Duplexers voor 2m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#16 Bericht door PA3X »

Nee het controleren en afregelen is wel moeilijk (ook afstand tussen antennes).

Bovenstaande dient met een 2 poorts netwerkanalyser te worden geverivieerd (S11 S21) zonder een degelijk apparaat is het eigenlijk al gedoemd om te mislukken.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#17 Bericht door Vertrokken »

Het voordeel van een "hele PC" is dat je meteen een kachtige voeding ter beschikking hebt.
En het gemeten verbruik van een E350 is 17W, denk niet dat een aparte voeding en controller daar ver onder gaan zitten.
Er komt ook geen harddisk in maar een USB-steek-flash.

Zo'n ding:

Afbeelding

Ik heb er een liggen van 512MB, maar mogelijk moet ik een grotere kopen.
Het verbruik van die dingen + linux is amper 17W (met 2GB ram zal het denk ik wel 19W worden.)

Mijn test opstelling met een gewoon moederbord (zit nog op ram te wachten) is veel te hoog, 73W.
Ik heb hier een eigenbouw NAS draaien met 4 harddisks op zo'n bord en het totaal verbruik is amper 59W.

Niet vergeten er zal geen GUI op draaien zoals bij Windows moet, dus de videokaart heeft niets te doen en deze borden schakelen die dan op minimale werking.
GUI's zijn stroomvreters terwijl je het niet nodig hebt in een blackbox.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Duplexers voor 2m

#18 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij is dit nog steeds overkill hoor. Is gewoon zonde van zo'n processor. Met een beetje mazzen heb je geen extra hardware nodig om een repeater te kunnen bouwen als de squelch-open ergens naar buiten komt bij de ontvanger. Daar laat je dan de ptt mee schakelen. Dingen als aan- en uitschakelen op afstand, wurger en afvalvertraging levert meer hardware op, wat dat betreft kan je het zo gek maken als je wilt, maar de basis is bijna niets.
.... But will it blend?

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#19 Bericht door Vertrokken »

Overkill valt wel mee hoor, die dingen verbruiken echt amper iets.
Je kan deze borden niet vergelijken met een gewone PC, daar is de boel ook helemaal niet voor ontworpen.
En het voordeel van dit is de flexibiliteit die het bied.
Ik ga toch de boel op een PC-voeding laten lopen, dan kan een bordje er ook wel bij.

Hier heb je de specs: http://www.guru3d.com/articles_pages/ms ... iew,1.html
En vergeet niet, ik draai er Linux op zonder GUI, dan verbruikt het amper iets.
(gemeten met een powermeter)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Duplexers voor 2m

#20 Bericht door PA3BAS »

Voor het experiment is zoiets natuurlijk altijd leuk, maar aan de andere kant ben ikzelf een voorstander van simpel. Waarom een hele pc - een lichtgewicht - gebruiken als je er ook bent met 5 weerstanden, een transistor en wat elco's (oid). Dan heb je een vox-controller met afvalvertraging.
Bijlagen
image.jpg
.... But will it blend?

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#21 Bericht door Vertrokken »

Maar dat is niet genoeg, zo moet er een call-gever in zitten, liefst in spraak.
Een roger-beep tussen de aanroepen.
En ik wil graag extra opties behouden, mogelijk dat ik er nog echo-link aan toevoeg.
Ik zie dat allemaal niet eenvoudig op een simpel controllertje zitten.
De controllers die dat ook kunnen liggen rond de 300 euro en meer en zijn halve computers.

Als je dan ziet wat zo'n computer allemaal doet en vooral de kosten, dan lijkt dat vooralsnog de beste keuze.

Ik ben nog maar bezig met de controller zelf, windows heb ik al afgeschoten want de kans op fouten/down gaan is te groot.
Bovendien wou ik het op Windows2000 of zelfs DOS draaien, maar dat gaat niet, XP en hoger vreten te veel zinloze schijfruimte en energie.

Dus ben ik nu een Linux distro aan het zoeken die op de stick wil leven, Debian alvast niet die weigert een boot-loader te schrijven.

Ben er nog lang niet hoor, dit zal nog wel wat maanden vergen eer ik iets zinvols heb om aan te zetten.
Zelfs de tranceivers zitten nog bij de koerier, dus ik gebruik een Icom706 en TK780 om te testen met de software.

Voor de goede orde, ik ben deze lijn nu aan het bewandelen om een werkende controller te krijgen:

http://guysoft.wordpress.com/2011/08/08/svxlink/

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Duplexers voor 2m

#22 Bericht door pe2cvf »

Bekende foto, volgende keer copyrighten!

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Duplexers voor 2m

#23 Bericht door PA3BAS »

Je hebt gelijk Roel, copyright van de foto en de print is van Roel PE2CVF. (originele post kan ik niet meer wijzigen)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Duplexers voor 2m

#24 Bericht door pe1rdp »

Het is trouwens heel goed mogelijk om een repeater te bouwen zonder duplexer.
De 10mtr / 29MHz FM repeaters hebben maar 100kHz shift en dan is zelfs het meest steile duplexfilter niet voldoende.
Daarom worden de ontvanger en zender fysiek enkele km's van mekaar gescheiden.
De onderlinge link kan op 23cm maar ook via internet.
Is dit voor jou misschien een optie om toch een repeater te bouwen zonder meteen dure duplexfilters aan te schaffen of zelf proberen te maken?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Duplexers voor 2m

#25 Bericht door PA3BAS »

Ik heb verzoeken gekregen naar het printje op de foto. Zoals aangegeven is dat een printje en schema van Roel PE2CVF. Misschien wil hij het hier plaatsen?
.... But will it blend?

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Duplexers voor 2m

#26 Bericht door pe2cvf »

Ik heb het printje nagebouwd van een schema wat ik ook weer gekregen heb. Maar is gewoon een vox schakeling op basis van een bc547. Heel simpel te bouwen dus. Zit uiteraard verder helemaal geen logica in.

Verder on topic, heeft iemand al eens een prijsopgave gevraagd bij bv Procom? In hun portfolio zitten ook amateurband antenne's. Misschien maken zij ook wel de juiste filters voor acceptabele prijzen. Overige bandfilters zijn ook niet erg duur daar.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Duplexers voor 2m

#27 Bericht door PA0LMD »

Goedkoper dan deze zul je moeilijk vinden :

http://www.duplexers.eu/catalog/2m/Dupl ... prh4-6-2m/
Meten is (z)weten

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#28 Bericht door Vertrokken »

Ik had die aL gezien.
Maar ik heb een aanbod van een repeter bouwer hier in Belgie gehad dat als ik mijn repeater goedgekeurd krijg (roepletters van het BIPT) dat hij me dan van potten voorziet.
Dat aanbod ga ik dus niet afslaan.

Maar ik ben nog altijd in controller statium, dat is een lastig probleem.
Gezien het geheugen van mijn E350 ook nog niet binnen is, kan ik op dit moment even niet veel doen.

Ben veel aan het lezen, en die website van je had ik al gezien, toch dank voor de link.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Duplexers voor 2m

#29 Bericht door pa1bvm »

gaat het nu om het bouwen van een repeater ?

of gaat het om een dekkings issue van een bepaalde reeds bestaande repeater op te lossen
en is dat dan een ontvangst issue ..of een zend issue ???

en als het om een repeater gaat moet die dan perse op dezefde band werken .. of mag je ook cross-band 144 <> 432 oid
is het dan een transponder voor alle modes of alleen FM ???

gewoon nieuwsgierig ..

73 Rick,PA1BVM

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Duplexers voor 2m

#30 Bericht door PA0HJA »

Twee stuks te koop:

Afbeelding

http://tinyurl.com/q7g4huw

Frequentiebereik "officiëel" tot 144 MHz, maar is mss. toch te gebruiken cq. aan te passen voor 145,... MHz?

Verder niet veel ervaring met deze tak van de techniek, dus of dit bruikbaar en/of betaalbaar is / zal zijn, geen idee........ :?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie