introducing the Olympic repeater antenna games...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#16 Bericht door pa5cal »

Een oplossing om de asymetrische belasting van de mast te voorkomen is meerdere dipolen te stacken 120 graden van elkaar verschoven. Maak de afstand tot de mast zo dat ze de reflector vormt in feite et voila, het stralingspatroon kan als redelijk rond worden beschouwd. De openings hoek van een dergelijke antenne is namelijk vrij fors.

Persoonlijk heb ik jaren geleden gekeken naar circulair gepolariseerde, omnidirectionele antenne's. Deze worden in de US op FM omroep banden nogal eens toegepast en gezien er nog wel eens de nodige reflecties kunnen ontstaan tijdens mobiel gebruik leek me dat voor een repeater ook een prima plan. diversity zat ook in mijn idee maar het maken van een dusdanige antenne is geen sinecure en valt vast buiten dit verhaal HI.

-P

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#17 Bericht door pa3kc »

on7wp schreef: Na lang zoeken (zie andere posts) gevonden dat het probleem vooral zit in de mousse spacers die gebruikt worden en het vocht absorberen en laten opstapelen in het bovenste stuk van de antenne, en zo kopercorrosie veroorzaken en condensatoren laten kapotvriezen.

Deze wordt overduidelijk in de antenne gegenereerd na blootstelling aan de elementen gedurende MINDER DAN DRIE maanden....
Hoe komt er überhaupt vocht in die antenne? Condensatie? Niet goed genoeg de delen dicht getapet ??

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#18 Bericht door on7wp »

Hoe komt er vocht in een X-510 ?

Zeer goede vraag...

Wetende dat alle aaneenzettingen zijn afgetaped met zelfvulcaniserende tape kan het vocht er alleen maar ingeraken doorheen de fiber, dat heet Osmose dacht ik.

Ik heb uit mijn vorige antenne die er een jaar opstond tientallen centiliter water gehaald (!) en dan niet onderaan maar BOVENAAN de antenne.

Nu vocht is een probleem van tweede orde. De antenne gaat dood aan PIM.

Om wat cijfermateriaal te geven: Ik draai ruwweg met 50 dBm vermogen. Mijn systeemgevoeligheid (squelch) staat op -126 dBm. De minimum noodzakelijke PIM afstand is dus 176 dBc (wat een helse waarde is...)

Commerciele Tetra systemen komen met een 160 dBc toe omdat ze minder power draaien en minder gevoelig zijn.

Uit het gekraak dat ik waarneem lijkt het dat de antenne nu na drie maanden buiten op -160 dBc PIM afstand zit, niet meer werkbaar dus voor een hoogperformante radioamateurrepeater. De X-300 op repeater Antwerpen heeft hetzelfde probleem na 3 maanden.

Dus moraal van het verhaal: gebruik GEEN DIAMOND antennes voor repeaters.

Voor alle duidelijkheid, de enige andere passieve componenten tussen duplexer en antenne zijn 1/2 duim Eupen hardline met de originele VERZILVERDE connectoren. Ik had eerder al de Times-Microwave LMR-400 kabel buitengekegeld wegens extreem slechte PIM eigenschappen (door de alu folie over vertinde kopervlechtisolatie).

De Intermod komt voornamelijk van de zeer sterke signalen in en rond Brussel (tientallen pieken > -30 dBm tussen de 400 en de 600 MHz waaronder wat DVB-T signalen lekker 8 MHz breed dus mixing-heaven.

Aangezien ik niet in coax collineairs geloof (heb al veel gelezen en gemeten over sralingsdiagramma's hiervan) en dat is op 70 cm met een shift van 7,6 MHz niet bruikbaar) blijven eigenlijk alleen dipoolgroepen over. Maar deze belasten de mast assymmetrisch, en 4 dipolen op 2 meter rechthouden op 100 m hoogte is geen sinecure...

En dan is er nog het probleem hoe dewe dipolen (in ALU) aan de coax te knopen en de PIM afstand van 176 dBc te houden...

Op de duur ga je terug split-site repeaters bouwen van miserie...

In Nederland zullen ze vermoedelijk hier veel minder last mee hebben gelet op de zeer lage vermogens die daar ingezet worden. Als ik zak naar 1 watt ben ik van alle problemen verlost. Maar aangezien elk mobiel station ordegrootte 100 W ERP aan boord heeft, is het weinig zinvol 1 W repeaters in de lucht te gaan zetten.

Bij voorbaat dank om deze thread technisch en zinvol te houden.

Pedro M.J. Wyns ON7WP

Belgische repeater guru :-)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#19 Bericht door Vertrokken »

Helaas zijn geen van beide genoemde repeaters werkbaar hier in Leopoldsburg.
Waar Retinne en Vrere hier binnenknallen.
Zelfs PI3UTR is veel harder.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#20 Bericht door pa3kc »

Waarom moet je zo bagger veel vermogen de ether in spuien met die repeaters? Omdat mobiele stations effectief 100w erp kunnen maken?

Waarom gebruik je niet een v2000 zoals je ook op on0tb gedaan hebt?

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#21 Bericht door on7wp »

Ik denk dat ze in Leopoldsburg eens dringend een antenne moeten zetten. beide genoemde repeaters werken met CTCSS 131,8, moeten zin in Limbabwe nog uitzinden lol. Ik werk hem zelfs MOBIEL in Leopoldsburg, wel op het randje...lol....


Waarom geen V2000 ? Heel simpel, omdat ik al 3 kapotte V2000 heb ook, en deze te weinig ERP maakt. als je naar het begin van deze tread scrollt zeg ik basis vereisten 7 dBi winst...

waarom zoveel ? omdat VRIJWEL ELK MOBIEL STATION 100 watt ERP maakt dezer dagen (althans in Belgie, wij rijden NIET met Condors rond...)

Ik heb in Dortmund nu zaterdag een Jaybeam C5/2M op de kop getikt, deze antenne is 30 jaar oud maar zat NOS nieuw in doos. Antenne had destijds een goede reputatie en was wel pekelduur, 10.000 BEF 500 FL destijds...

werkingsprincipe niet gekend, niets van te vinden op het net. iets 5/8 achtig met alu stralers e fiber erover. We gaan hem eens testen, toen al standaard met N-connector !!!

Ik zoek nog steeds RG63 coax voor mijn dipool aanpasnetwerkjes...lol...

Ik vraag me af wat ze in Nederland gebruiken op de betere repeaters maar aan de lauwe reacties te merken allemaal 0 of 3 dB sprietjes....

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#22 Bericht door PA5MW »

Deze ?
http://www.qrz.com/db/gb3vt/

Scroll omlaag voor zinvolle info over de Jaybeam C5 2m
Dit model heeft het bij hen heel lang vol gehouden (28jr).

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#23 Bericht door PA0HJA »

Wetende dat alle aaneenzettingen zijn afgetaped met zelfvulcaniserende tape kan het vocht er alleen maar ingeraken doorheen de fiber, dat heet Osmose dacht ik.
Is dat niet (mede-) het probleem?
Dat als het vocht er eenmaal ingeraakt is, het er nooit meer UIT kan?

Misschien wat ver gezocht :roll: , maar je wilt nu eenmaal op het niveau van de "Olympische Antenne Spelen" acteren........ :D :

Iets van (verwarmde-) lucht in (en uit!) de antenne blazen?
Overdruk?
Verwarmde antenne?

Of als je per sé een repeater met zéér grote rijkweidte wilt hebben, misschien een netwerk à la het "Coversity" systeem http://www.coversity.nl/in.html (een co-channelling/coversity netwerk) zoals een stel Nederlanders dat gemaakt hebben realiseren?

Succes! :D

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#24 Bericht door PA0LMD »

on7wp schreef:Ik denk dat ze in Leopoldsburg eens dringend een antenne moeten zetten. beide genoemde repeaters werken met CTCSS 131,8, moeten zin in Limbabwe nog uitzinden lol. Ik werk hem zelfs MOBIEL in Leopoldsburg, wel op het randje...lol....


Waarom geen V2000 ? Heel simpel, omdat ik al 3 kapotte V2000 heb ook, en deze te weinig ERP maakt. als je naar het begin van deze tread scrollt zeg ik basis vereisten 7 dBi winst...

waarom zoveel ? omdat VRIJWEL ELK MOBIEL STATION 100 watt ERP maakt dezer dagen (althans in Belgie, wij rijden NIET met Condors rond...)

Ik heb in Dortmund nu zaterdag een Jaybeam C5/2M op de kop getikt, deze antenne is 30 jaar oud maar zat NOS nieuw in doos. Antenne had destijds een goede reputatie en was wel pekelduur, 10.000 BEF 500 FL destijds...

werkingsprincipe niet gekend, niets van te vinden op het net. iets 5/8 achtig met alu stralers e fiber erover. We gaan hem eens testen, toen al standaard met N-connector !!!

