Wie heeft ervaringen met de Triple-P TXU-1256 70cm-repeater?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

Triple-P probleem

#46 Bericht door ON5CT »

Hallo

Wij zijn volop aan het testen met onze Triple-p , voor het relais ON0WL in het Waasland .
Het relais is 100 % afgeregeld zowel TX als RX door ON3BF het filter is ook 100 % ok.
Als controller maken we gebruik van een ICS Basic en deze werkt heel goed samen met de Triple-p.
Het probleem dat we nu opmerken is dat Triple-p af en toe niet meer werkt , dit kan soms om de twee dagen zijn maar ook een tot twee keer per dag, het probleem word gewoon opgelost door de spanning +/- 5 min
af te zetten.
De OK led staat op dat moment gewoon te knipperen.
Zijn er soms mensen die dit probleem ook hebben ? , en zijn er oplossingen voor ? .
Wij denken met ons team dat de CPU ( SAB80C517A) in de fout gaat , en
deze terug moet worden opgestart voor het probleem op te lossen.

73's Dirk ON5CT :?:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Triple-P probleem

#47 Bericht door PA2LAD »

ON5CT schreef:Hallo

Wij zijn volop aan het testen met onze Triple-p , voor het relais ON0WL in het Waasland .
Het relais is 100 % afgeregeld zowel TX als RX door ON3BF het filter is ook 100 % ok.
Als controller maken we gebruik van een ICS Basic en deze werkt heel goed samen met de Triple-p.
Het probleem dat we nu opmerken is dat Triple-p af en toe niet meer werkt , dit kan soms om de twee dagen zijn maar ook een tot twee keer per dag, het probleem word gewoon opgelost door de spanning +/- 5 min
af te zetten.
De OK led staat op dat moment gewoon te knipperen.
Zijn er soms mensen die dit probleem ook hebben ? , en zijn er oplossingen voor ? .
Wij denken met ons team dat de CPU ( SAB80C517A) in de fout gaat , en
deze terug moet worden opgestart voor het probleem op te lossen.

73's Dirk ON5CT :?:
Hallo Dirk,
Probeer eens contact te leggen met de Johan ON5AVM uit Bornem. Die heeft ook een Triple P staan voor het relais van Klein Brabant. Johan heeft wel verteld dat het zendvermogen bij 6 Watt blijft vanwege het type eindtrap IC.
73 de Leen

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#48 Bericht door ON5CT »

Hallo Leen

Dat weet ik, de eindmodule die in Triple-p zit is een M67709M met een freq. bereik van 390 tot 430 Mhz.
Wij hebben deze module vervangen door een M67709 deze heeft een freq. bereik van 430 tot 470 Mhz dus perfect voor onze 70cm band , het vermogen is zonder probleem 10 watt en deze loopt niet terug integenstelling met de andere module die van 6,5 watt terug loopt naar 5.2 watt als de module warm wordt.
Dit heeft niks te maken met het uitvallen van de Triple-p, het moet iets te maken heben met de cpu , maar wat weten we niet.
De Triple-p valt ook uit, ook als als hij in RX stand staat , de warmte kan het ook niet zijn want wij koelen met ext. fan.

73'S Dirk ON5CT :idea:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

pe1rpo
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 apr 2007, 17:33

#49 Bericht door pe1rpo »

Dirk,

Hoe stuurt deze controller de (PTT) TX aan?


Gr

Martin Pe1RPO

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#50 Bericht door ON5CT »

Hallo Martin

De PTT word aangestuurd door de controller, via 15 polige ingang
de aanpassing aan de PTT sturing zoals vermeld hiervoor in de berichten is niet gebreurd, alles is standard.

73's Dirk ON5CT :idea:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

pe1rpo
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 apr 2007, 17:33

#51 Bericht door pe1rpo »

Dirk,

Het vastlopen van de CPU wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door gebruik te maken van de PTT aansluiting op de 15 polige aanluiting aan de achterzijde. Ik heb dit in het verleden ook meerdere malen meegemaakt. In de orginele toepassing werd de PTT ook niet gebruikt deze was ook niet verzocht in de specificatie van de gebruiker destijds. De aansluiting is door de fabrikant op eigen initatief aangebracht om de TXU ook voor andere toepassingen te kunnen verkopen. Hierdoor is deze ingang dan ook niet getest.

Vriendelijke groet,

Martin PE1RPO

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#52 Bericht door ON5CT »

Hallo Martin

Is het beter de TX van de Triple-p te doen zoals jij hier beschrijft in het forum ?.
De software van Stephan Dungs db9ds weet jij waar die te vinden is ?.
De software die je naar mij hebt toegestuurd onder dos werkt 100 % , waarvoor onze dank vanuit ons team.

73's Dirk ON5CT :?:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

pe1rpo
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 apr 2007, 17:33

#53 Bericht door pe1rpo »

Dirk,

Leuk te horen dat je de DOS software werkend heb gekregen. Dat is velen niet gelukt.

Voor de TX kun je kiezen uit de methode die ik omschrijf. Echter er zit wel een nadeel aan, de stuurzender blijft aanstaan en die is in de omgeving te horen. Het voordeel is weer dat de PLL's al gelockt zijn.

Ook kun je kiezen voor de methode die hier ook in dit forum omschreven staat bij de repeater controller m.b.v. een PIC ontworpen door Egbert PAØEJH.

Wat betreft Stephan. Hij heeft mij al meerdere keren toegezegd de code te sturen. Maar helaas heb ik dat nog steeds niet mogen ontvangen. De hobby heeft bij hem hele lage prioriteit na vele teleurstellingen??

Succes en hou ons allen op de hoogte van je bevindingen.

Vriendelijke groet,

Martin

pe1rpo
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 apr 2007, 17:33

TXU Windows XP configuratie programma

#54 Bericht door pe1rpo »

Voor diegene die niet de CD hebben van het museum, in het bijgevoegde bestand vind je het configuratie programma dat onder windows XP werkt. Let wel, alleen op com 1.
Bijlagen
TXU.rar
(831.38 KiB) 719 keer gedownload

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#55 Bericht door ON5CT »

Hallo Martin

Heb jij soms het e-mail adres van Stephan, wij kunnen de vraag ook eens stellen voor de software.

73's Dirk ON5CT :wink:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

vastlopen triple P

#56 Bericht door on7wp »

ik herken het probleem perfect, ik heb er 4 en die hebben allemaal hetzelfde probleem, de ene meer dan de andere. Hierom heb ik ON0VRT gemigreerd naar een ericsson...


er zitten drie synthesisers in, de twee die herafgeregeld zijn door mijn procedure werken ok, de derde met de SAW resonator geeft de problemen van de pinkende led doordat hij out of lock gaat. ik heb het ontdekt door permanent de pc in logging laten mee te lopen, dan zie je duidelijk pLL unlock alarm

het waarom heb ik nog niet gevonden maar temperatuur speelt zeker mee..

wordt vervolgt.

ON7WP

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#57 Bericht door ON5CT »

Hallo Pedro

Het loggen van de pll's gebeurd dit met het org. dos programma of met een ander log prog. ?
wij zijn op dit moment ext. aan het koelen , en op dit moment blijft hij draaien , hebben ook bepaalde instellingen verhoogt.
SQUELCH AAN NIVEAU staat nu op 20
SQUELCH UIT NIVEAU staat nu op 17
CARRIER DETECTIE staat nu op 20

Kan hem binnen de paar minuten in protectie laten gaan, als hij in tx is en je gaat via het dos prog. instellingen wijzigen , valt hij na een paar bewerkingen uit. Proc slaat in de knoei , moet hem dan +/- 15 min. afzetten en dan start hij terug op.

73's Dirk ON5CT
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

ON5CT
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:23
Locatie: Sint-Niklaas , Belgium

#58 Bericht door ON5CT »

Hallo

Hebben hier verder aan het testen geweest en dit zijn onze bevindingen.
Onder plaat van de Triple-p gedaan en ext gekoeld , na 1 dag het relais valt terug uit .
Daarna afscherming van de synthesizer waar de SAW resonator zit weggenomen en ext gekoeld relais blijft 5 dagen draaien zonder probleem.
Maandag terug afscherming geplaatst na 1 dag relais valt terug uit .
Dus zeker een warmte probleem waardoor de pll out of lock gaat
We gaan nu op zoek welk onderdeel of kring het probleem veroorzaakt.

Wordt vervolgd zoals Pedro zegt

73's Dirk ON5CT. :idea:
Dirk

73's de ON5CT / OP9T
QTH Sint-Niklaas OV JO21BE
Lid ---> UBA
Club ---> WLD
Sysop Relais ----> ON0WL 438.775 shift 7.6
MultiMode MMDVM ON0SNW 439.400 shift 7.6
EchoLink ---> Node nr 409331

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#59 Bericht door PA2LAD »

Kijk eens of in dat gedeelte geen spanningsregulator zit. Dat heb ik ooit bij een marifoon meegemaakt en door het verplaatsen hiervan werd ook de warmtebron weggenomen. Vooral ic`s uit de SN7400 serie zijn erg gevoelig voor te hoge temperatuur. Soms kan je met een vinger al voelen welk onderdeel vrij warm wordt.
73 Leen

pa7pk
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2007, 11:35

#60 Bericht door pa7pk »

Hallo beste TXU gebruiker,

Ik heb al ruim 4 weken een TXU-1256 draaien zonder ook maar een probleem.
Heb alleen de modificatie uitgevoerd die nodig is om een COS signaal naar buiten te voeren maar voor de rest is de TXU standaard (op de afregeling na).

Ik gebruik de originele PTT van de TXU zonder problemen, je moet wel een goed relay gebruiken als de kontakten van het relay
ook maar even wat wrijving geven wilt de processor raar gaan doen.Ik zelf gebruik een reedrelay voor de PTT en dat werkt uitstekend.

Op dit moment word de TXU-1256 die in Almere Stad staat gestuurd vanuit Emmeloord door de repeater PA3FNT-R, die ook een repeater in Sneek aan stuurt.
Dit alles gaat via TCP en op die manier kan je direct een verbinding maken vanuit Almere naar Sneek en Emmeloord en anders om, ook is echolink mogelijk.

De TXU-1256 heeft mij nog niet in de steek gelaten en ook een tweede exemplaar werk zonder enig probleem ook warmte is geen probleem.

Tot zover mijn bevindingen en ervaring.

73' Marijn PA7PK

Plaats reactie