Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#16 Bericht door PA1OKZ »

Het onderwerp PI3UTR en ON0DP is een ander onderwerp dan hier wordt besproken. Desalniettemin wordt momenteel goed overleg gevoerd tussen de twee repeatergroepen, mogelijk leidt dat tot een oplossing op redelijke termijn.

73,
Mischa, PA1OKZ

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#17 Bericht door PD2NLX »

Beste Pedro,

Gisteren ON0TB kunnen werken op de hytera porto vanuit Breskens, Zeeuws Vlaanderen (203.32km) maar volgens mij zit er Desense op.

Kon um open krijgen maar wanneer de zender van de repeater was ingeschakeld lukte het mij niet meer om over het relais te werken.
Ook aan de hangtime was te merken dat ik daar niet meer waarneembaar was als de zender in de lucht stond.

Bij het afvallen van de zender lukte het weer zonder problemen.

Martijn

-Verwijderd account

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#18 Bericht door -Verwijderd account »

Op het scannerforum heeft men de klok horen luiden maar weet men niet waar de klepel hangt.
Daar wordt beweerd dat PI2NOS en PI3UTR aan elkaar gekoppeld zijn en dat er voor deze repeaters verschillende ctcss-tonen nodig zijn, afhankelijk van in welke regio men zit.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=26727.0

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#19 Bericht door pa3kc »

on7wp schreef:Feit is dat AT helemaal niet deftig coordineert met de buurlanden. Het maakt ook veel verschil of je een stadsrepeaterje gaat neerzetten op 6 meter met 1 watt of een 500W repeater op een broadcast mast van 300 meter hoogte.

Hier wordt onvoldoende rekening mee gehouden. Vroeger deden de amateurs dat wel maar sinds AT op eigen houtje begint frequenties uit te delen is de situatie grondig verstoord. Zelfs de 80 km regel wordt niet meer gerespecteerd. En dan hebben we het nog niet over de D-GPS zenders die AT zomaar zonder enig overleg neerplant in de Belgische hoge 7,6 MHz shift repeaterband op 70 cm die ook zeer storend zijn.

Samengevat, de meeste problemen zitten bij het AT.

Ik stel voor dat de gestoorde regiorepeater eigenaars onderling overleggen en het lijkt me logisch dat de laatst bijgekomen verhuisd naar een betere frequentie. En die zijn er zeker...

Pedro ON7WP
Large Area repeater goeroe
Eeuh andersom 8)

Agentschap Telecom heeft met twee partijen te maken in België voor internationaal frequentie overleg. Het Vlaamse orgaan en het Franstalige orgaan. En laat nu net beiden niet bereikbaar zijn van tijd tot tijd voor belangrijk internationaal frequentie overleg. En zo was het ook met het dgps verhaal. De beiden België's organen waren niet bereikbaar voor overleg wat betreft DGPS. Sterker, men reageert vaak helemaal niet op overleg. Niet handig met radio golven die over de grens heen gaan.

Dus voor de Belgen; Even uw eigen mensen (BIPT) beter aansturen en ophouden met het beschuldigende vingertje neer te leggen bij de Hollanders. Even terug schoppen: is dat orgaan bij jullie ook al kapot bezuinigd net als de andere overheids instanties bij u?

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#20 Bericht door on6zg »

BIPT..... Belgisch agentschap voor post en Telekom.... BELGISCH... Dat is er maar 1. Er zijn geen 2 agentschappen in België.

En uit persoonlijke ervaring weet ik dat agentschap Telekom NOOIT overleg pleegt over frequentie gebruik.
DGPS overleg wilden ze al zeker niet want zowel België als Duitsland hebben destijds er een negatief advies over gegeven en AT deed gewoon verder.!

73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#21 Bericht door pe1cmo »

Mijn ervaring, maar dat is geen amateur maar professioneel gebruik, met het BIPT is uiterst positief. Wel erg ambtelijk en daardoor traag, maar de uitkomst is altijd goed geweest. (ook goed overleg en hints om fouten de volgende keer te voorkomen).
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#22 Bericht door Remco »

Zonder met een vinger te wijzen, is mijn eigen ervaring
d.w.z. zelf onderhandelingsessies gevoerd en voorgezeten etc,
dat frequentiecoordinatie met onze zuiderburen in sommige gevallen
uiterst hardnekkig was/is (geweest).

Zeker wanneer er weliswaar sprake was van een formeel frequentietechnische
'correcte' Nederlandse wens, maar dit b.v. 'intern gedoe' opleverde bij onze zuiderburen
danwel het hun onderhandelingspositie op andere dossiers beinvloedde, b.v.
met andere radiotoepassingen of met de Fransen.

Voorbeelden hiervan zijn (destijds) DVB-T ('Digitenne'), Zero Base (FM-omroep).

Frequentiecoordinatie is eigenlijk een 'landjepik spel' met internationale regels
waarbij tactiek en strategie van belang is om de nationale souvereine frequentie-
ruimte te optimaliseren of te vergroten (ten koste van veelal een ander, want
zo werkt het wel ; -)

Frequentiecoordinatie is derhalve niet alleen maar een technisch spel.

Uit eigen ervaring weet ik dat onze zuiderburen bewust tactieken gebruikten
die we hier niet konden gebruiken omdat ons land bestuurlijk anders in elkaar zat/zit.

Mijn ervaringen zijn van ca. 15 jaar geleden. Een toen bekende Belgische
tactiek was 'verzepen', waarbij de taalgemeenschappen (Vlaams, Waals en .. jazeker
Duits), 'federale overheid', onduidelijke (politieke) bevoegdheden van ministers
(ging nu de minister van Media over de omroepfrequenties of de Minister van
Infrastructuur, waarbij het toen (geloof ik) zelfs zo was dat de ene een Vlaming was
en de ander een Waal) en allerhande andere bestuurslagen waar wij nog nooit van
gehoord hadden in de strijd werden geworpen.

Had je uiteindelijk een 'formele' uitspraak, dan werd die weer in diskrediet gebracht
omdat 'opeens' bleek dat je met de verkeerde partij aan tafel had gezeten.
En dan begon het circus weer opnieuw.

Het dreef de Nederlanders soms tot wanhoop en gaf onze zuiderburen haakjes om
andere dingen uit te onderhandelen die in beginsel vaak helemaal niets van doen
hadden met frequentieruimte. Liaison officers in Brussel (Europese Commissie) etc etc.

Dit is overigens een zeer veel gebruikte tactiek waar wij als Nederlanders maar in blijven trappen.

Het is op internationaal niveau niet ongebruikelijk dat er basale ruilhandel plaatsvindt,
b.v. 'als jij niet moeilijk doet over die FM-frequenties,
doen wij niet moeilijk over de uitbreiding van de haven van Antwerpen'.

Of.. wat dachten we van de hoge snelheidslijn naar Parijs? Die kunnen Nederlanders en de
Fransen (KLM-Air France) wel willen om de Europese hubfunctie te versterken,
maar die lijn moet wel door Belgie met een failliete (toenmalige) Sabena...

Het is dus niet vreemd dat Nederlanders ook hun eigen coordinatiestrategien hante(e)r(d)en om
onze zuiderburen tot beweging over te halen. Hierover doe ik geen mededeling,
anders dan dat elk land zijn eigen tactieken en strategien hanteert en dat dit soms
tot onbegrip en frustratie aan weerszijden van een landsgrens kan leiden.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#23 Bericht door PA1OKZ »

Maar het is helaas allemaal offtopic..

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Repeatergebruik in Belgie op 430.125MHz

#24 Bericht door Remco »

PA1OKZ schreef:Maar het is helaas allemaal offtopic..
Klopt. Maar zo werkt de informatiemaatschappij hedentendage (helaas?).

Als je thuis een stukje schrijft met een bedoeling, dat uitprint
en op de keukentafel legt, is het jouw stukje. Niemand weet dat.
Want.. het is jouw stukje.

Totdat ... het wordt geopenbaard en anderen het lezen en hun
zienswijzen daarop loslaten en deze zienswijzen openbaren.

De vraag is dan ... 'wat het topic is/was' ; -)

Plaats reactie