Ik zoek nog steeds RG63 coax voor mijn dipool aanpasnetwerkjes...lol...

Ik vraag me af wat ze in Nederland gebruiken op de betere repeaters maar aan de lauwe reacties te merken allemaal 0 of 3 dB sprietjes....

Je zou de websites van de diverse NL repeaters eens kunnen raadplegen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#25 Bericht door on7wp »

Grappig...

Co=versity. weet dat ik de eerste stappen gezet heb, ik heb de white paper geschreven en het concept uitgewerkt en Mijn collega is er dan mee aan de slag gegaan in Noord Nedrerland.

Dat is mooi maar daar gaat het hier niet over.

we willen een repeater met maximaal vermogen en maximale gevoeligheid, wat neerkomt op 176 dB dynamisch bereik in de antenne..

pure waanzin... GSM en Tetra jongens zijn al blij dat ze 160 db halen...

dat het water uit de antenne moet geraken daar ben ik inderdaad ook achter. Overdruk doen we inderdaad met onze omroepantennes. Maar het grootste probleem is niet het vocht maar de passieve intermodulatie....

de dun-dik buis collineair configuraties spreken me ook wel aan maar ik begrijp de werking niet geheel. Printplaat designs zijn ook mooi maar niet voor deze vermogens..

We zitten op de limiet van ons kunnen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#26 Bericht door PA0HJA »

dat het water uit de antenne moet geraken daar ben ik inderdaad ook achter. Overdruk doen we inderdaad met onze omroepantennes. Maar het grootste probleem is niet het vocht maar de passieve intermodulatie....
Ik dacht dat je bedoelde dat die PIM (mede-) veroorzaakt word door de corrosie aan de overgangen tussen de verschillende metalen oppervlakken in de antenne als gevolg van dit vocht; aluminium- en koperoxyde kristallen ed. die onbedoeld als "mixer" gaan werken?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#27 Bericht door PA5COR »

http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

Bij onderhoud en op de foto kilkken zie je me en de groep voor de Heerenveense repeater aan het werk met de antenne's....
Diamond X-7000 is de hoofdantenne en werkt na de modificaties prima...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#28 Bericht door on7wp »

X-7000 getest en als geheel waardeloos bevonden.

Het stralingsdiagramma in elevatie is slecht to zeer slecht te noemen. Op 23 cm is ze of bepaalde stukken van de band slechter dan een 1/4 straler.

Op twee gaat het er nog net door, op 70 cm grote verschillen tussen nput en output frequentie. lobben naar alle richtingen behalve waar je het nodig hebt, de horizon.

Ik heb gelijkaardie ervaringen met allerhande coax collinears, en met J-antennes. SWR 1 op 1 en maar stralen naar de maan en andere hemellichamen. 6 dB gain in de verkeerde elevatie richting.



Ik denk alleen met gedistribueerde feed systemen de gain naar de horizon te kunnen krijgen.

Dipoolgroepen met open feedlijnen zou perfect zijn, werkt fantastisch in onze contest yagi groep maar probeer dat maar eens in de praktijk te realiseren met VERTICALE dipolen.


leuke foto, samen met dennis.... Maar de X-7000 ... neen dank u. enige Diamond telg die nog een beetje deugt is de V2000. Daar zijn meetresultaten van... wetenschappelijk, geen subjectieve 5-8 rapporten...

PIM onstaat op elke metaalovergang, corrosie of niet. Dielectrische verschillen alleen zijn al genoeg. Ik heb airco units op 50 meter van zendantennes die ruisbronnen vormen. OK daar is het wel 300 kW ERP maar toch...

Ik ga wat korte golf doen...allemaal veel simpeler lol....


Pedro C5WP

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#29 Bericht door PA0HJA »

PIM onstaat op elke metaalovergang, corrosie of niet. Dielectrische verschillen alleen zijn al genoeg.
Dan is zelfbouw dus waarschijnlijk de enige optie.
In ieder geval om de PIM die ontstaat in de eigen antenne te voorkomen cq. maximaal te beperken.

Dus:
Bv. alle metalen delen (phasing stubs ed., want je wilt een antenne met versterking) van hetzelfde metaal en alle verbindingen gelast cq. gesoldeerd met datzelfde metaal (indien mogelijk)

:?:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#30 Bericht door PE7EB »

Of uit één stuk, zoals in dit ontwerp.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie