PI3UTR echolink

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

PI3UTR echolink

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

PI3UTR is niet meer online via echolink is dit tijdelijk weet iemand dat?

PI3UTR was plotseling verdwenen van mij hoofdscherm van Echolink, zat vaak te luisteren via mij pc of via mij gsm.

Hoor graag hoe het precies zit.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#2 Bericht door PA0ETE »

Ze zijn met de settings aan het experimenteren. Afgelopen vrijdag bij de uitzending van PA00NEWS kwam ik er zelf ook af en toe niet in. Tien minuten later werkte het dan vaak wel.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: PI3UTR echolink

#3 Bericht door PD3UTR »

Ja duidelijk dat er aan gewerkt word, maar vind het wel jammer dat ze geen bypass omleiding dan maken voor PI3UTR zodat PI3UTR in de lucht blijft.
En er zo ook aan gewerkt kan worden, maar dat zal wel te veel werk zijn denk ik dan moeten we maar weer afwachten wanneer PI3UTR via Echolink
weer in de lucht komt. Het is niet anders.

Is er misschien ergers een site waar recente info over PI3UTR opstaat wanneer er iets gedaan is of aan gewerkt word zodat een ieder daar de juiste
info vanaf kan lezen dat alles duidelijk is en niet voor verrassingen komt te staan en maar moet gissen wat ze aan het doen zijn lijkt mij niet al te
moeilijk om hierover duidelijk berichtgeving te verstreken voor deze MEGA repeater van Nederland.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#4 Bericht door PA0ETE »

Hallo Luisteramateur,

Het is wel een amateurproject uiteraard. D.w.z.: garantie krijg je niet :-) Een bypass zou echter betekenen dat er voortdurend een tweede repeater standby zou moeten staan die grotendeels gelijk is aan de eerste. Het zou waarschijnlijk ook betekenen dat er een tweede duplexer zou moeten staan. Dat zou al snel tegen de 5000 euro aan kosten opleveren (duplexer 1900 euro, repeater 2500 euro, en dat is dan nog zonder computers, kabels etc meegerekend). Ook zou er noodstroom moeten komen.

Maar als mensen zich geroepen voelen om een dergelijk bedrag te schenken om zoiets mogelijk te maken dan weet ik zeker dat dat plan in goede aarde zal vallen :-)

(Ik weet de exacte bedragen niet zeker, maar dit is wat hiervoor gangbaar is)

Zo'n opstelling met redundantie/bypass is bovendien niet aantrekkelijk om een andere reden. Veel repeaters (ik denk dat dat ook bij UTR het geval is) beschikken wel over een reserve. Maar die laten ze liever bij iemand thuis in opslag. Een groot risico is bijvoorbeeld blikseminslag, maar je kunt daarbij ook aan brand denken. Als er zoiets gebeurt dan ben je bij een bypass ook direct twee dure repeaters kwijt waarbij de uitval niet in minuten gerekend moet worden, maar zonder reserverepeater die elders bewaard wordt, is de repeater dan ongetwijfeld vele maanden, zo niet voorgoed uit de lucht.

Er is echter nog een complicatie. Met de huidige vergunning is er sprake van meerdere repeaters door het hele land die op dezelfde frequentie gaan werken. De groep is momenteel bezig om hiervoor de apparatuur te bouwen. Ik weet dat niet van de groep zelf, maar ik hoor af en toe wel eens iets. De verstoorde werking momenteel heeft waarschijnlijk te maken met aanpassingen in de software die dit allemaal mogelijk moeten gaan maken.

Vervelend hieraan is dat als je de lange termijn-gevolgen van die aanpassingen wilt testen, dat je dat dan het beste met een in werking zijnde repeater kunt doen. Daarbij gaan dan ook met zekerheid dingen mis.

Er is overigens een website: www.pi3utr.nl

Websites van repeaters zijn bijna nooit heel goed in het geven van de laatste informatie. Met name planningen liggen bij de bouwers ervan heel gevoelig. Er is altijd kritiek als je die planningen niet haalt of als aangekondigde veranderingen ineens niet door kunnen gaan. Om die reden zul je bij bijvoorbeeld PI2NOS en PI3UTR op de site niet vaak nieuwtjes aantreffen.

Grappig genoeg gaat dat bij de repeaters in Amersfoort sinds een poosje een heel stuk beter. Die hebben geen website, maar ze sturen tegenwoordig heel netjes aan journalisten en geïnteresseerden updates.

