Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 813
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#31 Bericht door PE5PVB »

Die 200MHz set zou gewoon moeten kunnen werken indien je aan beide kanten een richtantenne gebruikt. Vaak worden er twee zendontvangers gebruikt. Een voor elk audiokanaal.

Heeft het ooit gewerkt?
Wat is er veranderd dat het nu niet meer werkt?
Misschien een ongelukkige frequentiekeuze als gevolg van DAB?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#32 Bericht door PA3BAS »

PE1PQX schreef:
PD2NLX schreef:
PE1PQX schreef:Er zijn ook mensen actief met op grote afstanden een goed werkende WiFi verbindingen op te zetten met slotted-antenne's en yagi's.
Is dat misschien het overwegen waard?
Hierbij zijn al grote ( ruim >20km, met een record in Italië van iets meer dan 300km) afstanden gehaald.
Ik denk dat je dit niet wil want je moet dan audio streamen en daardoor krijg je vertraging.
Als je 2 zenders gebruikt wil je dmv RDS, roaming creeren en 1 zender met vertraging is dan zeer irritant als je auto radio schakeld tussen beide zenders.

Het zou wel kunnen als je beide zenders gesynct aan zou sturen dmv stream maar dat word het qua hardware wel een duurdere oplossing dan een 200 MHz STL setje of een ball ontvangst oplossing (vanaf air of kabel).

Martijn


Die vertraging kun je volgens mij vrijwel overal een kleine vertraging inbouwen zodat je primaire en steunzenders de zelfde sync hebben.
Gaat toch niet om hele seconden hoop ik...

Dat gaat niet lukken, de kabelaar plukt het signaal zelf uit de ether, dus dat wordt alleen maar meer vertraging...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#33 Bericht door PE1PQX »

Vertragingen tussen "free from air" en kabel heb je altijd...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD8B
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 mar 2013, 21:10
Roepletters: PD8B
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#34 Bericht door PD8B »

Beste pa3bas,

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je antenne etc allemaal geregeld is in je vergunning.. zendvermogen, de richting waarin je antenne moet staan, pep etc.. Als je dit gaat aanpassen moet je dit conform het AT doen. Ik vrees niet dat het iets is waar je mee kan 'proberen' Dus alvorens je een advies naar je bestuur toe brengt. Verifieer dan wel even via het AT of je plannen kunnen en mogen.

mvg Berenland
*********************************
Kijk eens op mijn site:
http://www.zend-amateur.nl
*********************************

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#35 Bericht door PA3BAS »

De studio-transmitter link gaat via vrije kanalen in de 200 mhz band. Dat is dus het probleem niet. Datmwerkt. Probleem zit bij de zender verer weg van de studio. Wat ze nu gaan doen is toch een kabelaansluiting in de kerk realiseren en daar gewoon het signaal van de kabel plukken met een professionele ontvanger die ook het MPX-signaal netjes weer aan de uitgang geeft. De afstand is nu dus meer dan 10 megahertz (signaal op de kabel zit op 93,1 Mhz), dus dat is ook wel fijn qua filtering.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#36 Bericht door PA2EFR »

Heb je geen kans dat onverlaten gaan inbreken op de frequentie op 200 MHz?
Want als ze dat eenmaal doorhebben kun je het verder wel vergeten...

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#37 Bericht door PA3BAS »

Dat zou inderdaad kunnen, maar ik geloof dat dat soort apparatuur ook gebruik maakt van ctcss op een hele hoge frequentie, en het zijn twee yagi's tegenover elkaar. Kan dus zeker, maar kans is klein denk ik. Hoop ik
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#38 Bericht door Aeolus »

Ik heb nog nooit iets gehoord dat men op die manier 'inbreekt' in een straalverbinding, ook al kan het tot op zekere hoogte erg eenvoudig zijn. Mensen zullen ook niet snel de moeite doen. Frequenties van lokale omroepen zijn ook niet de meest interessanten vaak. Zo'n beetje elke piraat knalt al minstens het 10voudige uit de zender qua vermogen.

PD5MSF
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 apr 2007, 15:48
Locatie: Noordwolde
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#39 Bericht door PD5MSF »

De 200 mhz band is dan wel bedoeld voor regieverbindingen en lokatieuitzending, (mag zelfs gericht), maar voor permanente doorgave voor je lokale omroep is dit verboden.
Vroeger had de PTT hier een 'zendlijn' voor. Breedband telefoonverbinding, kon zelfs je 38khz stereo multiplex en rds doorheen.

Jaren terug was ik vrijwilliger bij een lokale omroep, daar hadden we vanwege de lang-gerektheid van onze gemeente ook een dergelijke constructie.
Hoofdzender op 107.40, 20km verderop een steunzender op 105.00. Dit was nog eens een leuke afstand in frequentie, maar zelfs een cavity filter hadden we niet.
De zendantenne was een dubbele dipool op 38 meter hoogte, 50 watt erp, 105.00 mhz.
De ontvangsantenne een 3 elements hark op ongeveer 10 meter hoogte. De ontvanger was een normale consumenten ontvanger, waar een aparte audio uitgang op gemaakt was die afgetakt was vóór de stereo-encoder enz. Via een amplino trafo ging dat zo hupsakee de zender in, en dat deed het perfect.
Verderop stond het kabel-kopstation (cai), en die pikte die 105.00 weer op, en dat signaal ging dan weer de kabel op, 104.50 mhz.
In de studio monitorden wij dan ook altijd de kabelfrequentie, want als daar signaal was, dan deed alles het.

Later werd de studio verplaatst, en na eerst nog een poosje een PTT zendlijn te hebben gehad, kwam er na de 2de verhuizing een vaste straalverbinding richting de hoofdzender. Geen idee op welke frequentie, ik was toen geen vrijwilliger meer. Er was wel budget voor, en er liepen best wel een paar mensen met kennis van zaken rond. Dus het zal geen rotzooi geworden zijn.

Ziek eigenlijk, dat je voor een lokaal omroepje al 4 verschillende frequenties in gebruik hebt, inclusief een kabelfrequentie.
Nu zijn er lokalo's die wel op 5 of 6 frequenties zitten in de 3 meterband. Vaak omroepen waar verschillende gemeenten samenwerken.
Ik zou zeggen, bekijk per geval wat wenselijk is. Als het verzorgingsgebied heel mooi compact rond elkaar ligt, maar in oppervlakte veel groter dan 1 gemeente, dan is de band toch beter af met 1 frequentie die bij wijze van 250 watt erp doet, in plaats van 5 frequenties van 50 watt erp?!

Naja, Nederland zullen we maar zeggen...
Rookworst zonder R is ookworst

Vaak mobiel te bereiken op de 2 en 70 repeaters van Meppel en heerenveen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verzoek om meedenken hulpzender voor lokale omroep

#40 Bericht door Randy »

PD5MSF schreef:De 200 mhz band is dan wel bedoeld voor regieverbindingen en lokatieuitzending, (mag zelfs gericht), maar voor permanente doorgave voor je lokale omroep is dit verboden.
Dit mag wel, maar een reportageverbinding niet. Wel kun je iets maken met de draadloze microfoonregeling, maximaal 50 mWatt ERP.
PD5MSF schreef:Nu zijn er lokalo's die wel op 5 of 6 frequenties zitten in de 3 meterband.
Ik weet er alles van... Een gemeenten in de Achter(af)hoek, 3 frequenties (4e in aanvraag) en nog steeds geen goede dekking. Zerobase heeft ook een hoop nadelen gebracht.

Plaats reactie