PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het bereik

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#406 Bericht door PA0ETE »

Het gaat om deze uitzending:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... &start=120

Er zijn redelijk veel luisteraars naar, er zit ook nog een gedeelte Duits in en ook daar krijg ik geregeld respons op (uit Nederland) dat mensen dat waarderen. Het tijdstip is speciaal zo laat gekozen om zo weinig mogelijk overlast te geven.

De uitzending loopt in januari al 2 jaar op PI3UTR, iedere week. Daarvoor zat hij op PI2AMF. In het begin was het alleen Engels, maar daar is al vrij snel ook een groot stuk Nederlands bij gekomen aan het begin.

De uitzending van de afgelopen avond is te beluisteren op de twee onderstaande links:

http://pa0ete.com/archive/2014/141031pa00news-129a.mp3

http://pa0ete.com/archive/2014/141031pa00news-129b.mp3

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#407 Bericht door PA2RU »

Ok..duidelijk..
Even los hiervan ontgaat het nut mij er van volledig gezien het tijdstip...
73 René PA2RU

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#408 Bericht door PA2LAD »

Ik denk dat dat tijdstip bewust zo gekozen is om de mobiele stations niet in het vaarwater te zitten en het is prima dat bestaande middelen efficiënt worden ingezet om een zo groot mogelijke groep zendamateurs te bereiken. Al zou er via DMR op de gespreksgroep Europa gewerkt worden: no problem :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#409 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:Ok..duidelijk..
Even los hiervan ontgaat het nut mij er van volledig gezien het tijdstip...
Het nut is dat er ondanks het tijdstip toch veel mensen luisteren.

Ik kan het exacte aantal niet meten. Een deel van de mensen luistert naar een deel van de uitzending, maar is een flink aantal mensen dat de hele uitzending beluistert. Verschillende daarvan melden zich iedere week na afloop in. Reacties per mail komen zowel uit NL, als Duitsland en België, en er is bijv. een vaste luisteraar via EchoLink uit Canada (VE3TOK) die zich iedere week na afloop inmeldt. Gisteren hebben we met een groepje luisteraars na de uitzending nog zo'n anderhalf uur na zitten praten. Volgens mij was het drie uur toen ik zelf gestopt ben met luisteren.

Veel mensen die mailen geven aan dat ze veel liever via de ether luisteren dan via internet. Daarnaast wordt de uitzending via internet iedere week zo'n 3000 maal plus of minus een paar honderd gedownload.

Maar maakt het uit of het nut groot is als anders dan nu slechts een handvol mensen de uitzending zou waarderen? De repeater is normaal gesproken verder stil op dat tijdstip, nu wordt de repeater iedere week een aantal uren gebruikt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#410 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:Ik denk dat dat tijdstip bewust zo gekozen is om de mobiele stations niet in het vaarwater te zitten en het is prima dat bestaande middelen efficiënt worden ingezet om een zo groot mogelijke groep zendamateurs te bereiken. Al zou er via DMR op de gespreksgroep Europa gewerkt worden: no problem :wink:
Dank je!!

Er zijn trouwens ook nog uitzendingen op andere tijdstippen waar ik aan meewerk :-) In de nacht van zaterdag op zondag vanaf 01.00 uur zit ik op 7375 kHz bijvoorbeeld. Het nut daarvan is dat die uitzending op de USA gericht is, waar het op dat tijdstip begin van de avond is.

Verder is er iedere dag een nieuwsuitzending van gemiddeld 4 à 5 minuten om 19.00 uur op PI2NOS, die 's ochtends om 10.30 uur herhaald wordt. Met name die uitzending is heel populair.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#411 Bericht door PE1PQX »

Puur uit nieuwsgierigheid: 7325kHz, dat is in NLD toch niet toegestaan (40mtr is toch 7.0 - 7.2 MHz)? Welke constructie pas je hier toe?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#412 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:Puur uit nieuwsgierigheid: 7325kHz, dat is in NLD toch niet toegestaan (40mtr is toch 7.0 - 7.2 MHz)? Welke constructie pas je hier toe?
Die vraag had ik wel verwacht. Die uitzending is niet alleen maar hobby, maar het is ook werk. Ik ben nieuwslezer van het item DX Headlines op een commercieel station dat op de kortegolf uitzendt.

