PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het bereik

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#166 Bericht door Vertrokken »

PD4DX schreef: Doe ff rustig zeg, het is maar hobby of hangt jou leven er vanaf?. Denk je dat die mensen niks anders te doen hebben dan alleen maar met een repeater bezig te zijn. Heb geduld je doet me nu denken aan een adhd patient.
Ik had verwachtingen en die zijn totaal niet ingelost. En nu is het mijn schuld en maak je me uit voor ADHD patient?
Wat mankeer jij?
Ik was niet de enige met hoge verwachtingen, resultaat is dat dit ding slechter is dan de vorige repeater.
Het ding is NIET te horen, waar het bandje WEL te horen is.

Het probleem zit bij de lieden die verwachtingen gingen scheppen, bv het AT, nu blijkt het slechter te werken.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#167 Bericht door PA2OLD »

ON2NSV schreef:Het enige wat ik kan zeggen is dat de oude repeater een beter signaal heeft dan dit nieuwe ding.
Van mij mogen ze de oude repeater op 145,575 zetten, die is tenminste te horen.
Het IS dezelfde repeater, alleen op een andere frequentie... :lol:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#168 Bericht door Vertrokken »

PA2OLD schreef:
ON2NSV schreef:Het enige wat ik kan zeggen is dat de oude repeater een beter signaal heeft dan dit nieuwe ding.
Van mij mogen ze de oude repeater op 145,575 zetten, die is tenminste te horen.
Het IS dezelfde repeater, alleen op een andere frequentie... :lol:
Niet waar, want de oude repeater werkt ook nog steeds. Je kan hem gewoon opendoen en gebruiken.
Ik heb dat gister getest en beiden waren in de lucht, maar de oude kon ik werken de nieuwe niet.
(lees werken als opendoen want ik zit rond de ruisdrempel, de nieuwe kan ik niet eens opendoen)

Hoor zelf hoe erg het is: http://lindsey.esrac.ele.tue.nl/

De nieuwe is gewoon slecht.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#169 Bericht door PA0ETE »

PA2REH schreef:Signaal is hier (omgeving Leiden) 59.
Maar de repeater hoort mij niet (zelfs niet met 100W).
Ligt niet aan de spulletjes want Amsterdam, Den haag, Rotterdam lukt al met 1 Watt.
Dus ontvangst mag nog wel iets verbeterd worden.
Juul - PE0GJG schreef:Hier in de Gemeente Elburg, hoor ik de repeater gewoon goed, maar werken ho maar. Mijn vermogen hier is 15 Watt.
De ontvangst is wel verbeterd. Op mijn S meter van S2 naar S5. ( zegt verder helemaal niks al die S meter rapporten, maar hier is het een aardige vergelijking en daar gaat het om. )

Juul -PE0GJG
Er zijn zoals ik hier al geschreven heb twee problemen. Het eerste is een stoorbron op de toren die de repeatergevoeligheid momenteel inderdaad flink doet teruglopen.

Het tweede probleem is dat stralingsdiagram van de zendantenne en de twee ontvangstantennes niet gelijk opgaan. In het zuidoosten is bijvoorbeeld de ontvangstgevoeligheid beter dan het zendsignaal (verschillende mensen in de regio Eindhoven meldden dat op de oude frequentie en met het oude vermogen de repeater daar niet te horen was, maar dat zij zichzelf via EchoLink ook met weinig vermogen ruisvrij op de repeater terughoorden).

Richting noordoost (waaronder Ermelo) is het precies andersom. Daar is het signaal meer dan voldoende, maar de ontvangstgevoeligheid niet.

De reden van deze discrepantie tussen zenden en ontvangen komt net als de kraakstoring door een probleem op de toren. Bij een zendontvanger heb je dit probleem niet, maar bij tegelijk zenden en ontvangen op dezelfde antenne gaan sommige zaken in de nabijheid van de zendantenne soms het signaal opnieuw uitstralen. Dat kan zijn doordat bepaalde elektronica dit doet. Bekend is bijvoorbeeld de ratel die veroorzaakt wordt als een signaal de brugcel van een voeding in gaat, en die vervolgens weer verlaat. Dat signaal is dan gemoduleerd met een 100 Hz ratel uit de brugcel. Het is met name bij ouderwetse directe-conversie-ontvangers een probleem.

Bij een repeater kan zoiets ruis geven van enkele 100-en kHz of meer rondom de zendfrequentie. Het kan behalve in allerlei apparatuur ook ontstaan in een grenslaag tussen een metaal en metaaloxyde. Bijvoorbeeld op een punt waar twee dakgootsegmenten aan elkaar zitten. Die grenslaag vormt dan een (soort van) halfgeleider met een niet-lineaire karakteristiek, en dit geeft dan de vervorming waardoor de ruis ontstaat.

