PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het bereik

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#361 Bericht door PA0ETE »

Ik word weer door verschillende mensen gemaild die zich storen aan de manier van discussie hier.

Het is jammer dat het nu weer zo gaat.

Ik denk verder dat er echt niemand hier op het forum meer is die niet weet hoe jij over de repeater denkt Bas. Als je er dan zo op blijft hameren (want dat doe je echt) dan vinden redelijk veel mensen dat vervelend.

Het is jammer dat je niet tevreden bent, maar ik denk dat er niets verandert door er zo op te hameren.

Wat mensen verder soms niet beseffen is dat de repeater nog steeds een work in progress is. Er wordt aan gesleuteld. De ene keer werkt hij wat beter en de andere keer wat minder goed. Dat is is een fact-of-life, maar het is ook de enige manier waarop je kunt uitzoeken of kleine veranderingen die je doorvoert ook echt werken. Doordat de mensen die eraan sleutelen ook gewoon een baan hebben, duurt het soms een poosje voordat slecht werkende modificaties weer worden teruggedraaid.

Als deze discussie telkens problemen blijft oproepen dan blijft mij (of iemand anders uit het team) helaas niets anders over dan de topic af te sluiten. Het is nu nog niet zo ver, maar laten we proberen ervoor te zorgen dat het ook niet zover komt.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#362 Bericht door PA1OKZ »

Ik zou eigenlijk verwachten dat dergelijk grievend gedrag wordt uitgebannen. Dit gaat namelijk veel verder dan alleen maar het geven van een mening. Als zelfs dit soort posts worden getolereerd is het eind zoek. ..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#363 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het niet op voorhand grievend, tenminste in die zin dat het geen aanval op een persoon is in directe zin. Ik vind het opruiend, zeer ongewenst en tegelijk ook zo over de top dat ik het niet eens serieus neem. Ik denk dat de meesten er zo over denken.

Ik weet niet waar je dat uit concludeert, maar het wordt beslist niet getolereerd. Dat weet Bas ook. Ik schreef dat in mijn vorige post al, ik vind het wel genoeg geweest.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#364 Bericht door pa3kc »

PA0ETE schreef: Als deze discussie telkens problemen blijft oproepen dan blijft mij (of iemand anders uit het team) helaas niets anders over dan de topic af te sluiten. Het is nu nog niet zo ver, maar laten we proberen ervoor te zorgen dat het ook niet zover komt.
1 dezelfde persoon maakt irritante en niet constructieve bijdragen aan het topic, en dan moet het topic maar afgesloten worden omdat anderen genoeg van zijn posts hebben??

Ik spreek voor mijzelf maar vermoed dat anderen er ook zo over denken: je beschermt de genoemde persoon wel heel erg voor heel lang nu al. En hij valt niet alleen de repeater aan (of het bereik), maar ook de personen er achter. Lees zijn laatste post nog maar eens goed. Users zijn hier in het verleden voor veel minder gebanned.


Kom laten we dit topic On-topic houden, en laten behouden, zodat we verder kunnen posten over dit experiment.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#365 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat ik gisteren inderdaad een wat milde bui heb gehad.

Het maakt voor mij bij het bepalen of we moeten optreden wel verschil of mensen andere forumleden direct aanvallen, of dat ze kritiek hebben op iets dat zich buiten het forum afspeelt.

Ik vind dat er een hoge mate aan vrijheid is voor wat je op het forum mag plaatsen. Uiteraard mag je niet mensen beledigen. Maar als je een ander forumlid beledigt zal dat eerder gevolgen hebben voor de sfeer op het forum. Vooral het op de man spelen is daarbij problematisch, omdat dat de discussie direct verzuurt. In deze discussie zie ik ook wel een paar van die reacties staan.

De belangrijkste reden gisteren voor mij om de post minder zwaar te wegen was dat ik het zodanig over de top en karikaturaal vond, dat ik dacht dat een meerderheid van de mensen de hele tekst (net als ik) voor een groot deel niet serieus zouden nemen. Gezien de reacties die ik er vervolgens nog over kreeg was dat een misrekening. Ik heb de betreffende tekst daarom inmiddels verwijderd.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#366 Bericht door Manitou »

mag ik jullie erop wijzen dat de bewuste belg wel degelijk een nederlander is die in Belgie woont.
De echte :lol: belgen zelf hebben helemaal geen behoefte aan een nederlandse repeater en omgekeerd zal dat ook wel zo zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#367 Bericht door PA0ETE »

Ik ben anders geregeld te horen op de repeater van Oostende hoor. En ik ben tóch zo'n kaaskop. Oorspronkelijk uit het hoge noorden nog wel :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#368 Bericht door PA0ETE »

Maar even terzake, laten we verder het onderwerp repeaters in Belgie maar even laten rusten.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#369 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Wat is de huidige stand van de repeater van PI3UTR en welke ontwikkelingen zitten nog in een test fase wanneer gaat de bv. repeater Arnhem de lucht in enz?
Ben wel erg benieuwd naar een laatste update hierover en waar het precies heen gaat als alles is afgerond en hoe het dan er moet uit zien theorie en praktijk voorbereiding soms iets kan
afwijken want men bedacht heeft.

Mij vraag is dus wat is de stand van zaken (PI3UTR) nu een recente update zou wel prettig zijn indien dat kan?
En hoe ziet het project in de praktijk eruit als alles is afgerond, en is door de mensen achter de schermen nog iets tegen gekomen vanuit de theorie wat in de praktijk eventueel niet zo werkte als gedacht is?

ps. alvast dank voor jullie inzet betreffende de repeater PI3UTR (mensen achter de schermen geweldig project echt top kan niet anders zeggen)

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#370 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Ik ben best tevreden over PI3UTR
Maar omdat de Gemert clan op 145.562.5 kHz zit
hebben wij toch het probleem van spatter.

Ja ik weet het ik heb een oude FT290 hi...

Dus aan de beheerders alsnog een vraag om de zwaai bandbreedte
van de repeater binnen het 12.5 kHz raster te houden.

Daar wordt vast aan gewerkt!
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#371 Bericht door PA1OKZ »

De deviatie van PI3UTR is ruimschoots binnen de bandbreedte van het kanaal. Het nevenkanaalsvermogen (ACP) is ruim -55dB op de kanalen -1 en +1 waarmee we 5dB beter zijn dan de limiet.

Meestal is splatter te wijten aan gebrekkige filters in ontvangers. De keramische filters hebben op zich een prima doorlaat karakteristiek, maar de -60dB bandbreedte is vaak behoorlijk veel breder dan gewenst. Meestal heb je dat niet zoveel last van maar juist in de beschreven situatie natuurlijk des te meer.

Groet,

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#372 Bericht door PA0ETE »

Ik ken de FT-290. Die is uit de tijd dat de 12,5 kHz-kanalen er nog niet zolang waren. In die begintijd was er enerzijds het standpunt dat je enige storing van het nevenkanaal zou moeten accepteren, maar het was ook de tijd waarin men nog huiverig was om repeaters op 12,5 kHz-kanalen toe te laten. Dat gebeurde voor het eerst pas vijf jaar of zo later. Als ik met niet vergis was PI3AMF die (op 145,7875) de eerste was die op een 12,5 kHz-kanaal kwam. Ik heb zelf nog wat apparaten uit die tijd en die zijn in dat opzicht ook niet supergoed. Werkt de RIT-control niet in FM Lodewijk? Als dat zo is helpt dat (als je niet te ver moet draaien en er op het kanaal daarnaast tenminste ook een repeater zit van enige sterkte :-)

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#373 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Ik ken de FT-290. Die is uit de tijd dat de 12,5 kHz-kanalen er nog niet zolang waren. In die begintijd was er enerzijds het standpunt dat je enige storing van het nevenkanaal zou moeten accepteren, maar het was ook de tijd waarin men nog huiverig was om repeaters op 12,5 kHz-kanalen toe te laten. Dat gebeurde voor het eerst pas vijf jaar of zo later. Als ik met niet vergis was PI3AMF die (op 145,7875) de eerste was die op een 12,5 kHz-kanaal kwam. Ik heb zelf nog wat apparaten uit die tijd en die zijn in dat opzicht ook niet supergoed. Werkt de RIT-control niet in FM Lodewijk? Als dat zo is helpt dat (als je niet te ver moet draaien en er op het kanaal daarnaast tenminste ook een repeater zit van enige sterkte :-)

Er is weinig veranderd : nog steeds zijn alle FM sets ( ongeacht merk ) voorzien van de door Mischa genoemde keramische filters.
De kanaalscheiding bij 12,5 kHz is en blijft dus onvoldoende.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#374 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef:Er is weinig veranderd : nog steeds zijn alle FM sets ( ongeacht merk ) voorzien van de door Mischa genoemde keramische filters.
De kanaalscheiding bij 12,5 kHz is en blijft dus onvoldoende.
Als een FT-897 hebt, 817, 8900 etc, dan kun je die op NFM zetten. Aan de zendkant heb je dan weliswaar voor de meeste tegenstations wat weinig audio, maar je hebt serieus nergens last van (die stand is eigenlijk bedoeld voor de 10 kHz-kanalen zoals op 10m gebruikelijk :-) ). Vervorming door die (te) kleine bandbreedte treed meestal niet of heel erg weinig op. Ik heb overigens ook in de brede stand met de FT-8900 niet superveel last. Het verschilt per station, maar hoewel de repeater daarin goed is afgeregeld zal het ook niet bij ieder station voor zenden even goed staan.

Wat opvalt, als je het een keer zo probeert, is dat de goedkope Chinese apparaten (Wouxun, Baofeng, and the likes), die toch door redelijk wat mensen nog voor 'rommel' worden versleten het in dit opzicht veel beter doen dan moderne apparatuur van de bekende Japanse merken. Gevolg is tegelijk dat er nogal eens gemopperd wordt dat de modulatie van die apparaten achterblijft, maar ook aan de zendkant zijn de Chinese bedrijven daar dus nogal netjes in. Ook als je ze aan de spectrumanalyzer hangt zijn die apparaten (als je de UV-3R even niet meetelt) gewoonlijk onberispelijk schoon.

Sommige merken als Wouxun zijn meestal nog volgens conventionele techniek gemaakt, in een aantal andere apparaten zoals van Baofeng zul je geen ceramisch filter aantreffen. Die apparaten werken grotendeels met SDR-techniek.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#375 Bericht door PA1OKZ »

Ter informatie:

Vanwege de aanhoudende condities en het hiermee gepaarde effect dat buitenlandse (echolink) stations op de ingang van de repeater binnenkomen is het vanaf heden weer nodig om een CTCSS toon van 77,0 Hz mee te sturen als je van PI3UTR gebruik wil maken.

Plaats reactie