Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#1 Bericht door pa3fsy »

Toen een paar jaar geleden D-Star op de markt kwam, was het binnen de kortste keren weer peperdruk op een aantal
D-Star repeaters.
Echter nu anno domini 2015 heb ik het idee dat het op de oude analoge repeaters aanzienlijk drukker is dan op
de goedwerkende D-Star repeaters.

Is het gedaan met D-Star of zijn de Analoge repeaters toch fijner om via te werken?

De laatste tijd zie ik veel DMR opduiken, echter ik ben er klaar mee om iedere keer weer geld uit te geven aan een nieuwe utopia.
D-Star is een goed werkend systeem, duidelijk van opzet en iedereen kan het bedienen en er is door heel veel vrijwiligers veel tijd in gestoken!

Waar komt het accent te liggen de komende jaren, welke repeaters moet je straks werken al waar vele amateurs dagelijks uitluisteren?
Met zijn allen ons verspreiden over Analoge repeater, D-Star repeaters en DMR- Repeaters werkt echt niet.

Of is het een fabrikanten- strijd om de gunst van de koper en terugkerende koper?
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#2 Bericht door PA0ETE »

Er zijn in Nederland ook nog mensen bezig met dPMR, Tetra en FreeDV. Net over de grens in Duitsland is een al wat oudere repeater voor het APCO P25 systeem (het overheids/politiesysteem in de VS) en in België is System Fusion van Yaesu, dat in Nederland maar niet aan wil slaan razend populair, terwijl in België ook D-STAR en DMR nog flink populair zijn.

FreeDV kun je doen, zonder grote uitgaven. Het enige wat je nodig hebt is een extra geluidsinterface (bijv. een goedkoop dongeltje of een headset met USB-aansluiting). FreeDV is vooral op de kortegolf populair, daar is het voor gemaakt, maar wordt op VHF/UHF ook steeds meer gebruikt. D-STAR wordt op HF weer relatief veel gebruikt.

Doordat D-STAR er het eerste was, en dus al wat langer bestaat kun je op het gebied van D-STAR het gemakkelijkst wat zelf bouwen.

Verder hebben we twee Nederlandse fabrikanten van amateurapparatuur. Eentje ervan staat dit weekend in de VS op de beurs met zijn nieuwe dualband zendontvanger voor digitale mode's, die in eerste instantie voor D-STAR afgeleverd wordt (waarschijnlijk inclusief ontvangst van DMR).

Website DVMEGA http://dvmega.auria.nl
Bijlagen
De nieuwe digitale zendontvanger van het Nederlandse bedrijf DVMEGA
De nieuwe digitale zendontvanger van het Nederlandse bedrijf DVMEGA

pa3fsy
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2009, 11:25
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd / 7B

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#3 Bericht door pa3fsy »

Een goed antwoord, dat wist ik niet, die DV Mega, lijkt mij de beste kans hebber, D-Star en DMR combineren is misschien wel het slimste.
Vind persoonlijk D-Star erg mooi werken, zekers met de Repeater van D-Star Utrecht, vaak lekker druk.

Ik zal die DV Mega eens volgen via Facebook, als daar ook nog mooie software bijkomt om de zaak te programmeren, dat zou wel top zijn, moet zeggen dat
de meeste software programma's van amateur zenders toch echt wel een beetje uit de tijd van Ben Hur zijn, daar programmeerde hij de VHF mobile TX mee voor zijn strijdwagen!
Sed quis custodiet ipsos custodes [ Maar wie zal de wachters zelf bewaken? ]

Best 73 Dirk PA3FSY

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#4 Bericht door PA0ETE »

Er komt ook nog een CS7000 aan, hoewel de status daarvan lichtjes onduidelijk is. Dat is een portofoon van CSI, een Amerikaans/Chinees initiatief van de eigenzinnige ondernemer Jerry Wrangler. De CS700 (voorloper, alleen DMR/FM) is een meer dan uitstekend apparaat voor weinig geld. De CS7000 zou bij introductie geschikt zijn voor DMR en D-STAR, en FM, en voldoende reken- en geheugencapaciteit hebben voor diverse andere mogelijkheden, waarbij de firmware open source is, zodat amateurs zelf dingen kunnen toevoegen.

Het apparaat zou alleen dit voorjaar klaar zijn, maar het loopt zoals gezegd een beetje hobbelig. Jerry stond op de Hamvention met een CS750, een beefed-up versie van de CS700 met alleen DMR en FM.

http://www.va3xpr.net/connect-systems-p ... tar-radio/

on7ta
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2012, 09:06
Roepletters: ON3COR

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#5 Bericht door on7ta »

In België zijn de meeste D-Star gebruikers overgeschakeld naar DMR.
73 Karel
on7ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik gebruik nog steeds alleen analoge repeaters. heb nog nooit een digitaal doosje aangeschaft.
We hebben er bij ons in de regio ook geen goede hoge repeaters voor. Uiteraard zijn ze er wel maar met een klein porto-tje vanuit huis wordt dat lastig.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#7 Bericht door elsinga »

Ik heb juist wel een DMR porto aangeschaft, ondanks dat ik thuis met de rubberduck geen dekking heb. Dit wordt de volgende mode waar veel is gebeurd en staat te gebeuren. D-Star heb ik me nooit mee bezig gehouden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#8 Bericht door PA0ETE »

on7ta schreef:In België zijn de meeste D-Star gebruikers overgeschakeld naar DMR.
73 Karel
on7ta
En ook in België een groot deel van de DMR-gebruikers van het eerste uur het afgelopen jaar naar System Fusion.