Doordat dit soort ruis niet een product in de repeater zelf is, maar doordat het extern ontstaat kan het niet simpel met een extra filter worden weggehaald. Er zijn twee remedies: 1 is de bron opsporen. Dat kan soms wel even duren of zelfs niet makkelijk te verhelpen zijn. 2. is twee antennes gebruiken. Dan is het meestal ook verdwenen. Vaak wordt maatregel 2 als tijdelijke maatregel uitgevoerd in afwachting van een oplossin, en dat is wat er momenteel op de toren aan de hand is.

De bedoeling is dat uiteindelijk zend- en ontvangstantenne naar helemaal bovenin gaan. Daar is vergunning voor verleend. Het zal de bedoeling zijn om daar 1 antenne te gebruiken. Het blijft natuurlijk een work-in-progress, een zo ingewikkeld repeatersysteem als ze nu van plan zijn.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#170 Bericht door Vertrokken »

Luister vriend,

Ze hebben een eigen website, waarom staat de informatie daar niet op?
Waarom moeten constant mensen hier dingen posten die niet kloppen/vaag zijn?

Waarom updaten ze hun eigen website niet en houden in een klap iedereen op de hoogte?

Wat heb JIJ ermee te maken?

http://www.pi3utr.nl/

Kunnen ze het daar niet zelf uitleggen????

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#171 Bericht door PF9ZX »

Ik zeg "heb geduld en wacht af wat er komen gaat, Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd" :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#172 Bericht door Randy »

ON2NSV schreef:Luister vriend
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#173 Bericht door PA0ETE »

ON2NSV schreef:Het enige wat ik kan zeggen is dat de oude repeater een beter signaal heeft dan dit nieuwe ding.
De verwachting die ze gewekt hebben is totaal niet ingelost, het is een lokale repeater met redelijk bereik.
Maar om nu over boven-regionaal te spreken is wel heel erg overdreven.
Sterker nog, het bandje op de oude freq is hier in Belgie goed te horen, maar dat nieuwe ding totaal niet.
Lijkt wel of er totaal geen afstraling naar het zuiden is.
Van mij mogen ze de oude repeater op 145,575 zetten, die is tenminste te horen.

Sorry, ik ben zwaar teleurgesteld in dit ding.
Er is geen oude en geen nieuwe antenne. Beide zenders (place-holder-bandje en de Tait TB8100-repeater) staan vrij zeker op dezelfde antenne als de oude repeater, maar in ieder geval staat de repeater op 145,575 op diezelfde antenne.

Als het nieuwe signaal zwakker is dan het oude signaal, dan komt dat hoogstwaarschijnlijk doordat de ontvangstantenne per ongeluk op de nieuwe frequentie in een dip staat. Ik besef dat het niet gemakkelijk zal zijn, maar als je de antenne 20 cm opschuift zul je zien dat het signaal weer sterker is.

De twee mensen die de afregeling voor de nieuwe frequentie hebben gedaan zijn zeer goed in deze materie thuis. Paul is al enkele tientallen jaren monteur van de radio- en TV-zenders die op dezelfde toren staan. Mischa is een technicus die werkzaam is bij het bedrijf dat de daarbij gebruikte meetapparatuur levert. Beide zijn door de wol geverfde techneuten met alletwee ook heel veel ervaring op het gebied van amateurrepeaters.

Dit zijn de spec's van de repeater:

http://www.taitradio.com/products-and-s ... ifications

De gebruikte duplexfilters zijn deze: 2 x Kathrein K 64 21 251 Bandpass + 4 x K 64 21 261 SperPass

De antenne een Procom CXL 2-2C met 0dBd gain
tb8100.jpg
tb8100.jpg (13.05 KiB) 3814 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#174 Bericht door PA2OLD »

Marco schreef:http://www.hamstream.nl Veel luister plezier.
Ik heb de site bezocht en het ziet er prima uit en het werkt ook nog uitstekend!
Misschien een tip, het menu bovenin de pagina, daar schuift het laatste menu item naar de volgende regel (gezien met Firefox).
Als jullie het lettertype iets kleine maken dan past het misschien wel op een regel.
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 29 dec 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#175 Bericht door johnp »

ON2NSV schreef:Luister vriend,

Ze hebben een eigen website, waarom staat de informatie daar niet op?
Waarom moeten constant mensen hier dingen posten die niet kloppen/vaag zijn?