23 cm in Amersfoort staat in middels in de lucht. Vanochtend hoorde ik een piepklein signaaltje van PI3AMF (145,625) die kennelijk bij iemand thuis proef staat te draaien. In de komende weken komt dat relais weer in de lucht, net als PI2AMF (430,250). Beide overigens zonder EchoLink.

Ik heb zelf twee PI-calls op EchoLink, PI8XDV-L en PI1XDV-L. De laatste daar ben ik momenteel ook mee aan het werk, dus mogelijk is die nu ook niet bereikbaar. PI8XDV-L geeft de hele week de uitzending van PA00NEWS op EchoLink door. De laatste keer dat ik dat (gisteren) controleerde werkte die nog perfect :-) Pi1XDV geeft normaal gesproken meestal het geluid van het drukste kanaal op D-STAR door.

73!
John
PA0ETE

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: PI3UTR echolink

#5 Bericht door PD3UTR »

Ja bedankt voor de uitvoerige uitleg ervan hoe het een en ander werkt, zeker snap ik heus wel dat er een keer aan gewerkt moet worden.
Tevens begrijp ik goed dat de mensen achter de schermen van PI3UTR hard werken om er heel wat moois van te maken dat het tijd nodig
heeft is heel begrijpelijk Rome is ook niet op 1 dag gebouwd zo ook PI3UTR. We wachten het maar af wanneer Echolink weer online is.

Dat de mensen achter de schermen (PI3UTR) druk doende zijn naast hun eigen drukke werkzaamheden is heel begrijpelijk alle lof voor hen die daar
volop mee bezig zijn kan niets anders zeggen. Dat er testen worden gedaan en regelmatig dingen offline zijn is te begrijpen maar hoop wel dat ze terug
komen. Zag een tijdje geleden ook op Echolink een D-star repeater die je kon beluisteren zelf heb ik geen D-star maar was wel leuk om daar
mee te luisteren eens wat anders dan de standaard Echolinken voor de afwisseling.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij zou je het "probleem" kunnen ondervangen door via een 2M ontvanger op 145.575 te luisteren. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: PI3UTR echolink

#7 Bericht door PD3UTR »

Ja hoor een zend/ontvanger voor 2 meter heb ik in bezit hoor, en kan ook tevens de ether in op deze freq.
geen elke probleem, maar de vorige vraag van mijn kant was alleen even om te weten te komen hoe het
nu precies zat vandaar.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#8 Bericht door PA0ETE »

D-STAR op EchoLink komt soms bij PE1RJV vandaan, die ook verantwoordelijk is voor PI3UTR. Als je geluisterd hebt op PI1XDV-L dan kwam dat bij mij vandaan. Af en toe werkt de zendkant ook, maar dat heb ik vanwege het experimentele karakter meestal uit staan.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#9 Bericht door PA1OKZ »

Helaas is er een serieus technisch probleem in IJsselstein waardoor de internetverbinding in de cabine eruit ligt. Dit betekent dat alles wat aan internet hangt momenteel niet werkt, zoals de RX in Hilversum, Echolink maar ook D-star. Naar verwachting, zonder tegenslagen is het morgen (zondag) weer in orde.

Wel is gisteren de DMR repeater in de Gerbrandi toren geinstalleerd. Als vanzelfsprekend ook zonder internet nu, maar dat gaat dus zo spoedig mogelijk veranderen. DMR en D-star hangen aan dezelfde antenne, het is lekker hard allemaal :-).

Groet,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PI3UTR echolink

#10 Bericht door pa3kc »

Mag je als luisteramateur zijnde wel op Echolink?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#11 Bericht door PA0ETE »

Er zijn heel bekende luisteramateurs die daarnaast een amateurcall hebben, maar zich toch liefst als luisteramateur identificeren. Ik weet natuurlijk niet of dat bij Luisteramateur ook zo is. Hier in de regio was vroeger iemand met de website luisteramateurs.nl, en die persoon heeft ook gewoon een amateurcall. :-)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#12 Bericht door Randy »

Een defect modem. Vanmiddag vervangen. De online diensten komen langzaam allemaal weer beschikbaar.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: PI3UTR echolink

#13 Bericht door PD3UTR »

Ja ik mag ook zenden via Echolink heb mij machtiging als PD radiozendamateur.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73's

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR echolink

#14 Bericht door PA0ETE »

Het één sluit het ander gewoon niet uit. :-)

Plaats reactie