Legaal gebruik crossband repeater

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Legaal gebruik crossband repeater

#1 Bericht door elinek »

Erg leuk, een portofoontje dat ook als cross-band repeater kan werken. Maar hoe legaal is dat? Hoe je het ook went of keert, op normale wijze kun je niet voorkomen dat derden op de ontvangstfrequenties met de juiste subtoon de portofoon kunnen activeren. En wanneer is een repeater onbemand? Je porto staat in de shack en jij bent op het land bij het huis bezig, in de tuin, in de schuur, is hij dan onbemand volgens de wet?

Is er een mogelijkheid de cross-band repeater functie legaal te gebruiken op een antenne? (ik zeg er express antenne bij voor er een slimmerik met het antwoord komt dat het op dummyload kan :))
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#2 Bericht door PA3BAS »

Als ik het goed begrepen zit het probleem erin dat je tegenstation (uiteraard) ook gebruik maakt van de crossbandrepeater. Verder is het expliciet verboden op een aantal banden om daar crossbandverbindingen te maken. Dus ook een crossbandrepeater is daar verboden.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#3 Bericht door PA2OLD »

Interessant onderwerp.
Ik heb een Polmar dualband radio die volledig crossband compatible is.
Ik heb dat eens getest en het werkt prima, maar gebruiken kan je het niet echt...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#4 Bericht door PA2OLD »

Yep, maar hoe is het crossband gebruik als je wel in huis bent en je zend iets uit dat, laten we zeggen, op 2 m binnen komt en er op 70 cm uitgaat.
Wat zijn dan de regels, is dat toegestaan en mag je uitzendingen van andere amateurs crossband heruitzenden (in feite een crossband repeater)?
Het is dan een beheerde repeater...

Update: de tussenliggende post van een amateur met de naam Paul is ineens verdwenen, daar was mijn antwoord op gebaseerd.

Nog een aanvulling:
Stel ik ontvang een ronde (inclusief het inmelden) in de 2 meter band en wil die heruitzenden in de 70 cm band (in feite ook een soort repeater), aan welke regels moet ik dan voldoen?
Is mijn eigen callgever op de uitgezonden frequentie dan voldoende?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#5 Bericht door PF9ZX »

Leuk dat dit onderwerp weer voorbij komt.

Het mag gewoon zolang derden maar geen onderling QSO voeren. Ik maak er veel gebruik van 's zomers als ik buiten achter het huis ben of tussendoor vanaf een andere plek in huis.
Ik heb voor "mijn" kant (70cm) zowel zenden als ontvangen achter een CTCSS code zitten. Iedereen van buitenaf kan zonder de code alleen met mij communiceren.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#6 Bericht door pe1hzg »

Of het mag, de vraag is ook of het wenselijk is.

Het probleem is dat je *beide* zijden van zo'n repeater in de gaten moet houden. Zeker als iemand dit gebruikt om "met een portofoon door het huis te lopen" is het bepaald lastig om vast te stellen of er geen storing is op de portofoonfrequentie waardoor er op de andere frequentie steeds een stoorsignaal verschijnt.

Zeker op het moment dat de andere frequentie een repeater is, verstoort een (voor jouw onhoorbare) storing op de "portofoonfrequentie" de repeater en daarmee de gebruikers van de repeater. En dit alles zonder roepletters. Briljant.

Ik hoop dat we elkaar blijven aanspreken op de i**** die menen dat dit toch een goed idee is.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#7 Bericht door PF9ZX »

Dat is het mooie van de CTCSS code. Wordt er iets "gehoord" door de set, dan zie je op de set iets gebeuren met de s-meter maar wordt er niet(s) uitgezonden :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#8 Bericht door PA3HMP »

PA2OLD schreef:Yep, maar hoe is het crossband gebruik als je wel in huis bent en je zend iets uit dat, laten we zeggen, op 2 m binnen komt en er op 70 cm uitgaat.
Wat zijn dan de regels, is dat toegestaan en mag je uitzendingen van andere amateurs crossband heruitzenden (in feite een crossband repeater)?
Het is dan een beheerde repeater...

Update: de tussenliggende post van een amateur met de naam Paul is ineens verdwenen, daar was mijn antwoord op gebaseerd.

Nog een aanvulling:
Stel ik ontvang een ronde (inclusief het inmelden) in de 2 meter band en wil die heruitzenden in de 70 cm band (in feite ook een soort repeater), aan welke regels moet ik dan voldoen?
Is mijn eigen callgever op de uitgezonden frequentie dan voldoende?
Ja, ik 'plug' al jaren een ronde, ontvangst in breedband FM op 70cm en zet dat door op 70cm smalband, ik ben daarbij aanwezig en mijn signaal is voorzien van een callgever die om de zoveel minuten netjes mijn call uitzend, daarnaast schakelt het enkel in als een bepaald station in de lucht is, op die manier kan er ook weer ingemeld worden, dat is volledig legaal, anders is het als ik onbeheerd een crossband repeater aan zou hebben staan waar iedereen gebruik van kan maken.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#9 Bericht door pe1br »

Het enige verschil tussen ons en een gewone repeater is de atof.
Dit betekend dat je een repeater aan mag zetten zolang deze maar niet onbemand is en jij netjes aan het begin,eind en om de 5 minuten je call uitzend.

Als repeater voor je porto mag dus niet want dan ben je niet bij de tranciever aanwezig (waar heb je anders die porto voor nodig).
Als repeater voor 2 andere om's die net iets te ver uit elkaar wonen om elkaar direct te kunnen horen lijkt me geen probleem.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#10 Bericht door pe1rea »

Ik heb jaren een crossband gehad welke ik redelijk dichtgetimmerd had met CTCSS op de frequenties.*
Stoorpulsen kwamen er niet door.
Vermogen op de band voor de gebruiker (ikzelf dus) beperkt.
Nooit problemen gehad.

*Afwisselend van 2 of 70 naar altijd 23.
En met de porto in en om het huis (lees, enkele Km in de omtrek) op 23 weer terug....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#11 Bericht door pa3kc »

pe1hzg heeft een punt als men zo'n kwak doos koppelt aan een repeater met ATOF en er komen storingen door er van op de repeater met ATOF of iedere andere frequentie waar andere werken/luisteren.

Ik heb ze ook al gehoord dat men hun callgever activeert terwijl er zo'n doosje gekoppeld was PI3EHV. Erg hinderlijk.. niet alleen qrm kwam op PI3EHV binnen maar ook de callgever iedere 10 minuten dwars door alle verbindingen heen op PI3EHV.

Zelf gebruik ik af en toe ook een eigen crossband repeater. In combinatie met ctcss is prima alle qrm af te vangen en met een juist gekozen frequentie paar kan je/hoef je helemaal niemand tot last te zijn.

Iemand nog laatst op de banden geluisterd? Met name de 2 meter en de 70cm je hoort er amper of niets. Dit is al vele jaren zo. Kies een goede frequentie paar uit voor je crossband repeater, zet er ctss op, zo laag mogelijk vermogen en laag staande antenne(s). Zorg dat je het (al dan niet op afstand) onmiddellijk kan uitzetten. En zorg dat jij duidelijk de enigste gebruiker bent, althans via 1 kant dan van de cross band repeater. Dan ben je niemand tot last.

En dan kan men nu verder discussiëren of het wel/niet legitiem is en wat niet meer. Aan die pissing contest doe ik niet mee omdat een ieder (inclusief ik) een eigen mening daar over heeft.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#12 Bericht door pe1rea »

Eensch.

Op 23 had ik wel een hoge antenne, maar dat zijn per definitie toch de eeuwige ruisvelden...
En met mijn 1 Watt porto op 23 kon ik enkele Km in de omtrek het geval gebruiken. (Km of 10)
Mijn uitgang stond afwisselend op frequenties op 2 en op 70.
Net waar mijn belang lag...
Nooit last gehad.
Ik kon hem overigens op afstand deactiveren.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#13 Bericht door PA2OLD »

Leuk, maar... in feite was je "fout" bezig, jouw "repeater" was volgens de regels onbeheerd, je was niet zelf aanwezig.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#14 Bericht door PA2RU »

Los van het feit of het wel of niet mag , zou ik het wel fijn vinden dat men zich een beetje aan de bandplannen houd...

Enkele jaren geleden was er iemand in het Groninger land die het nodig vond zo'n ding ergens midden in het EME bandje van de 2m band te plaatsen..
Op de vraag waarom hij dat ding juist daar aan had staan en of hij nog nooit van bandplannen had gehoord kreeg ik als antwoord dat hij er nooit wat had gehoord en wenste om die reden ook geen rekening te houden met de bandplannen...

Waaruit maar weer eens bleek dat enige kennis van zaken ook ontbrak.....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Legaal gebruik crossband repeater

#15 Bericht door pe1rea »

Ik kon hem op afstand gewoon uitzetten.
Zolang ik met de portofoon in de hand liep had ik de controle, als ik thuis was stond het transponderdeel meestal uit omdat ik de betreffende zender dan zelf gebruikte...

Ps, zo heb ik gerenommeerde PA0 stations (publiceerden oa in de bladen) horen kouten in het dx venster in de 80 meterband.
En niet reageren op stations die geen PA0 prefix hadden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie