Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#16 Bericht door ON5ZZ »

PA1OKZ schreef:
PA0ETE schreef:in België is System Fusion van Yaesu, dat in Nederland maar niet aan wil slaan razend populair
Als ik de beheerders van de repeaters in belgie mag geloven dan staat het hele land vol met allerlei soorten digitaal spul maar zit vrijwel iedereen nog steeds analoog met elkaar te praten. De belgische activiteit in de digitale modus is dus ondanks het aanbod maar zeer beperkt. Dat klopt ook wel als je luistert naar de verschillende frequenties want heel veel activiteit is er niet en als dat er al is dan is het vaak van afkomstig van Internationale talkgroups en dergelijke.

Overigens vind ik persoonlijk het beeld in Nederland niet heel erg anders. Je hoort wel het een en ander maar over het algemeen is er niet vreselijk veel activiteit op DMR en Dstar. Wij hebben in Nederland natuurlijk wel meer dan drie keer zoveel actieve zendamateurs vergeleken met België.
Mijn ervaring omgeving Gent in ON-land, D-star sterft uit (in Gent zelf nooit repeteer gestaan), Fusion komt niet echt van de grond (steeds dezelfde gebruikers), DMR wordt nog het meest gebruikt.Analoog 70cm doods en 2M steeds dezelfde gebruikers...
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#17 Bericht door pa3kc »

Manitou schreef: Van de rest snappen ze niks en bovendien weten ze in eerste instantie niet wat ze met het indrukken van knoppen doen want die instelling heeft ooit eens iemand anders gedaan. Het lijkt dus een beetje op 27MHz.
Amateur radio is in principe hoe jij het brengt hetzelfde als 27mc. Alleen in de amateur wereld heb je andere banden en andere radio apparatuur.

Hier in de regio Eindhoven is het best wel stil op 2m en 70cm. De 2m repeater word gelukkig nog veel gebruikt maar op 70cm is het helemaal stil geworden nadat het 70cm relay offline gegaan is.

Er is een DSTAR repeater hier in Eindhoven op 70cm maar die ATOF word abused naar verluid door iemand die niet met anderen wilt spelen. Die DSTAR repeater draait vanuit zijn eigen huis met de antenne zo laag dat je er niets aan hebt in de stad en omgeving.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Repeater gebruik in NL ouderwets analoge of toch D-Star

#18 Bericht door PA1OKZ »

PA3BZT schreef:Na jaren van afwezigheid de hobby weer opgepakt en heb daarom ontwikkelingen als DMR en D-Star gemist maar ik neem aan dat repeaters als PI2NOS en PI3UTR onder de categorie analoog vallen?
Via de website Hobbyscoop lees ik de ontwikkelingen van de co-channel opzet en de uitbreiding van het dekkingsgebied, dan ligt de nadruk op de analoge techniek?
Ik heb een 2M Kenwood porto, de TH-215E, die door het CTCSS gebeuren niet meer voor repeaterwerk geschikt is.

73, Fred
Hallo Fred,

UTR en NOS zijn bovenregionale repeaters die in FM uitzenden. Ze zenden en ontvangen in FM, echter, het gehele backend is natuurlijk gezien de techniek helemaal digitaal. Evengoed vallen ze onder de noemer analoge repeaters.

Ik heb goed nieuws voor je: PI2NOS gebruikt in zijn geheel geen CTCSS. Zolang je een shift instelt van +1,6MHz kan je deze repeater gewoon gebruiken. Verder is het onze bedoeling om ook de CTCSS van PI3UTR binnenkort uit te schakelen. Dit is mogelijk geworden doordat door een goede samenwerking met onze Belgische collega's de frequentie van PI3UTR nu vrij gekomen is waardoor geen onderlinge interferentie meer bestaat. Nu is CTCSS nog even actief om wat praktische redenen maar dit zal naar verwachting binnenkort veranderen.

73,

Mischa, PA1OKZ

Plaats reactie