Duplexers voor 2m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#31 Bericht door PA3X »

(Verkeerde datasheet bij originele Ebay advertentie)

Dit zijn de bandpass uitvoeringen en niet de sperpass, frequentie bereik is geen probleem en zijn ongewijzigd toe te passen ideaal in combinatie met 2 of 3 SP voor elke kant (TX/RX).

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Duplexers voor 2m

#32 Bericht door PA0HJA »

Ze hebben van elk type een exemplaar te koop staan.

Foute "copy-paste" aktie denk ik! :D

Goed gezien!

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#33 Bericht door PA3X »

PA0HJA,

Een tijdje geleden ben ik in dit stukje techniek gedoken, helaas meet Agentschap Telecom tijdens de aanvraag van een 2 meter repeater met 2 maten, dus het hele project kon geen doorgang vinden, maar heb er wel heel veel van opgestoken en de filters staan klaar voor over 3 jaar.

M.v.g.
PA3X

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#34 Bericht door Vertrokken »

pa1bvm schreef:gaat het nu om het bouwen van een repeater ?

of gaat het om een dekkings issue van een bepaalde reeds bestaande repeater op te lossen
en is dat dan een ontvangst issue ..of een zend issue ???

en als het om een repeater gaat moet die dan perse op dezefde band werken .. of mag je ook cross-band 144 <> 432 oid
is het dan een transponder voor alle modes of alleen FM ???

gewoon nieuwsgierig ..
Ik ben inderdaad een repeater aan het bouwen om mijn eigen bereik probleem op te lossen.
En omdat ik het eens wilde doen.

Neen ik wil perse op 2m blijven omdat ik roepletters wil aanvragen bij het BIPT om hem hopenlijk op een vaste stek te kunnen planten.
Maar zo ver ben ik nog lang niet.

Ik heb de kast al zo goed als klaar, dat is een Antec P130.
Onderin zit een 250W Computer voeding met een kleine 20A op 12V, ik heb die al getest op 240W te trekken van de 12V lijn en dat is geen probleem.
Het moederbord is een MSI E350, met voorlopig een harddisk (gaat eruit voor een flashdrive of SSD), trekt amper 40W dus 200W over voor de mobilofoons.
Onderin is een sleuf voor harddisks (vertikaal) en daar raak ik precies 2x Yeasu (Vertex) VX2000V in kwijt.
Die heb ik al liggen maar zit te wachten op de programmer-kabel om ze te programmeren.

Met het OS en software ben ik nog bezig, ben er nog niet uit wat het gaat worden, heb al het een en ander getest.
Van de week ga ik de RS232 + PTT + sound schakelbord bouwen, naja bouwen is een groot woord.

De mobilofoons hebben een groot voordeel dat ze een DB9 connector hebben met fixed audio / mic / PTT / Squelsch-output.

Ik ga dus pogen alles in 1 PC kast te steken en dan de multiplexer ernaast met de antenne ergens op een mooie plek.

Maar zoals gezegd, ik ben zo ver nog lang niet, ben al blij als ik over 2 a 3 weken iets kan laten repeaten op 2 antennes die 15 meter uiteen staan.

Als ik van het BIPT toestemming krijg dan krijg ik van iemand de multiplexer om het af te maken, dus alles hangt af hoe goed ik de rest voor elkaar krijg.
Het is een project dat ik al ruim 20 jaar wou gaan uitvoeren en gezien er geen bruikbare repeater in mijn buurt staat die ik met een portofoon kan benaderen wil ik het dus zelf doen.

Er schijnt er ooit een in de buurt van Mol of Balen gestaan te hebben maar die is er niet meer.

Ik zie wel waar dit op uitdraait, het houdt me bezig en van de straat :D

PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#35 Bericht door PA3X »

Bas leuk die controller maar probeer eerst het signaal in de lucht te brengen en zet de antennes niet 15 meter uit elkaar maar een stukje onder elkaar en hang dan pas die controller er tussen.

Ik wil niet negatief zijn maar het gaat gegarandeerd mis dat kan ik je op een briefje geven.

Veel succes met de experimenten.

PA3X

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#36 Bericht door Vertrokken »

De ene antenne staat op 8 meter hoogte, die is voor ontvangst.
De ander staat op 2 meter hoogte is om te zenden met max 25w, voor te experimenteren zal ik die denkelijk terug op 5W brengen.
Verder gaat de controller niet open op een simpel signaal maar op 131.8Hz.

Ik zal zien wat het geeft, het is de eerste keer voor me dat ik zoiets doe, dus ik verwacht een boel problemen :lol:

Uiteraard ga ik eerst de ontvanger en zender naast elkaar proberen waar ikzelf de controller ben, dat moet eerst "betrouwbaar" gaan alvorens de computer het gaat overnemen.
Daarom zeg ik dit zal nog wel even duren eer de boel automatisch in de lucht is om te testen.

Maar ik heb tijd.

PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#37 Bericht door PA3X »

Antennes loodrecht onder elkaar monteren (niet versprongen) op de juiste afstand geeft dat 50/60 dB demping (die heb je al in je zak zitten voor je eerste test).

Om het systeem optimaal te laten functioneren heb je ongeveer 100 dB scheiding nodig tussen de zend en ontvangstkant.

De enige en juiste oplossing om bovenstaande te toe te passen en te controleren is met behulp van een 2 poorts netwerk analyzer een spectrum analyser met tracking generator is afdoende omdat simpelweg je met die combinatie niet het totaal kan zien (alle filters ca 100 dB diep) je zit met ca 70 dB al in de ruis te kijken).

Nogmaals veel succes,

PA3X

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#38 Bericht door Vertrokken »

Bedankt voor de tip, maar zover ben ik nog helemaal niet.
En de antennes dienen enkel voor test van het geheel, later komt er toch een multiplexer tussen.
1 antenne hangt in mijn mast en de 2e rondstraler staat op een parasolvoet, dus die kan ik zetten waar ik wil.

Voorlopig gaat het enkel om de boel aan het werk te krijgen, de besturing en dergelijke.
Of ik zenders/ontvangers etc moet vervangen is van latere zorg.

Ik weet nog niet eens of de software 24/7 bedrijf wel aankan, daar zit de eerste test zodra het geheugen voor het moederbord toekomt.
Gaan de zenders op de computervoeding het moederbord lam leggen? Ook zoiets dat ik nog niet weet.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#39 Bericht door Vertrokken »

De besturing onder Linux al getest en SVXLINK werkt al op luidsprekers en roept de nodige zaken rond.
Is er ook iemand die de Nederlandstalige sound-files heeft?
Engels kan ook, maar ik zou het graag Nederlands hebben.

De echte besturing kan ik nog niet testen want ik zit nog te wachten op de electronica.

Het verbruik zonder de RX/TX ligt nu op 35W.

En hoe sluit je SVXLINK aan op Echolink?
Want dat is me ook nog onduidelijk, is niet prioritair maar ik zou de mogelijkheid toch graag hebben.

Plaats reactie