Opmerkelijk bij al die verhuizingen is dat het aantal repeaters niet substantieel is afgenomen. Terwijl in het begin veel D-STAR-repeaters op DMR zijn overgeschakeld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#9 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik heb juist wel een DMR porto aangeschaft, ondanks dat ik thuis met de rubberduck geen dekking heb. Dit wordt de volgende mode waar veel is gebeurd en staat te gebeuren. D-Star heb ik me nooit mee bezig gehouden.
Met D-STAR is zelf experimenteren en bouwen veel meer mogelijk dan bij DMR. Dat was overigens bij D-STAR een paar jaren geleden niet anders dan zoals het bij DMR nu is, d.w.z. het zal zeker ook daar veranderen.

Ik word door sommigen aangezien voor een pionier op gebied van digitale spraak, terecht of onterecht. Mensen vragen mij dus wel eens welke 'smaak' digitaal ze moeten aanschaffen.

Dan antwoord ik: op welke digitale modus zitten de vrienden die je zou willen spreken? En vervolgens: voor welk systeem zitten er bruikbare en betrouwbare opstappunten in je regio (betrouwbaar is: zijn ze er over drie, vier maanden nog)? Zijn die er (echt) niet dan kan ik haast niet anders dan D-STAR adviseren met iets van een DVMEGA hotspot van 10 mW of vergelijkbaar, want dan heb je je eigen toegangspunt en dan kun je er met je porto ook altijd op (je kunt zo'n hotspot ook via UMTS gebruiken :-) )

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#10 Bericht door Manitou »

Strange dat DMR hot is.
Op zich werkt het systeem en de toestellen uitstekend maar valt er verder weinig mee te doen.
Experimenteren gaat enkel over wat aan en uitvinken in de menu's indien je er iets van snapt.
Want de meeste gebruikers gebruiken de settings van een collega en passen dan enkel de call aan of in de meeste gevallen laten ze dat doen.
Van de rest snappen ze niks en bovendien weten ze in eerste instantie niet wat ze met het indrukken van knoppen doen want die instelling heeft ooit eens iemand anders gedaan. Het lijkt dus een beetje op 27MHz.
D-Star en Fusion en meer bepaald de toestellen hiervoor zijn ontworpen voor amateur gebruik en daar is dus heel wat meer mee mogelijk en dan heb ik het nog niet eens over zelfbouw.
En neen ik ben zeker geen dmr hater hi.

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#11 Bericht door PA3FAT »

D-star was in het begin toch ook helemaal dichtgetimmerd totdat iemand het wist te omzeilen.
Zal met DMR ook wel tzt komen. Of enig ander systeem wat populair is/wordt.

Vooralsnog liggen de prijzen voor DMR als instap wel stuk lager dus daar zal ergens de bron voor de populariteit wel in gaan zitten.

@PE2AAB, heb een DMR portofoon de MD-380 van Tytera en ontvangst van PI1ZOB (Ehv DMR) is nagenoeg onmogelijk (in het park vlakbij) . Mogelijk dat de antenne opstelling verhoging die men beoogt heeft nog iets verbetering gaat geven.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#12 Bericht door elsinga »

Ik vind het uitzoeken hoe dingen werken en er dan ook iets mee doen leuk. En dus maak ik zelf mijn codepluggen (en maak ik ze beschikbaar voor degenen die het wat minder snappen ;) ), wil ik weten hoe je roaming het handigste kunt gebruiken en hoe je aprs fatsoenlijk werkend krijgt en zo. Is inderdaad "vinkjes zetten", maar wel op een iets hoger nivo dan bij 27mc. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#13 Bericht door on4cgw »

elsinga schreef:Ik heb juist wel een DMR porto aangeschaft, ondanks dat ik thuis met de rubberduck geen dekking heb. Dit wordt de volgende mode waar veel is gebeurd en staat te gebeuren. D-Star heb ik me nooit mee bezig gehouden.
Beste,

Hier ook moeilijkheden met de rubberduck, me basis antenne werkt dit perfect.

73
Kurt

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#14 Bericht door PA1OKZ »

PA0ETE schreef:in België is System Fusion van Yaesu, dat in Nederland maar niet aan wil slaan razend populair
Als ik de beheerders van de repeaters in belgie mag geloven dan staat het hele land vol met allerlei soorten digitaal spul maar zit vrijwel iedereen nog steeds analoog met elkaar te praten. De belgische activiteit in de digitale modus is dus ondanks het aanbod maar zeer beperkt. Dat klopt ook wel als je luistert naar de verschillende frequenties want heel veel activiteit is er niet en als dat er al is dan is het vaak van afkomstig van Internationale talkgroups en dergelijke.

Overigens vind ik persoonlijk het beeld in Nederland niet heel erg anders. Je hoort wel het een en ander maar over het algemeen is er niet vreselijk veel activiteit op DMR en Dstar. Wij hebben in Nederland natuurlijk wel meer dan drie keer zoveel actieve zendamateurs vergeleken met België.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#15 Bericht door PA3BZT »

Na jaren van afwezigheid de hobby weer opgepakt en heb daarom ontwikkelingen als DMR en D-Star gemist maar ik neem aan dat repeaters als PI2NOS en PI3UTR onder de categorie analoog vallen?
Via de website Hobbyscoop lees ik de ontwikkelingen van de co-channel opzet en de uitbreiding van het dekkingsgebied, dan ligt de nadruk op de analoge techniek?
Ik heb een 2M Kenwood porto, de TH-215E, die door het CTCSS gebeuren niet meer voor repeaterwerk geschikt is.

73, Fred

Plaats reactie