Zaanse repeaters getroffen door bliksem

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#1 Bericht door elinek »

De Zaanse repeaters pi3zaz en pi2zaz (145,7125 en 430,325) zijn tot nader order uit de lucht. De beheerder is nog niet ter plaatsen geweest, maar aan de antenne is goed te zien wat er maandagochtend gebeurd is, de bliksem is ingeslagen. De bewoners van de flat waar de antenne opstond hoorde een harde knal en de stroom viel uit. Na een kwartier was alles weer hersteld alleen liggen veel internetverbindingen in de flat eruit voor zover ik vernam van flatbewoners.
Van de antenne is niet veel meer over, ongeveer 2/3 van de x200 is verdampt en het restje is niet wit meer maar bruin. Ook hangen er her en der wat losse draden uit de antenne, geen fijn gezicht :( . De schade aan de apparatuur moet gezien de toestand van de antenne groot zijn. Als ik morgen de tijd kan vinden zal ik met een telelens foto's van resten van antenne maken, de foto's die ik gemaakt heb met de mobiel zijn niet bepaald duidelijk.
Ik heb contact gehad met een bestuurder van PI4ZAZ, deze vereniging is de eigenaar van de repeaters.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#2 Bericht door pe1rea »

Baal, weer een paal minder in omgeving Amsterdam....
ASD eruit, ZAZ eruit, ZDM stil....
UTR vanuit Amsterdam niet goed te bereiken en ALK valt weg zuid van Amsterdam

Gaat goed voor de mobiellende amateur rond Amsterdam....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#3 Bericht door Randy »

pe1rea schreef: ASD eruit, ZAZ eruit, ZDM stil....
De Amsterdamse repeaters zijn er wel hoor. De UHF-repeater werkt al weer ruim een maand en de VHF-repeater is er sinds zondag weer.

-Verwijderd account

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Dit is iets waar niemand op zit te wachten. Maar vraag me af wat de bliksemafleiderinstallatie gedaan heeft. Die is er juist voor om dergelijke schade te voorkomen. Aangenomen dat e.e.a. was voorzien van een deugdelijke bliksemafleiding.

Wat betreft de nieuwe 2m repeater van Amsterdam op 145.775, die kan ik met gemak werken met een portootje vanaf hier.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#5 Bericht door PA3HMP »

voorkomen doe je niet, hoogstens de schade wat beperken, ik heb het verschillende keren meegemaakt toen ik nog de lokale repeater deed, altijd vervelend.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#6 Bericht door pe1rea »

Ah, dat is mooi dat ASD het weer doet...
Ik heb alleen 2 meter in de auto, dus de spoeling werd al erg dun...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#7 Bericht door elinek »

pe1rea schreef:Baal, weer een paal minder in omgeving Amsterdam....
ASD eruit, ZAZ eruit, ZDM stil....
UTR vanuit Amsterdam niet goed te bereiken en ALK valt weg zuid van Amsterdam

Gaat goed voor de mobiellende amateur rond Amsterdam....

vanaf Amsterdam is vanuit de auto met een antenne op het dak pi3utr wel te werken, mits de internetverbinding tussen Hilversum en IJsselstein het doet. Omdat de ontvangst van pi3utr zeer matig is in de richting Amsterdam staat er een ontvanger voor deze repeater op de Aticom van Hilversum, te herkennen aan 2 piepjes aan het einde van ieder inkomend signaal op deze ontvanger.

pi3zdm, daar hoef je niet meer op te rekenen, het was een lokale repeater en had daar een atof voor, in ieder geval was de maximale hoogte met een meter of 60 overschreden, wat het vermogen betreft weet ik niet of dat te hoog was, ik weet wel dat hij interferentie veroorzaakte op een Duitse repeater op dezelfde frequentie. De repeater is door AT het zwijgen opgelegd

pi3asd doet het nu eindelijk weer goed, dinsdagavond met condities enkele Belgen, een Zeeuw en een Fries er op gewerkt. Het is in noordelijke richting een klein beetje minder dan vanaf de Shell tower, maar richting zuid is het net weer iets beter.

pi3alk is pas goed bereikbaar vanaf het noordzeekanaal en noordelijker, maar ik heb gehoord dat ze proberen toestemming te krijgen de antenne te plaatsen op de hoogste schoorsteen, scheelt al snel 20 meter in hoogte.

pi3zaz en pi2zaz zullen wel langere tijd uit de lucht zijn. pi3zaz had sowieso al kuren, na een tijdje intensief gebruik hield de repeater er steevast mee op voor een kwartiertje. Ik weet niet of ze er nog geld in willen steken omdat de atof volgend jaar verloopt en het nog allerminst zeker is of deze nog wordt verlengd. Volgens de nieuwe regels zou een lokale repeater niet meer dan 2 watt erp mogen uitstralen vanaf een hoogte van 10 meter, nu staat (stond) hij op ruim 30 meter bovenop een flat.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#8 Bericht door pe1rea »

Op welke frequentie staat die ontvanger voor URT dan?
Ik heb alleen 2 meter in de auto, en komende tijd zelfs niks, daar ik tijdelijk een bus krijg....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#9 Bericht door elinek »

Bij deze 2 foto's wat ooit het trotse bezit was van pi4zaz, de antenne op 35 meter hoogte voor pi3zaz en pi2zaz. Voor de goede orde, het dunnere bovenste deel van de antenne is helemaal verdwenen. :roll: :(
Bijlagen
antenne zaz 1.jpg
antenne zaz 2.jpg
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#10 Bericht door Hans PE1KWH »

Het zal wel niet zo zijn maar de foto's suggereren dat de antenne de bliksemafleider is/was......... heeft dan in ieder geval prima gewerkt !

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#11 Bericht door elsinga »

pe1rea schreef:Op welke frequentie staat die ontvanger voor URT dan?
Ik heb alleen 2 meter in de auto, en komende tijd zelfs niks, daar ik tijdelijk een bus krijg....
De ontvanger in Hilversum werkt op dezelfde frequentie als IJsselstein.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zaanse repeaters getroffen door bliksem

#12 Bericht door pe1rea »

Ok, dank...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie