toontjes voor repeaters

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

toontjes voor repeaters

#1 Bericht door -Verwijderd account »

In vroeger jaren, ja ik ben niet zo heel jong meer, was 1750Hz de standaardtoon om over een FM-repeater te werken.
Vandaag de dag voldoet dat kennelijk niet meer en dient er een toontje gebruikt te worden van een bepaalde frequentie.
Nu is het een kleine moeite om te weten te komen welke repeater welke frequentietoontje nodig heeft.
Dat is onder diverse aanduidingen bekend: subaudio; ctcss; dcs; dtmf etc. Het is allemaal voor ditzelfde toontje.

Ik ben niet bepaald een fan van repeaters en maak daar zelden gebruik van.
Toch heb ik een vraag over het gebruik van die nieuwe frequentietoontjes, zoals bv 88.5Hz voor de Zoetermeerse 2m repeater.
Werkt dat in beide richtingen? Dus trx instellen om het toontje mee te sturen en hetzelfde voor ontvangst omdat repeaters dit wel/niet meesturen naar jouw trx. Hoe zit/werkt dat?

Ik heb het dus niet over: hoe stel ik dit in bij mijn trx, daar is immers de manual voor :)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: toontjes voor repeaters

#2 Bericht door Randy »

Het verschilt per repeater. De meesten hebben CTCSS nodig op de ingang en sommigen zenden het ook op de uitgang. Bij andere repeaters is het niet verplicht, maar wordt het enkel gebruikt om de ontvagstgevoelligheid omhoog te krikken. Gelukkig heeft Nederland 4 CTCSS regio's wat het makkelijker maakt om de bijbehorende code te weten (in het geval van PI3UTR wordt die gewoon in CW weergegeven bij het baken, al staat CTCSS daar enkel aan bij condities). De enige uitzondering is de repeater in Bergen op Zoom overigens. 'Zij' vinden zich bij Zeeland horen en niet bij Noord-Brabant, en sluiten dus ook aan op die TQ.

Op internationaal niveau wordt CTCSS aanbevolen op zowel de in- als uitgang van repeaters vanuit de IARU.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: toontjes voor repeaters

#3 Bericht door pa0ejh »

@pa4dhg.

Kijk eens in je Manual of er ToneScan aanwezig is, zet die aan als je naar een repeater luistert, als de Tone gevonden wordt dan staat de Freq. in het Display.

Meestal is CTCSS instelling voor zowel Zenden als Ontvangen, en meestal is 'T' alleen Ctcss bij het zenden aktief.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: toontjes voor repeaters

#4 Bericht door pino »

Randy schreef: De enige uitzondering is de repeater in Bergen op Zoom overigens. 'Zij' vinden zich bij Zeeland horen en niet bij Noord-Brabant, en sluiten dus ook aan op die TQ.

en dat is best irritant ,er valt voor mijn niet mee te werken op 2meter omdat ik een zichtverbinding heb met pi3rtd is maar 2km :|
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: toontjes voor repeaters

#5 Bericht door PD7N »

PA4DHG schreef:Werkt dat in beide richtingen? Dus trx instellen om het toontje mee te sturen en hetzelfde voor ontvangst omdat repeaters dit wel/niet meesturen naar jouw trx.
Bij PI2DFT hebben we ervoor gekozen om ook 88,5 Hz op de uitgang te zetten. Alleen bij de callgever wordt geen subtoon meegezonden. Op die manier kun je de tonesquelch van je ontvanger gebruiken om wel de QSO's, maar niet de callgever te horen.

Overigens staat PI2DFT ingesteld met de gewone squelch helemaal open. Pas wanneer er 88,5 Hz wordt meegezonden, gaat hij het doorsturen. Zo bereik je maximale gevoeligheid.
Wilbert

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: toontjes voor repeaters

#6 Bericht door pino »

pino schreef:
Randy schreef: De enige uitzondering is de repeater in Bergen op Zoom overigens. 'Zij' vinden zich bij Zeeland horen en niet bij Noord-Brabant, en sluiten dus ook aan op die TQ.

en dat is best irritant ,er valt voor mijn niet mee te werken op 2meter omdat ik een zichtverbinding heb met pi3rtd is maar 2km :|
zo ff mezelf Quote(en)
ik lees op Repeater Bergen Op Zoom :We hebben toestemming: De twee meter repeater is op 29 maart verhuist naar 145.625MHz
De ingangsfrequentie is nu 145.025MHz

ze zitten dus niet meer op 145.6875MHz dat wist ik nog niet
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Plaats reactie