PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Tom
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2008, 12:45
Roepletters: PA3HDR
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#1 Bericht door Tom »

Het 70cm relais wat in Arnhem staat gaat eind 2013 verhuizen naar 430.050 MHz. Met deze verhuizing wordt ruimte gemaakt voor uitbreiding van het 'coversity project' wat nu al actief is op 430.275 MHz.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#2 Bericht door PA2OLD »

Dag Tom, bedankt voor de mededeling, dit haalt veel ongerustheid bij de gebruikers weg.
Komt er ook gelijk CTCSS of stellen jullie dat nog uit?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#3 Bericht door ----- »

Ok mooi om te weten Tom,

Mijn mening over CTCSS is dat het een drama is als je mobiel bent, ik kan met 100Km/uur geen CTCSS toon instellen, dus alleen ingeprogrameerde repeaters kan ik werken vanuit de auto.

Even op een repeater meepraten als ik een keer ergens anders is er niet meer bij als er een CTCSS slot op zit.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#4 Bericht door PA0LMD »

Mmm...vreemde opmerking.
Wat is er tegen om voor alle NL repeaters de juiste CTCSS te programmeren ?
Zonder CTCSS zul je over circa 80 % van de huidige repeaters niet meer kunnen werken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#5 Bericht door Aeolus »

Ben het wel eens met Leo. Het is even wat werk om ze erin te zetten, maar dan heb je het ook voor elkaar. De meeste mobiele transceivers hebben tegenwoordig gewoon memorygroepen, zodat je in geval van memoryscanning puur de kanalen af kunt scannen van de praatpalen uit de regio's waar je op dat moment rijdt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#6 Bericht door elsinga »

En als je Trx met Chirp geprogrammeerd kan worden dan kun je je het intypen besparen door bij mij een actuele CSV lijst te downloaden. ;) Ik heb gewoon alle analoge repeaters van NL in mijn porto zitten, inclusief TQ indien die er is (meestal alleen op de ingang).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#7 Bericht door Theo »

Ben overgegaan op D Star, geen probleem meer met onder tonen en andere (plaatselijke) gebruiken.
Ben nooit een voorstander geweest van ctcss, het verbloemd de problemen.
En die blijven er toch wel, ook met de tonen.
Sterker nog je weert buitenstaanders er mee af, als je niet weet wat voor toon je moet gebruiken kom je er niet over.
En dat vind ik dan weer jammer.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#8 Bericht door elsinga »

In NL is het heel simpel: aan 4 tonen heb je genoeg. En in de UK wordt de te gebruiken toon in de cw ID meegezonden als extra letter. Valt dus wel mee. ;)

Overigens: PI3HVN heeft een subtoon die de squelch verlaagt, zonder TQ moet je gewoon sterker binnenkomen. Ook zonder TQ kun je dus de repeater gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#9 Bericht door PA3HMP »

ctcss op repeaters is een ellende, even afgeizen van de oude apparaten die het niet hebben is repeaters bedoeld voor mobiel gebruik, stel je zit op 145,7 als zwak mobiel station te werken en er komt een harder (al dan niet basis station) overheen die een andere repeater wil werken, gevolg het mobiele station wordt overstemd door het hardere station zie of geen ctcss of een andere ctcss toon heeft, de repeater waar hij(het zwakkeere mobiele station) op zat te werken valt af immers die ontvangt geen juiste ctcss toon van het hardere station wat naar een andere repeaterzit te werken, tegenstation denkt dat hij klaar is en begint met zijn uitzending, al met al een hele grote puinzooi.

Dat is ook de reden waarom ik geen voorstander ben van ctcss op repeaters

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#10 Bericht door pa5cal »

De enige goede reden van ctcss in mijn optiek is als ze ook uitgezonden wordt, maar dan alleen tijdens doorgangen met ctcss op de ingang. Hierdoor mis ik call gevers enz. en is mijn set de hele dag stil totdat er (als het goed is) wat nuttigs uitgezonden wordt. Ik kan zelfs mijn squelch nivo vergeten want mijn set begint pas geluid te maken als hij die toon ontvangt.

Wat dat betreft een prima middel en ook het doel mijns inziens waarvoor het uitgevonden is. Inderdaad met overlappende repeater bereiken en verschillende tonen enz. is het een zooitje en mag het van mij wel wegblijven.

-P

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#11 Bericht door ON5ZZ »

Hmmm CTCSS tonen is dat niet iets dat uit Amerika overgewaaid is naar hier, men heeft daar privé-repeaters en zo weert men buitenstaanders...
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#12 Bericht door PA2LAD »

elsinga schreef:In NL is het heel simpel: aan 4 tonen heb je genoeg. En in de UK wordt de te gebruiken toon in de cw ID meegezonden als extra letter. Valt dus wel mee. ;)
Dat systeem is in Nederland ook in opkomst. CTCSS is nooit bedoelt om buitenstaanders te weren, maar om te voorkomen dat je over 2 of meer repeaters tegelijk aan het zenden bent. Hebben die repeaters er dan geen last van als jij flink vermogen zit te stoken? Wel degelijk, alleen je wordt niet meer doorgeschakeld. Het gebruik is net als watjes in je oren stoppen om lawaai niet meer te horen. Daarmee is het lawaai niet weg.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#13 Bericht door ----- »

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat het een drempel opwerpt. Een aantal vinden de drempel dusdanig laag dat ze het geen probleem vinden, je kan alle repeaters toch in programmeren wordt er gezegd.

Ik denk dat in de praktijk er toch aardig wat amateurs zijn die niet alle repeaters van Nederland hebben of gaan in programmeren.

Een code aan het eind in CW of spraak als ik 100km/u ga heb ik niks aan

De categorie oudere sets hebben helemaal pech daar zit vaak uberhaubt geen CTCSS in.

En wat voor buitenlandse passanten, ook voor hen is even een repeater mee pikken geen optie meer.

Mijns inziens is CTCSS geen doel maar een middel om in noodgevallen uitkomst te kunnen bieden. Standaard alle repeater met CTCSS uit te rusten vind ik onzin.

Er zullen hoe dan ook amateurs afhaken en de microfoon terug hangen. Op 70cm is de situatie qua repeaters vaak zo dat je naar de eeuwige ruisvelden te luisteren, en lijkt me elke drempel (hoe laag ook) ongewenst

Ik heb ook een vraag voor Ben, waarom begin je over CTCSS ? is er een reden waarom je PI2ANH op CTCSS wil hebben ? Het enige wat ik kan bedenken is dat als iemand op PI2FLD met een te breed signaal zend PI2ANH ook wel eens aanspreekt.
Maar dan kan je beter A. die (te brede) amateur aanspreken of B. er over denken of 2 repeters zo kort bij elkaar met slechts 12.5KHz afstand wel zo handig is.
Een CTCSS slot (want dat is het een slot) is wat mij betreft onwenselijk.

My 2 cents

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#14 Bericht door on7wp »

CTCSS is voortreffelijk voor een analoog systeem, maar het is uitermate dom om slechts 4 frequenties te gebruiken.

Ik krijg nu Goes al niet meer open omdat er tegelijk een ander prul met dezelfde toon in de lucht gaat, waardoor ik niets meer kan werken. Om dan nog te zwijgen over een Limburgse repeater die gewoon carrier operated is. Verzuipen moeten die in de QRM daar !!!

Stop met zagen over oude toestellen, alles van de laatste 20 jaar heeft subtoon, al wat ouder is hoort al lang in de vuilbak, alleen al maar omwille van de veel te brede IF filters...

Ik gebruik al 15 jaar CTCSS in Belgie en dat werkt perfect.

ON7WP

PS graag een update over coversity, is AT er nu al uit, draait het terug ??

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#15 Bericht door elsinga »

Coversitiy draait, vergunning is er, omzetten zuidelijkste masten wacht kennelijk op PI2ANH.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten