introducing the Olympic repeater antenna games...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#31 Bericht door PA0HJA »

Ja, je komt dan inderdaad op zoiets uit.

Alleen moet de constructie denk ik ook nog tegen (zeer-) hoge windsnelheden (en daardoor grote krachten ed.) kunnen, zoals die op grote(-re) hoogtes kunnen heersen en ook weersbestendigheid zal een factor zijn.
Dat zal dus nog meer, andere, eisen aan de constructie stellen.

Maar misschien is een test/meting met met een antenne volgens zo'n principe, eerst nog zonder bovengenoemde eisen, al nuttig om te kijken of dit überhaupt al een positief effect op de PIM van de antenne zelf heeft.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#32 Bericht door Vertrokken »

En als je de antennes in koper uitvoert en vervolgens coat met siliconen-krimpkous?
Ik heb zo ooit een coax-verbinding gesealed, nooit is er een druppel water ingekomen en later uiteenhalen bleek een enorme klus.
Je zou zou een dipool van koperbuis kunnen maken inclusief de connecties en dat behandelen met die krimkous.
Dan is het erosie en waterdicht.
Bovendien is de boel enorm stevig door de koperen-buis binnenin.
En geleiding is geen probleem want koper soldeerd perfect, dus de kans op pim is miniem.

Enig probleem is misschien het gewicht, al zal dat bij een gewone dipool amper problemen geven en een dipool heeft een prachtige afstraling.
En maak voor de andere banden ook gewoon een losse dipool.
Dus ipv een alleskunnen meerdere dipolen (op 1 mast).

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#33 Bericht door PE7EB »

Daar ga je weer de "fout" in Bas, solderen is uit den boze, gegarandeerde basis voor PIM!

De hele straler moet uit één stuk worden gemaakt!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#34 Bericht door elsinga »

Een dipool is toch gewoon uit één stuk, tenminste elke straler is dat. Je ontkomt nete aan solderingen, want je moet ook de coax er nog aan bevestigen. Bij een zelfbouw dipool kun je desnoods de coax direct aan de elementen solderen, scheelt je twee extra overgangen (elementen-connector en connector-connector, de soldering coax-connector blijd je houden als soldering coax-elementen).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#35 Bericht door Vertrokken »

PE7EB schreef:Daar ga je weer de "fout" in Bas, solderen is uit den boze, gegarandeerde basis voor PIM!

De hele straler moet uit één stuk worden gemaakt!
Ik heb het over solderen van de coax, of hoe wou je die anders bevestigen?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#36 Bericht door PE7EB »

Misverstand Bas, jij dacht een een dipool ik aan een collineair, mijn excuus.
En inderdaad, uit eindelijk zal je het stralend element een keer met de voedingslijn moeten verbinden, daar ontkom je niet aan.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#37 Bericht door on7wp »

Solderen is geheel uit den boze. Krimpen is de boodschap, of schroeven/klemmen zonder dissimilaire metalen te gebruiken.

In de laatste QST staat een leuk idee voor een radarantenne (coax collinear) waar ze de coaxen gewoon in elkaar schuiven. gedurfd ! Geen soldering, geen clamping, alleen de contactdruk van de buitenisolatie. Nu hebben coax collineairs wel een rot stralingspatroon dus helaas geen optie.

De aangehaalde antenne hiervoor van het patent uit 1 stuk kan wel op mijn sympathie rekenen, en kan centraal gevoed worden doorheen een van de helften. Maar plooi dat maar...niet simpel....


Wat die PIM verder betreft...

Zelfs in de coax gaat het soms fout. Times Microwave LMR400 wat prima kabel is kan je helemaal niet gebruiken voor repeaters omdat ze alu shielding folie gebruiken over vertinde koper bread. Kraakt als hel...

Ja ja repeaters bouwen met high power is high end torture op technisch gebied.



Vissen is een leuke hobby, minder stress....


antennes met >176 dB dynamisch bereik, wie o wie....

ON7WP, voorlopig nog repeater goeroe, weldra sportvisser....

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#38 Bericht door PE1CYM »

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen,kan het niet langer aanzien.

Wat te denken van dit ontwerp :?:

http://www.amphenolsitesolutions.com/da ... 200909.pdf

Gewoon te koop, kost iets, maar dan heb je ook wat

http://www.ebay.com/itm/Sigma-Military- ... 1104739201

Zal ook wel weer niets zijn, maar dat geldt voor meer dingen bij onze grote vriend.

En begin alsjeblieft niet weer over je whitepaper, daar doen wij hele andere dingen mee.

Wij doen slechts 25 jaar iets met repeaters, dus eigenlijk nog maar net.

Beheerder PI2ASN/PI6ASN en huisvester van een van de Coversity posten in Assen.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#39 Bericht door on7wp »

bedankt voor de hint. Helaas geeft Jaybeam maar 160 dBc PIM garantie.


Ik heb trouwens al verschillende defecte antennes van jaybeam van het Belgische Astrid netwerk nagemeten en ben sindsdien niet zo wild enthousiast meer van dit merk.


25 jaar ? Bij mij dertig LOL... eindwerk aan de hogeschool.... 70 cm repeater ! TOEN al...

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#40 Bericht door PA0HJA »

Solderen is geheel uit den boze. Krimpen is de boodschap, of schroeven/klemmen zonder dissimilaire metalen te gebruiken.
En lassen met hetzelfde materiaal? Bv.TIC lassen (argon arc) van alle aluminium delen?

Heb je ooit al waardes in de buurt van de gewenste PIM waardes gemeten met bv. een simpele enkele test dipool of zo?

PA0HJA
....The Singularity is near!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#41 Bericht door pa1bvm »

is dat vervelende proces een oxidatie proces ???

je zou toch een antenne kunnen maken die in een omhulsel zetten en dat vullen met stikstof en dan af en toe een beetje bij persen .
of is het geen oxidatie .. maar gewoon een paar verschillende metalen die elkaar opvreten ?
dan moet alles van hetzelfde materiaal ..uit een stuk ..

en dan misschien wel inductief of capacitief inkoppelen

kunststof antenne , materiaal met erg veel koolstof erin ..koolstof zelf ???

ik zag last een filmpje waar een zoutwater straal als antenne wordt gebruik

een straler die zichzelf elke week netjes vernieuwd (klosje draad dat steeds een beetje afrolt rolt zo als in mijn grasmaaier )

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#42 Bericht door Vertrokken »

Ik blijf erbij dat als je koper gaat solderen en vervolgens in een beschermende omgeving zet, bv siliconenen krimpkous dat de kans op storende invloeden NIHIL is.
Slechte verbindingen en erosie akkoord, maar goede verbindingen en bovendien beschermd?
Een goede TIN las op KOPER die niet aangestast is, geeft dat al PIM?

Lijkt me raar, want hoe hebben ze dan vroeger 23cm en hogere zenders kunnen bouwen als dat zo'n probleem is/was?

Zeveren is ook een vak :lol:

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#43 Bericht door PA0HJA »

Toch wel een lastig fenomeen, kan blijkbaar ook in minder extreme constellaties zoals die door ON7WP beschreven een probleem vormen, zo is te lezen in de wikipedia:
Passive Intermodulation (PIM)

..........As explained in a previous section, intermodulation can only occur in non-linear systems. Non-linear systems are generally composed of active components, meaning that the components must be biased with an external power source which is not the input signal (i.e. the active components must be "turned on"). Passive intermodulation (PIM), however, occurs in passive devices (which may include cables, antennas etc.) that are subjected to two or more high power tones. The PIM product is the result of the two (or more) high power tones mixing at device nonlinearities such as junctions of dissimilar metals, metal-oxide junctions and even loose connectors. The higher the signal amplitudes, the more pronounced the effect of the nonlinearities, and the more prominent the intermodulation that occurs - even though upon initial inspection, the system would appear to be linear and unable to generate intermodulation.

Sources of PIM[edit]
Ferromagnetic materials are the most common materials to avoid and include ferrites, nickel, (including nickel plating) and steels (including some stainless steels.) These materials exhibit hysteresis when exposed to reversing magnetic fields resulting in PIM generation.

PIM can also be generated in components with manufacturing or workmanship defects, such as cold or cracked solder joints or poorly made mechanical contacts. If these defects are exposed to high RF currents, PIM can be generated. As a result, RF equipment manufactures perform factory PIM tests on components, to eliminate PIM caused by these design and manufacturing defects.

In the field, PIM can be caused by components that were damaged in transit to the cell site, installation workmanship issues and by external PIM sources. Some of these include:

Contaminated surfaces or contacts due to dirt, dust, moisture or oxidation.
Loose mechanical junctions due to inadequate torque, poor alignment or poorly prepared contact surfaces.
Loose mechanical junctions caused during transportation, shock or vibration.
Metal flakes or shavings inside RF connections.
Inconsistent metal-to-metal contact between RF connector surfaces caused by any of the following:
Trapped dielectric materials (adhesives, foam, etc.), cracks or distortions at the end of the outer conductor of coaxial cables, often caused by overtightening the back nut during installation, solid inner conductors distorted in the preparation process, hollow inner conductors excessively enlarged or made oval during the preparation process.

PIM can also occur in connectors, or when conductors made of two galvanically unmatched metals come in contact with each other.
Nearby metallic objects in the direct beam and side lobes of the transmit antenna including rusty bolts, roof flashing, vent pipes, guy wires, etc..................
http://en.wikipedia.org/wiki/Intermodulation

Kern van de zaak is volgens mij dat componenten van een antennesysteem, die normaal passief en lineair geacht worden te zijn, in het geval van "eigen" PIM van het systeem niet meer lineair zijn en er dus de hier besproken intermodulatie producten ontstaan.

Hoeveel er ontstaan en of je er ook daadwerkelijk last van hebt cq. of je er mee kunt leven zal afhankelijk zijn van de situatie/toepassing en is volgens mij hier de kwestie.

Dus toch wel een serieus probleem als je wat meer "extreem gaat" en bij uitstek een probleem om als technisch georiënteerd amateur mee te experimenteren en je inventiviteit en creativiteit op los te laten!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#44 Bericht door on7wp »

Dank voor deze mooie toelichting.

het is inderdaad zo dat met de doordeweekse standaard 1 watt stadsrepeater je hier nooit mee te maken krijgt.

Bij mij is het probleem dubbel, ik zit op 1 site met veel repeaters samen 6-2-70-23 cm, vele combined op 1 antenne, met ernaast dan nog de APRS zenders, Winlink access, digipeaters, D-star, bakens... Allen werken met maximum legal power (50 watt output na de cavities). En tot overmaat van ramp staat er dan op de site nog een tiental 5 kW FM zenders, 2 x 2 kW DAB's, en een 10 tal 10 kW DVB-T zenders....

Gekkenwerk...

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: introducing the Olympic repeater antenna games...

#45 Bericht door Vertrokken »

Hahahaha, krijg je geen hoofdpijn als je in die mast moet klimmen? :lol:

Plaats reactie