wdekleuver schreef:
PE2CJ schreef:
*knip*
Hallo Jacob,
Ik heb hier zo'n repeater staan omdat we hem eigenlijk voor DARES willen gaan gebruiken en wel in regio 18.
Ik weet niet goed hoe te beginnen, en heb dus wat vragen.
gebruik je de software die door het museum op de CD mee geleverd is?
Hoe werkt eea, heb je na dat alles ingesteld is de PC nog nodig?
Is het handig om storing in omliggede landen die hun UHF repeaters op 7.6 MHz. in een 25 KHz. raster hebben, dat wij hier in Nederland in een 12,5 KHz. raster tussen hun kanalen in gaan zitten?
Ik volg je ontwikkelingen via internet.
Best 73s Wim PD0EDN D442
Hallo Wim,
Het idee is ook dat deze repeater ingezet zou kunnen worden in regio R06 ten behoeve van DARES. Maar het is bonus aangezien de regio al twee goede repeaters heeft. Maar wie weet waar deze handig voor kan zijn.
Ik gebruik inderdaad de software van de CD. En dan wel de Neerlandse versie. Die werkt goed, het is even puzzelen met de menu's, maar het werkt verder prima. Zodra alles ingesteld is, is de pc niet meer nodig. Voor monitoring kan deze eraan blijven om bijvoorbeeld temperaturen en dergelijke te kunnen bekijken, maar dat is bonus. Aangezien pc's nogal gauw storen heb ik deze er alleen aan bij het instellen.
De meest gunstige frequentie heb ik nog niet naar gekeken. Dus ik weet ook niet welke het meest gunstig is. Maar dat volgt nog...
De beste volgorde om te beginnen is als volgt:
- Seriele poort aanpassen van de repeater;
- Software instelleren en testen;
- Filters af (laten) regelen;
- Zender op maximale uitgang afregelen;
- Ontvanger op maximaal ontvangst afregelen.
En da ndenk ik dat je al een heel eind bent.
Bedankt voor je reactie, hier kunnen we verder mee.