PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#16 Bericht door PA3HMP »

het werkt perfect maar je krijgt Goes niet open omdat je last heb van anderen LOL

En niks mis met oudere spullen, waarom weggooien, enkel omdat er een stel mensen met mindere geestelijke vermogens ctcss op repeaters gaan zetten ?.

ctcss op repeaters is ook leuk voor mensen die een keer willen lachen, repeaters die afvallen als er een mobiel station bezig is, mensen die over elkaar heen zitten, mobiele stations die denken dat hun microfoon kapot is en gefrustreerd hard gaan lopen schreeuwen ion de microfoon :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#17 Bericht door PA2OLD »

Ik denk dat CTCSS wel zin heeft, misschien niet altijd maar sommige repeaters zijn er bij gebaat.
Zo lijkt me UTR met het bereik TX en vooral RX zonder CTCSS een ramp.
Verder hoorde ik gisteren nog een verhaal dat Duitse amateurs de ingang van ANH stoorde, CTCSS had daar zeker bijgedragen een rustiger repeater te krijgen.
Het bleek dat de repeater om de haverklap openging terwijl de Duitse OM's helemaal niet over de repeater wilde werken maar uiteindelijk is dat anders opgelost en bleef ANH CTCSS-loos.

ON7WP heeft ook een puntje, zeker als repeaters te dicht bij elkaar staan, maar het argument over oude tranceivers vind ik echt kul!
Het is juist leuk die oude radio's werkende te houden en CTCSS kan je desnoods oplossen met een CTCSS printje.
Voor de OM's die veel moeten reizen, Duitsland, België Frankrijk en natuurlijk Nederland, tja dan zit er niets anders op de repeaters die je onderweg tegen komt in het geheugen van je radio met de betreffende CTCSS tonen op te slaan.
Maar er zullen denk ik niet zoveel amateurs zijn die wekelijks dat soort lange en verre reizen maken, behalve vrachtwagenchauffeurs misschien.
Die rijden vaak een vaste route naar het buitenland en dan ken je de repeaters die je dan tegenkomt en kan je die in het geheugen zetten.
Toeristen met licentie hebben dan pech, mits ze als amateur zijnde als voorbereiding even het internet raadplegen.

Dan even voor Marcel, niet dat ik perse CTCSS op ANH wil, maar er was ooit sprake van vandaar mijn vraag aan HDR.
Voor PI3NYM was er ook ooit het plan CTCSS te plaatsen maar het is er geloof ik nooit van gekomen, hoewel op de site wel vermeld staat dat CTCSS werkt, heb ik daar nog niets van gemerkt en kan ik met mijn oude FT290R zonder CTCSS prima werken op PI3NYM. De 70cm versie PI2NMG is dacht ik wel uitgevoerd met CTCSS.

Ik denk dat CTCSS zowel voor als nadelen heeft en ook voor en tegenstanders.
Heeft CTCSS een functie... tja, je zou je bijvoorbeeld ook kunnen afvragen of DSTAR een functie heeft of überhaupt digitale spraak communicatie?
Daar zijn ook voor en tegenstanders lijkt me.
Misschien dan even een vraag: Is er vanuit het AT iets verplicht gesteld in de onbemande vergunningen betreffende CTCSS?
Kijk, als het AT dat verplicht zou stellen, dan is deze discussie zo-wie-zo al zinloos...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#18 Bericht door pa3kc »

PA3HMP schreef:
En niks mis met oudere spullen, waarom weggooien, enkel omdat er een stel mensen met mindere geestelijke vermogens ctcss op repeaters gaan zetten ?.
Aah waarom zeg je dat nou weer? Beetje nutteloos je mede amateurs bashen die repeaters in de lucht houden.

pi2kar daar zit ook ctcss op, of was dat na jouw tijd bij hun?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#19 Bericht door PA3HMP »

Dat was na mijn tijd, die repeater had zonder nergens last van, hoogstens een enkel station uit Amsterdam die met veel te hoog vermogen hun lokale repeater zat te bestoken in de zomer.
Overigens was een van de oorzaken de reden dat de repeaterantenne van pi2kar veel te hoog stond(en staat) opgesteld, allemaal in strijd met de machtigingsvoorwaarden.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#20 Bericht door PA0LMD »

PA3HMP schreef:het werkt perfect maar je krijgt Goes niet open omdat je last heb van anderen LOL

En niks mis met oudere spullen, waarom weggooien, enkel omdat er een stel mensen met mindere geestelijke vermogens ctcss op repeaters gaan zetten ?.

ctcss op repeaters is ook leuk voor mensen die een keer willen lachen, repeaters die afvallen als er een mobiel station bezig is, mensen die over elkaar heen zitten, mobiele stations die denken dat hun microfoon kapot is en gefrustreerd hard gaan lopen schreeuwen ion de microfoon :mrgreen:
Zonder hier verder woorden over vuil te maken of me als repeaterbouwer / beheerder beledigd te voelen kan ik alleen maar vaststellen dat PA3HMP er weinig tot niets van begrijpt.
Juist oudere spullen zijn prima achteraf van CTCSS te voor zien.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#21 Bericht door PA2OLD »

Hoewel we behoorlijk afdwalen van het topic is dit best interessant.
Heel toevallig dat iemand, namelijk PA3AYQ in "Ongedempte trillingen" van het Electron op bladzijde 457 een stukje heeft geschreven over (of beter: tegen) het CTCSS gebruik op repeaters.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#22 Bericht door PA0LMD »

PA2OLD schreef:Hoewel we behoorlijk afdwalen van het topic is dit best interessant.
Heel toevallig dat iemand, namelijk PA3AYQ in "Ongedempte trillingen" van het Electron op bladzijde 457 een stukje heeft geschreven over (of beter: tegen) het CTCSS gebruik op repeaters.
ja, en ook PA3AYQ stelt dat oudere spullen "in de kliko kunnen "" wat natuurlijk niet waar is.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#23 Bericht door PA3HMP »

PA0LMD schreef:
PA3HMP schreef:het werkt perfect maar je krijgt Goes niet open omdat je last heb van anderen LOL

En niks mis met oudere spullen, waarom weggooien, enkel omdat er een stel mensen met mindere geestelijke vermogens ctcss op repeaters gaan zetten ?.

ctcss op repeaters is ook leuk voor mensen die een keer willen lachen, repeaters die afvallen als er een mobiel station bezig is, mensen die over elkaar heen zitten, mobiele stations die denken dat hun microfoon kapot is en gefrustreerd hard gaan lopen schreeuwen ion de microfoon :mrgreen:
Zonder hier verder woorden over vuil te maken of me als repeaterbouwer / beheerder beledigd te voelen kan ik alleen maar vaststellen dat PA3HMP er weinig tot niets van begrijpt.
Juist oudere spullen zijn prima achteraf van CTCSS te voor zien.
Dan zou ik mijn bijdrage nog maar eens lezen als jij het niet begrijpt :mrgreen: de opmerkingen van mensen die bijvoorbeeld denken dat hun microfoon kapot is(die mobiel met ctcss werken maar weggedrukt worden door iemand met hoger vermogen die op een andere repeater werkt op dezefde freq) zijn werkelijke gebeurtenissen bij een repeater hier in de buurt :mrgreen:

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#24 Bericht door ON5ZZ »

PA3HMP schreef:Dat was na mijn tijd, die repeater had zonder nergens last van, hoogstens een enkel station uit Amsterdam die met veel te hoog vermogen hun lokale repeater zat te bestoken in de zomer.
Overigens was een van de oorzaken de reden dat de repeaterantenne van pi2kar veel te hoog stond(en staat) opgesteld, allemaal in strijd met de machtigingsvoorwaarden.
Een repeater kan nooit hoog genoeg staan, behalve in Nederland natuurlijk met die stadsrepeaters....
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#25 Bericht door PA3HMP »

pi2kar is een stadsrepeater.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#26 Bericht door on7wp »

er is wel degelijk een probleem met oude toestellen !!!

ze zijn gemaakt voor een breed 25 kHz kanaal raster.

dus: de zwaai is veel te groot (ok valt te regelen maar de meeste zijn daar helaas (excuseer mijn realistische uitdrukking) te stom voor.) Zelfs software instelbare toestellen als de Yaesu 7800 7900 krijgen de meeste amateurs niet geregeld. Zelfs de microgain van een FT857 instellen in een gewoon menu kunnen de meeste niet... Arme amateurs tegenwoordig, gewoon zielig, maar wel de realiteit.

Maar het grootste probleem is hun RX filter die zo breed is als een schuurpoort en drie repeaters ipv eentje horen. Dat vervangen is helemaal over de pet van de meeste hedendaagse stopcontactamateurs, helaas.... En dan maar klagen dat die andere repeaters hun "storen".

En dan zwijg ik nog over al die pipos die hun vermogen verlagen als ik zeg dat ze te breed gezwaaid zijn. Ze kennen zelfs het verschil niet tussen vermogen en zwaai.

Reden waarom ik tegenwoordig zo veel op kortegolf zit. van die 59 qso's erger ik me minder....

Het is gedaan met het radioamateurisme. Lang leve het radioamateurisme !!! hip hip hip hoera !!!

Pedro ON7WP

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: PI2ANH binnenkort naar 430.050 MHz

#27 Bericht door johnp »

Topic is (al dan niet tijdelijk) op slot gezet, om te voorkomen dat de zaak nog verder gaat ontsporen.

Gesloten