een noot repeater

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

een noot repeater

#1 Bericht door bubbe »

ben een beetje aan het kijken voor eventuele prepper dingen en nu zag ik toevallig een filmpje over een repeater om een groter berijk te krijgen

maar wat kan ik het best daar voor gebruiken gewoon 2 porto's aan elkaar knopen en bijvoorbeeld hoog in een boom hangen of tog echt een losse repeater
wat tog wel een stuk duurder is

en hoe zit het met de repeaters die nu online zijn werken die ook nog als het stroom wegvalt of is het dan gedaan met de repeaters
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: een noot repeater

#2 Bericht door pd1nl »

Kijk eens bij www.dares.nl dit is voor zendamateurs en ik denk zeer interessant voor preppers.
Wil je zendamateur worden kijk dan bij www.dlza.nl voor de cursus, als je een beetje interesse hebt is het makkelijk te doen en gratis, je betaald alleen de kosten voor je examen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: een noot repeater

#3 Bericht door elsinga »

En mocht je zelf een repeater willen, hou er dan rekening mee dat je daarvoor een vergunning moet hebben. En illegaal gebruik is hier op het forum niet toegestaan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: een noot repeater

#4 Bericht door PA3JMS »

Op internet zijn ook PMR repaters te zien. Men maakt dan gebruik van twee PMR repeaters met een schakeling er tussen (gebruik van de mic en headset aansluiting). Plaats dit op hoogte en het werkt goed. Als je hier goed gekeurde PMR porto's gebruikt is dit denk ik gewoon toegestaan. Ik heb in de voorwaarde voor het vergunningsvrij frequentie gebruik hier niet over kunnen vinden.

Als alternatief voor vergunningsvrij werken met een groter bereik zou je ook aan 27 Mc kunnen denken.

Voor repeaters in de amateurbanden gelden wel regels. zoals hiervoor ook al opgemerkt.

Prepper is een Americaans verschijnsel wat je in Europa ook ziet opduiken. Als ik Prepper zou zijn en me wil voorbereiden op uit val van de normale infra structuur zou ik Amateur worden. Dan bereid je je goed voor met kennis en betere apperatuur. Veel Amerikaanse Preppers zijn dan ook om deze rede Zendamateur geworden. Bij komend voordeel je hebt er een leuke hobby bij.
73 Jan

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: een noot repeater

#5 Bericht door bubbe »

ja dat van dat vergunning snap ik maar ik bedoel dit ook als noot als niet meer werkt zeg maar
zo als op de site van rcd staat noot breekt wet en zou ook een repeater op de pmr kanalen kunnen maken dat is verguning vrij
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: een noot repeater

#6 Bericht door elsinga »

Nood breekt wel wet en als je je prepperspullen moet gebruiken hoeveel wet is we dan nog... Maar je wilt vooraf de boel wel getest en wel klaar hebben en dan is er nog wel de wet. ;)

Legale repeatermogelijkheden: een PMR repeater met twee porto's (zoals er eentje in Amersfoort draait bij een zendamateur) of een PMR porto met papagaai (een kastje dat spraak opneemt en weer afspeelt als het stil is). En anders zendamateur worden en een echte repeater opzetten, mag ook in deze tijden al (maar alleen voor privegebruik).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: een noot repeater

#7 Bericht door bubbe »

ja dat klopt maar de pmr mag je tog wel een repeater verguningloos gebruiken tog
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: een noot repeater

#8 Bericht door PA2EFR »

Je mag alleen met typegoedgekeurde pmr's werken en je mag er NIETS op aansluiten. Hoogstens een oortje.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: een noot repeater

#9 Bericht door PA3BAS »

Ik denk dat er weinig problemen zijn met een papagaai-repeater. Hoef je niets aan de porto aan te passen. Hang zo'n ding ergens heeeeeel hoog op en je hebt toch een aardig bereik.


Edit: suggestie was al gegeven.... :)
.... But will it blend?

Plaats reactie