Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
FN69WNG
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:30
Roepletters: FN69WN
Locatie: Winschoten e.o.
Contacteer:

Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#1 Bericht door FN69WNG »

Hallo,

Ik heb een vraagje :

Ik heb 2 tyt-th9000 UHF mobilofoons en een duplexer.
Nu wil de mobilofoons op elkaar afstemmen zodat ik een repeaterfunctie krijg, dus een RX ( 468.5100 )gedeelte en een TX ( 458.5100) gedeelte.
Maar nu krijg ik op één of andere manier het niet voor elkaar om ze op elkaar af te stemmen.

Mijn vraag is nu: Hoe programmeer ik de RX gedeelte en hoe programmeer is de TX gedeelte.

Alvast bedankt voor de evt. reactie(s),

m.vr.Gr.
Fred

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#2 Bericht door PA0RAB »

Fred,
Om vele onhebbelijkheden te voorkomen lees de rubriek huiskamer nieuwe leden en het waarom van de sluiting.
Je vraag gaat mogelijk in dezelfde richting gezien de opgegeven frequenties. Daar is een vergunning machtiging voor nodig.
Dat je moeilijkheden ondervindt is begrijpelijk Bij repeaters heb je een ingangskanaal .De repeater zet dat om in een ander uitgangskanaal.
Zender en ontvanger zijn ruimtelijk dicht bij elkaar en de zender blokkeert door het sterke signaal de ontvanger. De truc is nu het ingangssignaal zo te filteren dat het zendsignaal ontzettend wordt geblokkeerd resp. verzwakt zodat de ontvanger kan blijven ontvangen als de zender werkt.

Het is een aantal van ons zendamateurs qua kennis mogelijk deze filters te ontwerpen, Echter ...
Het is ons niet bekend of het gebruik van de opgegeven frequenties legaal is.
Het meewerken aan een illegale activiteit maakt je medeplichtig aan die activiteit.
Je zult dus mogelijk weinig respons kunnen verwachten
groet de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
FN69WNG
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:30
Roepletters: FN69WN
Locatie: Winschoten e.o.
Contacteer:

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#3 Bericht door FN69WNG »

Hallo,

Ik heb een zendmachtiging ontvangen voor een bemande repeater van AT met deze frequenties.

En heb inmiddels een N-licentie.

Nu ik deze set compleet heb, lijkt het mij niet zo ingewikkeld om deze 2 mobi's aan een duplexer te hangen. Dit is dan ook al gebeurd evenals het plaatsen van een Katrein antenne op 8 meter hoogte.

Alleen nu kun je nergens vinden hoe je deze 2 mobi's met elkaar koppelt.

gr.
Fred

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#4 Bericht door PA0RAB »

Fred,
t Is duidelijk zo. k Ben geen vrijwillige BOA oid.

Ik ken je sets niet dus kassie open en regel L26 af met c 225 zal niet lukken.
Om twee sets als repeater te koppelen zal een zet het door te geven signaal moeten ontvangen om dat signaal daarna door te geven aan de zendende set.
Het door te geven signaal kan zijn :
Het middenfrequent signaal
mixen met een nieuw local oscillatorsignaal en het resulterende signaal aan de eindtrappen aanbieden
Het gedetecteerde audio signaal aanbieden aan de microfoon ingang van de 2e set.
En dan het filter Dat is de botleneck Zelf heb ik geen enkele ervaring en/of kennis met repeater techniek of bouw. Ik raad je dus aan om contact te zoeken met de repaterbeheerders en je vragen voor te leggen .Wie weet
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#5 Bericht door PA3BAS »

Je hebt een repeatercontroller nodig. Kant en klaar of als kit te krijgen. 1 moblofooni is dan zender, en de ander is ontvanger. Volgens mij worden de meeste repeaters op lf-audio-nivo aan elkaar geknoopt. Simpel gezegd luidspreker uit aan microfoon in. Daartussen komt een repeatercontroller tussen de zorgt voor dingen als callgever, afvalvertraging, time-out-timer en meer.
.... But will it blend?

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#6 Bericht door pe5jw »

Ik weet ook niet hoe die set moet programmeren.
Heb begrepen dat het idd soms via de software kan.

Kijk hier eens naar misschien kan je deze toepassen.
http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/Repeater/Sturing.html
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
FN69WNG
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 sep 2013, 13:30
Roepletters: FN69WN
Locatie: Winschoten e.o.
Contacteer:

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#7 Bericht door FN69WNG »

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie's, en heb zojuist een aantal duplex repeatercontrollers besteld waarbij ook direct de bijbehorende kabels worden geleverd.

Ik hoef nu alleen de frequentie's programmeren alsmede de shifts. En klaar is kees.

Met vr. Gr.

Fred

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#8 Bericht door PA3BAS »

Shift hoef je niet te programmeren. Dat hoeft alleen bij de porto's of mobilofoons die je gaat gebruiken.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#9 Bericht door Randy »

FN69WNG schreef:Ik hoef nu alleen de frequentie's programmeren alsmede de shifts. En klaar is kees.
Niet helemaal, tenzij je met een aparte zend- en ontvangst antenne op voldoende afstand werkt, heb je een duplex filter nodig om beide signalen op een antenne te combineren zonder dat ze last hebben van elkaar. Een filter is voor circa 100 euro verkrijgbaar inclusief verzending. Niet de beste filters, maar goed genoeg in een rustige omgeving (dus niet in de buurt van andere zenders, etc).

Om het filter af te regelen heb je een spectrum analyzer met tracking generator nodig, tenzij je ze op de juiste frequentie kunt bestellen. De standaard 'Chinese' filters zijn gemaakt voor een shift van 5 tot 12 Mhz. Deze bijvoorbeeld.

Zorg daarnaast voor een goede antenne. Een X50 of soortgelijke dual-band antennes die wij zendamateurs gebruiken op de 430-440 Mhz zijn niet geschikt voor 460/470 Mhz. Regel een leuke Kathrein of Procom. Dit bijvoorbeeld (al zou ik je afraden zaken met deze verkoper te doen, een Procom die ik 'als nieuw' wel eens besteld heb bleek een verroeste spijker zonder voet).

Een 'bemande repeater' bestaat overigens niet. Of je hebt een vergunning voor de frequenties in een bepaalde geografische streek, of je hebt geen vergunning.

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#10 Bericht door PD2NLX »

FN69WNG schreef: Nu wil de mobilofoons op elkaar afstemmen zodat ik een repeaterfunctie krijg, dus een RX ( 468.5100 )gedeelte en een TX ( 458.5100) gedeelte.

m.vr.Gr.
Fred
Hey Fred,

Normaal gesproken is in die band voor repeaters de TX de hoogste frequentie en de RX 10 Mhz lager.

Dus ik zou ze precies andersom programmeren!
Anders gaat het band plan eraan en heb je last van andere repeaters en zij van jou!

Martijn

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#11 Bericht door PE1CYM »

knip <en heb zojuist een aantal duplex repeatercontrollers besteld>

Zou je het niet eerst me 1 proberen?

1 is voldoende lijkt me :wink:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Mobilofoon programmeren voor repeaterfunctie

#12 Bericht door PA2LAD »

PD2NLX schreef:
FN69WNG schreef: Nu wil de mobilofoons op elkaar afstemmen zodat ik een repeaterfunctie krijg, dus een RX ( 468.5100 )gedeelte en een TX ( 458.5100) gedeelte.

m.vr.Gr.
Fred
Hey Fred,

Normaal gesproken is in die band voor repeaters de TX de hoogste frequentie en de RX 10 Mhz lager.

Dus ik zou ze precies andersom programmeren!
Anders gaat het band plan eraan en heb je last van andere repeaters en zij van jou!

Martijn
Sterker: in de vergunning staat exact voorgeschreven wat de zend en ontvangfrekwentie moet zijn evenals andere eisen.

Plaats reactie