Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#1 Bericht door PA3BAS »

Ik ben de mensen van de lokale omroep m-fm aan het helpen. Ze hebben wat problemen die waarschijnlijk zijn veroorzaakt door slecht advies en/of gebrek aan kennis.

In Velp is een zender opgesteld die uitzendt op 106,9, en zeg maar 20 kilometer verder is een steunzender opgesteld die uitzendt op 107,2 Mhz.

Nu willen ze eigenlijk een repeater maken en de 106,9 oppikken en heruitzenden op 107,2 Mhz.

Ze hebben een goede ontvanger (een of ander professioneel ding, ook om de rds-info intact te houden), en een locatie bovenin een kerk. Ze hebben ook een stevig filter (fietspomp noemen ze het), maar wat het precies is weet ik niet. Ze hebben het begrijpelijke probleem dat de zender de ontvanger dichtdrukt.

Ik heb ze al gevraagd wie ze geadviseerd heeft met een repeater te werken. Daarnaast is het belangrijk te weten dat er geen internet aanwezig is op de steunzenderlokatie.

Voor de duidelijkheid: M-FM is een legale lokale zender met mooie papieren van het het AT.

Mijn idee is om te proberen de ontvangstantenne recht onder de zendende antenne te plaatsen, maar ik weet niet precies meer wat voor afstand ik dan moet aanhouden.


Maakt dat enige kans van slagen of moet er iets anders verzonnen worden zoals een straalverbinding of kijken of er kabel in de kerk gebracht kan worden zodat het gewoon van de kabel geplukt kan worden.
.... But will it blend?

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#2 Bericht door PD1PYF »

Wat voor ontvangst antenne wordt er gebruikt? Richt of rondstraal?
Coax van ontvanger van deugelijke kwaliteit/ Welk type
Is er een mogelijkheid om ontvangst installatie dus compleet hoger te zetten en zend een stuk lager, dus zodanig dat beide instalaaties een stuk uit elkaar staan?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#3 Bericht door PA2LAD »

Antenne`s onder elkaar zetten levert wel isolatie op die optimaal is, maar onvoldoende om signalen met deze frequenties uit elkaar te houden. Veel van die zenders werken tegenwoordig met een internetkoppeling via een beveiligde verbinding en je kan ze dan vanaf 1 centraal punt aansturen. Om zo`n stream op te zetten heb je al gauw minimaal een 128 kb verbinding nodig en verder kan ik je niet helpen, want ik zit niet in die sector.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#4 Bericht door PA2EFR »

Die fietspomp zal een cavityfilter zijn.
Dat ding is óf niet goed, óf staat niet goed afgeregeld.
Maar 300 kHz afstand voor een breedband stereosignaal is ook wel erg krap.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#5 Bericht door PA2LAD »

PA2EFR schreef:Die fietspomp zal een cavityfilter zijn.
Dat ding is óf niet goed, óf staat niet goed afgeregeld.
Maar 300 kHz afstand voor een breedband stereosignaal is ook wel erg krap.
Een cavityfilter om op 300 KHz signalen uit elkaar te houden kan je onmogelijk een fietspomp noemen.
De bijnaam voor een Kathrein rondstraler was in het verleden fietspomp. Ik heb zelf enige jaren geleden een filter in gebruik genomen voor pakweg 800 KHz afstand op de 150 MHz en voor de 100 MHz zijn die "flessen" nog groter. Denk maar aan 6 flessen in het formaat grote brandblusser. De mensen die een 2 meter duplexfilter voor 600 KHz afstand afgesteld hebben, weten wat het is.
Voor 300 kHz moet je nog betere eigenschappen zien te bereiken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#6 Bericht door PA3BAS »

Het probleem daar is dat niemand het echt goed weet.

Mijn hoop is dat ik met de filtering van het cavityfilter en de antennes recht boven elkaar genoeg scheiding krijg om het ontvangstsignaal goed binnen te krijgen.

Het is genoegnals ik die zender daar kan ontvangen. De antenne die ze voor ontvangst gebruiken is een yagi. Waar ik nog achte moet zien te komen is of ze die vertikaal of horizontaal opstellen. Horizontaal is een beetje dom als je verticaal gepolariseerd uitzendt... Aan de andere kant zou je bij de "hoofd"-zender natuurlijk ook een horizontale yagi kunnen opstellen die het signaal gericht naar het hulpstation stuurt....
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 31 dec 2013, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#7 Bericht door Steef »

Als er geld achter zit, zou ik een 2e locatie dicht bij de kerk zoeken.

Daar de ontvanger neer zetten, en via een andere ( straal?) verbinding deze naar de kerk (zender) doen.
Wie praat luistert niet

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#8 Bericht door PA3BAS »

Steef schreef:Als er geld achter zit, zou ik een 2e locatie dicht bij de kerk zoeken.

Daar een ontvanger neer zetten, en via andere ( straal?) verbinding deze naar de kerk (zender) doen.

Ze hebben wat geld, maar schrokken van het idee om nog meer apparatuur te gaan kopen....

Ik had inderdaad een straalverbinding al voorgesteld. Maar misschien hebben ze die al zit ik me nu te bedenken, want het signaal wordt van de studio naar de hoofdzender gestuurd door middel van een rasiosignaal.... Maar welke frequentie.....daar moet ik nog achter gaan komen
.... But will it blend?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#9 Bericht door PA2LAD »

Via een straalzender kan, maar dan moeten ze bij de studio ook een schotel op het dak hebben.
Aan 427 MHz hoef je niet te denken.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#10 Bericht door Aeolus »

Bij M-FM hebben die 2 frequenties in het verleden altijd gewerkt... je zou dus zeggen dat in elk geval de benodigde apparatuur wel aanwezig is. Die straalverbinding zou inderdaad het meest voor de hand liggende zijn.
pa3bas schreef:Aan de andere kant zou je bij de "hoofd"-zender natuurlijk ook een horizontale yagi kunnen opstellen die het signaal gericht naar het hulpstation stuurt....
Dat mag niet

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#11 Bericht door PA3BAS »

Aeolus schreef:Bij M-FM hebben die 2 frequenties in het verleden altijd gewerkt... je zou dus zeggen dat in elk geval de benodigde apparatuur wel aanwezig is. Die straalverbinding zou inderdaad het meest voor de hand liggende zijn.
pa3bas schreef:Aan de andere kant zou je bij de "hoofd"-zender natuurlijk ook een horizontale yagi kunnen opstellen die het signaal gericht naar het hulpstation stuurt....
Dat mag niet
Op dezefde frequentie als het hoofdsignaal, maar dan horizontaal gepolariseerd. Mag dat ook niet?
.... But will it blend?

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#12 Bericht door pa4o »

Ik heb wel eens een 3el gemaakt naar het ontwerp van DK7ZB voor een lokale omroep die hem gebruiken op de 202Mhz als straalverbinding. Misschien dat ze daar ergens zitten?

Peter

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#13 Bericht door Aeolus »

voor zover ik weet staat het allemaal vastgelegd in de documentatie hoe/waar/hoe hoog/welke richting/hoeveel antennes jij hebt staan, en daar mag je zeer zeker niet zonder meer wijzigingen in aanbrengen. dat zou op z'n minst in overleg moeten met AT en ik kan je nu al zeggen dat die om deze redenen daar zeker geen toestemming voor gaan geven.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#14 Bericht door Randy »

Amper 40 kilometer verder is een soortgelijke set-up. Hofdzender op 106.4, steunzender op 107.5 en 106.9 in de gemeente Oost-Gelre (leuk, zero-base!) en voorheen 107.2 in Aalten en 106.2 in Doetinchem. Er wordt gebruik gemaakt van Profline demodulators als re-broadcast ontvanger en een 4-elements yagi voor ontvangst op de extra sites. Alles gewoon vertikaal gepolariseerd. Een normale tuner is gezien de filtering niet geschikt als rebroadcast-ontvanger, zelfs niet met een zelfgebouwde MPX-uitgang (let op de clipper anders gaat je zender door het stokkemasker heen!) omdat de ingangsfilters behoorlijk overstuurd worden mocht je ze onder je zendantennes hangen.

Aanstralen kan, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Tot 500 meter kun je de 200 Mhz band gebruiken onder de microfoonregeling (100 mWatt ERP), anders wordt het 10 ghz en is een LOS bijna nodig. Op 2,3 Ghz zijn enkel tijdelijke verbindingen mogelijk. Voor dergelijke oplossingen kun je terecht bij Rene PE1CMO: hfprints.nl. Reportageverbindingen in de 200 Mhz mogen niet permanent gebruikt worden, de regieverbindingen in de 417-419, 427-429 en 450-460 Mhz mogen enkel smalband gebruikt worden, ook niet 24/7. Hier zijn dus geen mogelijkheden. Wil je een vriendelijke lokale omroepprijs is aansturen van zenders via een MPEG stream de enige optie en die kost ne een zakelijke(!) ADSL verbinding per site en een setje Barix in- en exstreamers waar je zelf even een gebalanceerde 600 Ohm in- en uitgang op moet maken.

Gelre FM gebruikt sites die niet gedeeld zijn met andere omroepen en dus ook geen cavityfilters of combiners. Mocht je eventueel filters willen gebruiken heb ik de apparatuur wel om ze af te regelen.

Denk aan het rekensommetje golflengte - afstand antennes wanneer je de ontvangstantenne bij de zendantenne opsteld. Alles wat je niet ontvangt door fasedraaing hoef je ook niet weg (proberen) te filteren. gebruik verder de beste coax (75 ohm) die je kunt vinden tussen ontvanger en zender. MPX is een basisband signaal dat je absoluut niet wilt vervuilen. RG59 is gezien zijn afscherming dus nooit een optie.
Laatst gewijzigd door Randy op 31 dec 2013, 14:29, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#15 Bericht door Randy »

Aeolus schreef:voor zover ik weet staat het allemaal vastgelegd in de documentatie hoe/waar/hoe hoog/welke richting/hoeveel antennes jij hebt staan, en daar mag je zeer zeker niet zonder meer wijzigingen in aanbrengen. dat zou op z'n minst in overleg moeten met AT en ik kan je nu al zeggen dat die om deze redenen daar zeker geen toestemming voor gaan geven.
Correct. Enkellaags dipool mag niet, afstand tussen dipolen en bovenste dipool en top mast is vastgelegd (voor/achter verhouding), circulaire polarisatie in stedelijk gebied mag zo goed als niet. Het enige dat mag is de dubbelaags dipool vervangen door een enkele 2-elements waarbij het stralingsdiagram en versterking ook vastgelegd is. Ga zelf geen hoogte en vermogens wijzigen (let op: AT geeft vermogens aan in dBW ERP) want tegenwoordig is een on-site controle om het jaar eerder regel dan uitzondering.

Plaats reactie