slechte rx PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

slechte rx PI2NOS

#1 Bericht door -Verwijderd account »

De ontvangst van PI2NOS is bij mij ronduit belabberd slecht. Omdat ik daar niet vaak ben, kan ik niet zeggen sinds wanneer.
De signaalmeter op mijn Yaesu zwabbert tussen minimaal en maximaal :shock: en het audio is niet om aan te horen.
Aanvankelijk dacht ik dat de oorzaak gezocht moest worden in mijn transceiver, maar alle andere repeaters werken echter probleemloos.

Dus een van mijn portofoons op tafel gezet en op PI2NOS afgestemd. Wat schetst mijn verbazing: hetzelfde verhaal...
Het blijkt niet uit te maken welke radio ik gebruik voor ontvangst van PI2NOS.
Enkele maanden geleden nog waren de signalen prima, alsof ik nabij de repeaterlokatie woon.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#2 Bericht door PA1OKZ »

Momenteel hebben wij wat problemen met de datalink van onze co-channelzender in Goes. Dit resulteert soms in fluctuaties in de audiogelijkheid. We zoeken naar de oplossing maar tasten Nog wat in het duister. Aangezien Den Haag in het gebiedje ligt waar zowel de zender Hilversum alsook Goes binnenkomt is dit helaas goed merkbaar.

We hopen het spoedig op te kunnen lossen.

73,

Mischa

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#3 Bericht door PA1OKZ »

Kan je me misschien eens een opname mailen van de audiokwaliteit? Wij hebben eens wat zitten filosoferen en kunnen de signaalvariatie wel beredeneren, maar audiovervorming zou eigenlijk niet aanwezig mogen zijn...

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mischa,

Zou dat niet hetzelfde "probleem" kunnen zijn as dat wat ik had n een audio opname van gestuurd heb? ( De laatste dagen heb ik er geen last meer van )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: slechte rx PI2NOS

#5 Bericht door -Verwijderd account »

PA1OKZ schreef:Kan je me misschien eens een opname mailen van de audiokwaliteit?
Ik kan je helaas niet helpen aan een audio-opname, zo goed ben ik niet met techniek. Geen idee hoe dat voormekaar te krijgen... :oops:

Je schreef al dat jullie de oorzaak kennen en ik vermoed dat het audiokwaliteit daar onlosmakelijk mee verbonden is.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA4DHG schreef:
PA1OKZ schreef:Kan je me misschien eens een opname mailen van de audiokwaliteit?
Ik kan je helaas niet helpen aan een audio-opname, zo goed ben ik niet met techniek. Geen idee hoe dat voormekaar te krijgen... :oops:

Je schreef al dat jullie de oorzaak kennen en ik vermoed dat het audiokwaliteit daar onlosmakelijk mee verbonden is.

Dat laatste schreef Micha nou weer net niet, lees maar:

"maar audiovervorming zou eigenlijk niet aanwezig mogen zijn..."

Maar ik vermoed dat het het zelfde probleem is dat ik hierboven beschreef.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#7 Bericht door PA1OKZ »

Niet helemaal Juul. Op 2m staat ctcss aan die voor de audio effecten zorgt. Op 70 hebben we ctcss uit staan omdat het daar niet nodig is om ctcss te gebruiken. De interferentie tussen toontjes is waar je op 2m voornamelijk laat van hebt. Ik verwacht dat we in Den Haag naar een plek moeten waar we de vervorming kunnen waarnemen en er aan meten met onze kalibratiesoftware.

Misschien kunnen we dat bij ph4dhg doen ; -)

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#8 Bericht door PA1Bj »

Hier in Apd is de ontvangst normaal (S6 op een rondstraler 10m hoog).
Audio is prima zoals voorheen.

-Verwijderd account

Re: slechte rx PI2NOS

#9 Bericht door -Verwijderd account »

PA1OKZ schreef:De interferentie tussen toontjes is waar je op 2m voornamelijk laat van hebt. Ik verwacht dat we in Den Haag naar een plek moeten waar we de vervorming kunnen waarnemen en er aan meten met onze kalibratiesoftware.

Misschien kunnen we dat bij ph4dhg doen ; -)
Inderdaad klinkt het wel als interferentie, ook als alleen de callgever z'n riedeltjes geeft.
Deze avond had ik weinig hinder en heb probleemloos van PI2NOS gebruik gemaakt.

De meetploeg mag rustig hier komen, zet ik alvast de koffie klaar :D

-Verwijderd account

Re: slechte rx PI2NOS

#10 Bericht door -Verwijderd account »

PA1OKZ schreef:Kan je me misschien eens een opname mailen van de audiokwaliteit? Wij hebben eens wat zitten filosoferen en kunnen de signaalvariatie wel beredeneren, maar audiovervorming zou eigenlijk niet aanwezig mogen zijn...
Het is me gelukt om een goede opname te maken hoe het hier klinkt, ook de toontjes vd repeater klinkt vervormd (ongeveer 7 seconden na start).
En dit is alleen bij ontvangst van PI2NOS, alle andere repeaters en amateurstations klinken wel zuiver.
pi2nos.mp3

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#11 Bericht door PA1OKZ »

Zijn er nog mensen in de regio rotterdam / den haag die last hebben van co-channel effecten (vervormd audio)? We hebben de indruk het ondertussen goed onder controle te hebben.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#12 Bericht door andre »

Hier in de regio Rotterdam bij mij geen enkele vervorming waarneembaar bij een signaal van s9+60dB
(Capelle a/d IJssel)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: slechte rx PI2NOS

#13 Bericht door on7wp »

Je kan het probleem oplossen door een richtantenne in te zetten die een van beide bronnen bevoordeeld.

De vervorming ontstaat vermoedelijk omdat je beide signalen vrijwel even sterk ontvangt.

Ik heb hier thuis een gelijkaardig probleem met DAB ontvangst, ik zit op het kruispunt van vier zenders met vergelijkbare sterkte en zelfs in COFDM is dit een zootje, totdat ik met een richtantenne een van de zenders bevoordeel.

Succes alvast

Pedro ON7WP
repeater guru :-)

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: slechte rx PI2NOS

#14 Bericht door PA1OKZ »

on7wp schreef:Je kan het probleem oplossen door een richtantenne in te zetten die een van beide bronnen bevoordeeld.

De vervorming ontstaat vermoedelijk omdat je beide signalen vrijwel even sterk ontvangt.

Pedro ON7WP
repeater guru :-)
Gelijke signaalsterkte is geen reden voor audio vervorming Pedro, het veroorzaakt hooguit signaalvariatie als functie van RF fasesommering. Bij PI2NOS voldoen we uitstekend aan de voorwaarden voor co-channel gedrag waardoor er nauwelijks effecten waarneembaar horen te zijn, op een heel enkel klein gebiedje na waar RF nulling ontstaat. Dat kan niet voorkomen worden maar wordt nauwelijks waargenomen.

We hadden eerder een technisch probleem dat werd veroorzaakt door een (te) smalle instelling van het synthesizer loopfilter waardoor de carrier van de zenders enige mate van jitter veroorzaakte. Dat geeft natuurlijk flinke co-channel distorsie. Dit hebben we nu onder controle. Ook in gebieden waar meerdere zenders ongeveer even sterk zijn werkt het systeem perfect nu.

73,

Mischa PA1OKZ (ook repeater guru ;))

Plaats reactie