Zendvermogen van de uitzending is 125 kW (en afhankelijk van een paar omstandigheden soms 250 kW). De zendlocatie is een site in Duitsland (Nauen, nabij Berlijn) vanwaar ook de Voice of America uitzendt. Een station waarmee we overigens met een aantal interessante technische experimenten samenwerken.

Ik doe uitsluitend dingen die 100% legaal zijn als dat de vraag is :-)

Hieronder een van de bulletins met DX-nieuws van komende nacht op 7375 kHz:

http://shorties.be/podcast/141102_DX-He ... 18A_DX.mp3

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#413 Bericht door PA0ETE »

Ik heb de informatie over de uitzendingen elders op het forum even aangepast aan de actualiteit.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 79#p158679

De technische experimenten waarover ik hierboven schreef bestaan eruit dat we experimenteren met het versturen van programmagegevens in MFSK. Die uitzendingen, meestal 30 of 60 seconden lang klinken vergeleken bij het vroegere Basicode vrij vriendelijk, in elk geval niet als de cirkelzaaggeluiden :-)

De techniek is een initiatief van The Mighty KBC waar DX Headlines wordt uitgezonden, samen met een Canadese ham. Het besef begint internationaal steeds meer door te dringen dat zenders op de kortegolf en op de middengolf een belangrijke rol kunnen hebben bij zeer grote calamiteiten. Met de hyperlink-teksten en kleine afbeeldingen zouden bijv. lijsten van het Rode Kruis verstuurd kunnen worden naar grote gebieden waar alles is uitgevallen. Een simpele kortegolfradio en een laptop met een eenvoudig programma is voldoende om de teksten te decoderen. Het initiatief is door diverse andere stations overgenomen, en wordt momenteel gedragen door de Voice of America.

Nederland heeft net aangekondigd met de middengolf te gaan stoppen (per september volgend jaar), maar in andere landen is die stopzetting geannuleerd. Er zijn ook landen waar (zoals bijvoorbeeld Noorwegen) die de zenderparken voor MG al gesloopt hebben, die nu weer een nieuw station opzetten, omdat het hebben van op zijn minst 1 zender op de middengolf voor zo'n land een verantwoordelijke optie lijkt.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#414 Bericht door pa3kc »

Zomaar een ingeving.

Men is bezig om PI2EHV weer in de lucht te brengen. Is het niet wat om PI2EHV te koppelen aan het PI2NOS netwerk?

Dit zou een aanzienlijke dekking geven in het zuiden des lands.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#415 Bericht door PA0ETE »

Hallo Jörgen,

Dat kan alleen met de hardware die speciaal voor het netwerk is gemaakt. Alles moet in fase gelijk lopen, dus ook de geluidskarakteristiek van het audio in de zender mag niet anders klinken, of minder sterk gemoduleerd zijn dan de rest, anders zijn er grote problemen.

John

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#416 Bericht door PA1OKZ »

De gedachte is op zich prima. Het is echter wel zo dat we momenteel een eerste stap hebben gezet naar uitrol in Nijmegen met een flinke directionele antenne naar zuid...zuidwest. De verwachting is dat zowel NOS als UTR prima dekking gaan bieden in Eindhoven, Venlo en Roermond etc.

Het duurt nog wel even voordat het zover is...

73

Mischa

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 688
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#417 Bericht door pe1rdp »

PA1OKZ schreef:De gedachte is op zich prima. Het is echter wel zo dat we momenteel een eerste stap hebben gezet naar uitrol in Nijmegen met een flinke directionele antenne naar zuid...zuidwest. De verwachting is dat zowel NOS als UTR prima dekking gaan bieden in Eindhoven, Venlo en Roermond etc.

Het duurt nog wel even voordat het zover is...

73

Mischa
Wow! Wat een geweldig project waar jullie aan werken.
En ik kan vanuit mijn shack beide repeaters nu al werken met een portofoon en standaard antenne...

Ps: op de nieuwe locatie van PI2EHV ligt momenteel geen internet. Ook het bijplaatsen van een antenne (bijvoorbeeld tbv van hamnet) is niet gemakkelijk te realiseren.
Koppelen van PI2EHV aan NOS/UTR zal hierdoor niet zomaar lukken.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie