PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het bereik

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#391 Bericht door PA1OKZ »

Update NOS en UTR:

PI3UTR heeft momenteel een tweede zender in gebruik vanuit Hilversum richting noordwest. Dit is een test opstelling en hiervan is bekend dat op sommige plaatsen interferentie optreed. Hieraan wordt actief gewerkt dus we hopen op enige flexibiliteit van de gebruikers.

PI2NOS heeft een nieuwe antenneset in gebruik die hoger in de mast staat (ca 200m) en beter rondom straalt. Hierdoor is de repeater op veel plaatsen beduidend sterker en ontvangt beter. Het gaat hier vooralsnog om een testopstelling waarbij we de hoop uitspreken dat we deze definitief mogen maken gezien de prima performance.

Rapporten en opbouwende kritiek zijn welkom!

Vy 73,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#392 Bericht door PA1PDB »

PA1OKZ schreef:Update NOS en UTR:

PI3UTR heeft momenteel een tweede zender in gebruik vanuit Hilversum richting noordwest. Dit is een test opstelling en hiervan is bekend dat op sommige plaatsen interferentie optreed. Hieraan wordt actief gewerkt dus we hopen op enige flexibiliteit van de gebruikers.

PI2NOS heeft een nieuwe antenneset in gebruik die hoger in de mast staat (ca 200m) en beter rondom straalt. Hierdoor is de repeater op veel plaatsen beduidend sterker en ontvangt beter. Het gaat hier vooralsnog om een testopstelling waarbij we de hoop uitspreken dat we deze definitief mogen maken gezien de prima performance.

Rapporten en opbouwende kritiek zijn welkom!

Vy 73,

Mischa, PA1OKZ

Vanavond hier in FRL sterk signaal op 145.575MHz mogelijk Tropo.
Echter volkomen onverstaanbare audio. Bij zachte modulatie is er soms iets van te maken.
Diverse antenne's en set's leveren hetzelfde resultaat.
Klinkt als AM op een FM ontvanger maar dan erger. :(
Zal morgen eens weer luisteren.

73' PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#393 Bericht door elsinga »

Ik heb de laatste dagen in de auto "last" van iets op 145.700, de uitgang van PI3HVN. Drukt de squelch soms net open en lijkt wat dat betreft dan op tropo of sporadische E of andere propagatie. Niks van te maken inderdaad. Dit alles op de A7 tussen Heerenveen en Drachten, het sterkst in omgeving Heerenveen.

Wellicht is het iets breedbandigers? Er zijn gevallen bekend van storende CV-ketels op 2m, die tot in kilometers in de omgeving storing veroorzaken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#394 Bericht door PA1PDB »

PA1PDB schreef: Vanavond hier in FRL sterk signaal op 145.575MHz mogelijk Tropo.
Echter volkomen onverstaanbare audio. Bij zachte modulatie is er soms iets van te maken.
Diverse antenne's en set's leveren hetzelfde resultaat.
Klinkt als AM op een FM ontvanger maar dan erger. :(
Zal morgen eens weer luisteren.
Vanmorgen klink alles weer prima. Mogelijk toch veroorzaakt door de condities. :?
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#395 Bericht door EA5JEX »

Ik kon afgelopen woensdag PI2NOS tot voorbij Lemmer op de A6 vanuit de auto prima ontvangen met een klein 2 banden sprietje op de kofferbak.

Kees

Gert Jan
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mei 2010, 15:37
Locatie: Woudenberg

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#396 Bericht door Gert Jan »

Wat een dijk van een signaal van PI2NOS!
Ruim 35dB over 9 op de AOR 5000 met daaraan de Comet Max, op de zelfde AOR 5000 ruim 45dB over 9 op de Kathrein Cornreflector, dit alles in Woudenberg ontvangen.
Op de Yupiteru 7100 is het signaal ook bijzonder sterk, hulde aan de beheerders!
Die signalen komen overeen met hoe sterk PI2AMF hier voorheen binnen kwam en die antenne had zichtcontact met mijn antennes..

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#397 Bericht door PA1OKZ »

Kon je ook verbinding terug maken Kees?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#398 Bericht door PE2AAB »

PA1OKZ schreef:Update NOS en UTR:

PI3UTR heeft momenteel een tweede zender in gebruik vanuit Hilversum richting noordwest. Dit is een test opstelling en hiervan is bekend dat op sommige plaatsen interferentie optreed. Hieraan wordt actief gewerkt dus we hopen op enige flexibiliteit van de gebruikers.

PI2NOS heeft een nieuwe antenneset in gebruik die hoger in de mast staat (ca 200m) en beter rondom straalt. Hierdoor is de repeater op veel plaatsen beduidend sterker en ontvangt beter. Het gaat hier vooralsnog om een testopstelling waarbij we de hoop uitspreken dat we deze definitief mogen maken gezien de prima performance.

Rapporten en opbouwende kritiek zijn welkom!

Vy 73,

Mischa, PA1OKZ
Ik hoor hem S0 - S1 in Valkenswaard en heb zojuist een QSO gemaakt. Ik hoorde twee piepjes dus de ontvangst van mij ging via Lopik.

Mijn antenne setup: X200 op c.a. 10m hoogte en een Kenwood TM-D700 van JO21RJ.

Keep up the good work!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#399 Bericht door andreph5c »

ik hoorde via via ook dat ze een opstel punt hebben hier in het noorden.
Komt deze ook nog eens in de lucht, zo dat je een landelijk dekkend relais hebt?
Ik ontvang pi3utr af en toe met condities, maar kan er niet overheen werken.
Ik hoor er wel vele bekenden als ik hem ontvang, vandaar mijn vraag.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#400 Bericht door pe1pip »

andreph5c schreef:ik hoorde via via ook dat ze een opstel punt hebben hier in het noorden.
Komt deze ook nog eens in de lucht, zo dat je een landelijk dekkend relais hebt?
Ik ontvang pi3utr af en toe met condities, maar kan er niet overheen werken.
Ik hoor er wel vele bekenden als ik hem ontvang, vandaar mijn vraag.
via via heeft voor zover ik weet niet helemaal gelijk. Wat ik begrijp van de beheerders is dat hun prioriteiten niet in het noorden liggen. Dat omdat er in noord-oost nederland al een mooi coversity netwerk is. Ik rij regelmatig in het dekkingsgebied van pi2non en kan stellen dat het niet erg is als dat netwerk meer gebruikt wordt. Nodig jouw bekenden dus vooral uit om ook pi2non te gaan gebruiken.
--

73, Remco - pe1pip

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#401 Bericht door PA1OKZ »

Het is zo dat de prioriteit niet ligt in N/O Nederland inderdaad, tenzij er een goede gefundeerde reden zou kunnen bestaan om dit te doen. Voorlopig is er meer dan genoeg te verbeteren in Noord-Holland (noord), Brabant, Gelderland, Limburg en Zeeland. Dat klinkt ons voorlopig ambitieus genoeg. Als mocht blijken dat er dan ook nog behoefte ist aan de resterende provincies dan kunnen we dat tegen die tijd alsnog bekijken...

Groet,

Mischa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#402 Bericht door PA2RU »

OP dit moment word de repeater naar mijn idee onnodig bezet gehouden door Engels gezwets..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#403 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef:OP dit moment word de repeater naar mijn idee onnodig bezet gehouden door Engels gezwets..
Zeker echolink...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#404 Bericht door PA2OLD »

Dat is de wekelijkse uitzending van PAØØNEWS die met toestemming en op uitnodiging van de beheerders van PI3UTR en PI2NOS wordt uitgezonden!
Deze uitzending is elke vrijdagavond, begint om 22.30 uur en loopt regelmatig uit tot 01.00 uur.
Het eerste gedeelte is in het Nederlands met veel nieuws, dan is er een Duits en Engels gedeelte.
Het was dus geen gezwets... :)

Als je meer info wilt, neem dan contact op met John PAØETE.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#405 Bericht door PE1PQX »

Duidelijk... (mis het duimpje omhoog)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie