

Bandpass filtertje bijplaatsen maybe ? Recent nog gemeten dat bijvoorbeeld de DR-1X van Yaesu dichtklapt bij eender welk -23 dBm signaal ergens in de buurt (in de 100 MHz bandvreedte rondom de input. Kloteontvanger dus...

Pedro

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#7 Bericht door PF9ZX »

Als je het allemaal zo goed weet, doe het dan zelf !

De mannen weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn en wat de mogelijkheden zijn. Ze zullen dezen ook zeker benutten.

Gelukkig zijn de meesten wel tevreden en werkt het bij vrijwel iedereen zonder noemenswaardige problemen. Wat is trouwens het probleem, het is een NL repeater dus als het werkt vanuit Belgie dan is dat mooi meegenomen. Zo niet jammer dan. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#8 Bericht door PA1RLM »

on7wp schreef:neen toch niet. Er zijn hier nog amateurs in de buurt die mijn observaties ondersteunen. Horen is 1 ding, werken wat anders....

Wanneer ik met de basisantenne waarop de repeater S9+ binnenkomt werk en met een andere radio mijn signaal beoordeel hoor ik erg veel variatie en regelmatig zelfs mijn signaal wegvallen onder de squelchdrempel. Het is dan ook duidelijk dat de ontvanger (dewelke ?) gedesensed wordt door ander RF geweld.

Bandpass filtertje bijplaatsen maybe ? Recent nog gemeten dat bijvoorbeeld de DR-1X van Yaesu dichtklapt bij eender welk -23 dBm signaal ergens in de buurt (in de 100 MHz bandvreedte rondom de input. Kloteontvanger dus...

Pedro
Ja toch wel. Ik kon hem gewoon werken (dus niet alleen horen)

Karel
(nog steeds geen repeater guru)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#9 Bericht door pe1rea »

on7wp schreef:neen toch niet. Er zijn hier nog amateurs in de buurt die mijn observaties ondersteunen. Horen is 1 ding, werken wat anders....

Wanneer ik met de basisantenne waarop de repeater S9+ binnenkomt werk en met een andere radio mijn signaal beoordeel hoor ik erg veel variatie en regelmatig zelfs mijn signaal wegvallen onder de squelchdrempel. Het is dan ook duidelijk dat de ontvanger (dewelke ?) gedesensed wordt door ander RF geweld.

Bandpass filtertje bijplaatsen maybe ? Recent nog gemeten dat bijvoorbeeld de DR-1X van Yaesu dichtklapt bij eender welk -23 dBm signaal ergens in de buurt (in de 100 MHz bandvreedte rondom de input. Kloteontvanger dus...

Pedro
Pedro, zou het probleem niet aan jouw kant kunnen zitten?
Dat idee krijg je zomaar..
Ergens een slechte verbinding of zo, op de korte afstand niet van belang, maar als het er op aan komt....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-Verwijderd account

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Ik had reeds eerder problemen gemeld m.b.t. PI2NOS, zie: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=22&t=15008
Aanvankelijk leek het verholpen te zijn, maar heb toch te vroeg gejuicht :(

Het is hele complexe techniek wat men daar toepast en het blijkt dus een grote uitdaging te zijn om alles foutloos, naadloos en probleemloos te laten functioneren. Volgens mij is het goed dat er feedback gegeven wordt hoe gebruikers het in de praktijk ervaren, vooral als men wat verderaf zit.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#11 Bericht door PA0ETE »

Hallo Pedro,

Misschien ken je onderstaande site al. Op het kaartje kun je zien op welke ontvanger iemand ontvangen wordt. De grootte van de cirkels geven de signaal-ruisverhouding aan. De rode cirkel geeft de ontvanger aan die naar de zenders doorgeschakeld wordt.

Het systeem is nog niet klaar. Er zijn twee sterke zenders, die staan in Hilversum en in Goes. Uit het kaartje blijkt ook dat nog niet alle plekken waar de zenders bereik hebben al voorzien zijn van een ontvanger. Daar wordt wel hard aan gewerkt. Verschillende ontvangers zijn overigens al wel geplaatst, maar doordat de internetverbinding daar door derden wordt voorzien is daar nog geen internet beschikbaar. Behalve de grotere ontvangers die er nu zijn, komen er op termijn ook nog ontvangers op lage plekken bij, waar de zenders wel bereik hebben en de ontvangers niet.

Ik heb deze week via PI2NOS een QSO gemaakt met Ignace ON3IG uit de buurt van Gent. Die kwam binnen op de ontvanger in Zierikzee, en mij viel toen ook de grote QSB bij die verbinding op. Ik dacht in eerste instantie dat hij portabel was, maar dat was niet het geval. Ik dacht toen dat er sprake was van troposcatter (tropo was op die dag iets verhoogd qua condx), maar mogelijk is er als dat het niet is een probleem met sterke signalen buiten de ontvangstband in Zierikzee.

Waarschijnlijk is de eerstvolgende zender die bijgeplaatst gaat worden eentje in Smilde, in het noorden van Nederland dus.

It is a work in progress, maar dat schrijf je zelf ook al :-)

John

http://pc7x.net/repeaters/#/map/google/pi2nos

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#12 Bericht door elsinga »

Had vandaag een QSO met Mischa, de beheerder van PI2NOS, die ook Smilde noemde, maar de uitdagingen qua grootsignaalgedrag die daar lagen. Ook noemde hij Roermond. ;)

Het blijft inderdaad interessante materie, bij netwerken met gekoppelde zenders en ontvangers. Coversity heeft ook zo zijn eigenaardigheden, maar er is heel goed mee te werken. PI2NOS werkt anders (geen kleine lage cellen, maar grotere hoge cellen), maar kent dezelfde uitdagingen.

Dus, neem het zoals het is en geniet van de mogelijkheden die ons amateurs geboden worden (en waar we ook nog eens niks voor betalen, donaties uitgezonderd). ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#13 Bericht door Gert Jan »

De situatie in Zeeland is iets anders dan op andere locaties aangezien er ontvangen wordt in Zierikzee op 55m en uitgezonden wordt vanuit Goes op 140m, dit kan sowieso al een reden zijn waarom de topicstarter vanuit zijn locatie de repeater niet goed kan werken terwijl hij wel sterk waarneembaar is.

De afgelopen week lijkt het er echter ook op of er soms iets met de ontvanger van Zierikzee aan de hand is, het klinkt zo af en toe alsof de squelch te hoog staat ingesteld van de ontvanger maar mijn vermoeden is dat er in Zeeland op de ingangsfrequentie ook regelmatig een signaal zit wat een aantal kHz naast de ingangsfrequentie van de repeater zit zodat het allemaal niet lekker klinkt via Zierikzee.
Ik heb mensen portable vanuit Vlissingen horen werken dus met de gevoeligheid lijkt mij niets mis afgezien van bovenstaande issues.

Ik heb op PI2NOS ook mensen gehoord die nog verder weg zaten dan de topicstarter en dan goed over het relais kwamen, meestal kwamen ze over de ontvanger van IJsselstein.
Een subtoon is overigens NIET nodig om over PI2NOS te werken.

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#14 Bericht door on7tz »

ik ben woonachtig in de omgeving Turnhout prov Antwerpen ik werk pi2nos hier met 1 wat zonder problemen
heb een X200 op 22meter hoogte enkele maanden terug stond deze antenne op 16 meter en lukte mij het nog goed om erover te komen zelfs zonder enige ruis dus wat het probleem bij U is weet ik niet maar inderdaad Micha pa3okz en de andere crew van pi2Nos werken er hard aan om deze boven regionale repeater in nederland op punt te zetten en geef ze dan ook de tijd daarvoor want er komen inderdaag nog andere ontvangers bij maar dat gaat allemaal niet zo snel dat men wil.
Maar langs de andere zijde goede kritiek is ook niet slecht daar kunnen ze van leren
ik ben alvast blij met deze repeater al woon ik in Belgie utr en nos zijn heel veel gebruikte repeaters en hebben een goede dekking hadden wij zoiets maar in Belgie.
Nogmaals Chapeau aan heel de repeater Crew !!!!!!!

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: gevoelighiedsissue pi2nos vraagteken

#15 Bericht door PA1OKZ »

Over de ontvangst door PI2NOS vanuit delen van België kan ik een duidelijk antwoord geven:

Op dit moment hebben wij doelbewust de ontvanger in Goes niet geactiveerd. Reden hiervoor is dat wij in dat geval regelmatig problemen zouden ondervinden van ON0KTK gebruikers. Primair is België niet het doelgebied van PI2NOS, maar we zien wel dat de zender het erg goed blijkt te doen In die richting. We vinden de contacten met onze Belgische collega's wel erg leuk en het zou mooi zijn als we dit met de huidige middelen vanuit Nederland kunnen intensiveren.

Naar het schijnt zal ON0KTK op termijn een andere QRG gaan gebruiken. Indien in dat geval van Belgische zijde geen bezwaar bestaat willen we met plezier de RX in Goes activeren zodat een betere balans ontstaat. We zijn hiermee wel voorzichtig aangezien er enige gevoeligheid bestaat als het gaat om coördinatie van de overheden van beide landen, al kunnen wij daar als repeater beheerders natuurlijk niet veel aan veranderen.

Overigens heb ik recent de indruk gekregen dat met de ontvanger van Zierikzee mogelijk iets gaande is. Deze werkte aanvankelijk uitstekend, ik hou dit in de gaten.

Is daarmee je vraag beantwoord Pedro?

73,

Mischa, PA1OKZ

Plaats reactie