Waarom updaten ze hun eigen website niet en houden in een klap iedereen op de hoogte?

Wat heb JIJ ermee te maken?

http://www.pi3utr.nl/

Kunnen ze het daar niet zelf uitleggen????
Ik begin me als moderator/beheerder inmiddels wel een beetje te storen aan je manier van reageren Bas. Omdat dat in een discussie met mijzelf plaatsvindt zal ik er als PA0ETE verder niet op reageren.

Ik weet dat de uitdrukking 'luister vriend' in het Vlaams minder onvriendelijk klinkt dan in Nederland, maar het verwijtende 'JIJ' vind ik een kant uit gaan die we hier liever niet zien, en ik vind je reactie inmiddels ook onredelijk worden.

Zoals gezegd, inhoudelijk ga ik er nu niet op in, omdat het tegelijk reageren als moderator en als deelnemer de zaak anders onnodig ingewikkeld maakt.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#176 Bericht door Vertrokken »

Hypocriet!
PA0ETE verder niet op reageren
Dus omdat ik vind dat het niet werkt ga je me nu aanvallen als beheerder en eigenaar?

Jij gaat nu even je gewicht laten spelen in het feit dat die nieuwe repeater KUT is?

Het ding werkt niet, maar de verwachting was wel geschapen, en JIJ gaat me nu OOK aanvallen?

Lees even terug in deze topic, dan kom je er rap achter dat enorm hoge verwachtingen waren geschapen.
Dat deze niet ingelost zijn is een verwijt naar mij toe?

Is dit de manier om met kritiek om te gaan dat de boel niet klopt?
Wat ben JIJ meer dan een ander?

Je gaat er niet op in maar valt me wel aan??? LUL!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#177 Bericht door Vertrokken »

PA0ETE schreef: Er is geen oude en geen nieuwe antenne. Beide zenders (place-holder-bandje en de Tait TB8100-repeater) staan vrij zeker op dezelfde antenne als de oude repeater, maar in ieder geval staat de repeater op 145,575 op diezelfde antenne.
Onzin, bovendien hebben ze een eigen website.
Ik ben zelf een repeater aan het vervangen/fixen, je moet geen onzin verkopen.
Aan Paul twijfel ik niet, maar aan jou wel.
Je kan met cavity filters niet even 2 repeaters op 600KHz op 1 antenne zetten, 600KHz is al moeilijk genoeg en jij hangt er even 2 repeaters op?
Stop toch a.u.b. met deze onzin te verkopen, want het slaat nergens op.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#178 Bericht door PA2RU »

Bas vergeet even dat het goed laten werken van een repeater op grote hoogte nogal wat voeten in de aarde heeft..
Alleen daarom al ben ik van mening dat Bas even een pas op de plaats moet gaan doen voordat hij direct betrokkenen onderuit schoffelt..
73 René PA2RU

Paul PD0PSB

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#179 Bericht door Paul PD0PSB »

Misschien heb je tijd om even 200-300 meter omhoog te klauteren om de repeater sneller aan jouw verwachtingen te laten voldoen, Bas ;-)

Ik denk dat de repeater-crew daar zelf al erg druk mee is en de UTR website daarom momenteel ook niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Stelletje "amateurs" zijn het !!!

Wacht eens even...zijn de gebruikers inclusief jijzelf niet ook amateurs?....
En amateurs stellen harde eisen aan amateurs?....mmm...ergens klopt daar iets niet...
:D

73
Paul
PD0PSB





ON2NSV schreef:Hypocriet!
PA0ETE verder niet op reageren
Dus omdat ik vind dat het niet werkt ga je me nu aanvallen als beheerder en eigenaar?

Jij gaat nu even je gewicht laten spelen in het feit dat die nieuwe repeater KUT is?

Het ding werkt niet, maar de verwachting was wel geschapen, en JIJ gaat me nu OOK aanvallen?

Lees even terug in deze topic, dan kom je er rap achter dat enorm hoge verwachtingen waren geschapen.
Dat deze niet ingelost zijn is een verwijt naar mij toe?

Is dit de manier om met kritiek om te gaan dat de boel niet klopt?
Wat ben JIJ meer dan een ander?

Je gaat er niet op in maar valt me wel aan??? LUL!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PI3UTR gaat naar 145,575, vergroot net als PI2NOS het be

#180 Bericht door PE2AAB »

Ik neem aan dat na bovenstaande uitspattingen van deze niet gedistingeerde Belg, hij wordt verbannen van dit forum? Ergerde mijzelf ook al een tijd aan zijn opdringerige reacties op dit forum.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie