Wie heeft ervaringen met de Triple-P TXU-1256 70cm-repeater?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#16 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#17 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Even een vraagje aan de mensen die al een repeater hebben geplaatst.
Wat voor antenne hebben jullie er aan hangen en hoe hoog boven de grond?

En dan heel belangrijk hoe groot is het dekkingsgebied?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

#19 Bericht door PA4WK »

Hallo Yannick, het signaal van een repeater zal zich natuurlijk gedragen als elk ander UHF signaal.
De dekking zal sterk afhankelijk zijn van (hoge) bebouwing en de hoogte van de antenne.
Zie hiervoor de bijgaande afbeelding, ik hoop dat je hier iets mee kan.
Best 73s Wim PD0EDN DARES 442
Bijlagen
radio-horizon.jpg
radio-horizon.jpg (65.64 KiB) 9318 keer bekeken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

Handig plaatje, afstanden zijn in KM neem ik aan?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

#21 Bericht door PA4WK »

Yannick schreef:Handig plaatje, afstanden zijn in KM neem ik aan?
Hallo Yannick, ja natuurlijk anders zou het wel erg triest zijn.
Groeten Wim

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

#22 Bericht door on6zg »

Kijk eens naar Radio mobile, op http://www.cplus.org/rmw/english1.html
Als je de hoogte data juist ingeeft en de gevoeligheid van zender/ontvanger, dan is dit héél nauwkeurg ...
En .... tis freeware.

Nog een kleine vraag: heeft iemand bij de triple P al gemerkt dat er een 1mw 500mhz signaaltje ontstaat als het duplex filter op maximum afgeregeld is ?
200mw minder output deed het verdwijnen.

groeten Jan
Beer : now there's a temporary solution !

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#23 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

#24 Bericht door PA4WK »

PE2CJ schreef:En er is weer nieuws op het repeatervlak... Hier weer een update:

20080220 - In de TXU-1256 zit een Celwave P522 filter. Dit is een RF filter met zes cavities welke de ontvanger, de zender en de antenne koppelt. Deze filter is gemaakt voor een 10MHz scheiding. Echter wordt deze nu toegepast met een scheiding van 7,6MHz. (1,6MHz is met deze filter niet mogelijk.) Hoe de filter zich zou gedragen was voor mij een raadsel aangezien ik geen ervaring heb met het afregelen van filters. Gelukkig beschikt Leo; PA0LMD, een lokaal zendamateur over de benodigde kennis en apparatuur. Waarvoor hartelijk dank voor deze bijdrage!

Vandaag ben ik met de filter op bezoek geweest en is de filter op frequentie gezet. Aangezien het voor mij nieuw is heb ik het afregelen zo goed mogelijk geprobeerd te volgen. Het komt er op neer dat de filter prima af te regelen is voor 7,6MHz shift gebruik.

Wellicht dat de getallen meer zeggen. Aan de "hoge" kant (438.800.000Hz.) is de doorlaatdemping 1,0dB en de sperdemping zelfs 82,0dB! De "lage" kant (431.200.000Hz.) heeft een doorlaatdemping van 1,1dB en een sperdemping van 84,0dB. Voor de belangstellenden; deze meting is verricht op een HP8591E.

De frequenties zijn in het midden van de 7,6MHz repeaterband gekozen zodat de repeater zowel naar boven evenals naar beneden kan worden bijgeregeld. Hierdoor kan de filter ook invloeden van de omgevingstemperatuur opvangen.

Maar de operatie is geslaagd! Dus de filter kan weer in de kast worden gemonteerd. De volgende stap is het afregelen van het uitgangsvermogen... Nu is het alleen nog een kwestie van vrije uren vinden...

NB. De bijgevoegde afbeelding is ter indicatie! Helaas was het niet mogelijk om de meetbeelden vast te leggen, dus heb ik de gegevens opgeschreven en in de afbeelding gezet. De afbeelding is dus fictief, maar het geeft wel een goede indicatie van wat er gebeurd.

Afbeelding

Bron: http://pe2cj.reiding.com/index.php?navid=84
Hallo Jacob,
Ik heb hier zo'n repeater staan omdat we hem eigenlijk voor DARES willen gaan gebruiken en wel in regio 18.
Ik weet niet goed hoe te beginnen, en heb dus wat vragen.
gebruik je de software die door het museum op de CD mee geleverd is?
Hoe werkt eea, heb je na dat alles ingesteld is de PC nog nodig?
Is het handig om storing in omliggede landen die hun UHF repeaters op 7.6 MHz. in een 25 KHz. raster hebben, dat wij hier in Nederland in een 12,5 KHz. raster tussen hun kanalen in gaan zitten?
Ik volg je ontwikkelingen via internet.
Best 73s Wim PD0EDN D442

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#25 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

#26 Bericht door PA4WK »

PE2CJ schreef:
wdekleuver schreef:
PE2CJ schreef:*knip*
Hallo Jacob,
Ik heb hier zo'n repeater staan omdat we hem eigenlijk voor DARES willen gaan gebruiken en wel in regio 18.
Ik weet niet goed hoe te beginnen, en heb dus wat vragen.
gebruik je de software die door het museum op de CD mee geleverd is?
Hoe werkt eea, heb je na dat alles ingesteld is de PC nog nodig?
Is het handig om storing in omliggede landen die hun UHF repeaters op 7.6 MHz. in een 25 KHz. raster hebben, dat wij hier in Nederland in een 12,5 KHz. raster tussen hun kanalen in gaan zitten?
Ik volg je ontwikkelingen via internet.
Best 73s Wim PD0EDN D442
Hallo Wim,

Het idee is ook dat deze repeater ingezet zou kunnen worden in regio R06 ten behoeve van DARES. Maar het is bonus aangezien de regio al twee goede repeaters heeft. Maar wie weet waar deze handig voor kan zijn.

Ik gebruik inderdaad de software van de CD. En dan wel de Neerlandse versie. Die werkt goed, het is even puzzelen met de menu's, maar het werkt verder prima. Zodra alles ingesteld is, is de pc niet meer nodig. Voor monitoring kan deze eraan blijven om bijvoorbeeld temperaturen en dergelijke te kunnen bekijken, maar dat is bonus. Aangezien pc's nogal gauw storen heb ik deze er alleen aan bij het instellen.

De meest gunstige frequentie heb ik nog niet naar gekeken. Dus ik weet ook niet welke het meest gunstig is. Maar dat volgt nog...

De beste volgorde om te beginnen is als volgt:
- Seriele poort aanpassen van de repeater;
- Software instelleren en testen;
- Filters af (laten) regelen;
- Zender op maximale uitgang afregelen;
- Ontvanger op maximaal ontvangst afregelen.

En da ndenk ik dat je al een heel eind bent.
Bedankt voor je reactie, hier kunnen we verder mee.
73s Wim

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Triple P in dienst bij ON0VRT JO20CS 438,650

#27 Bericht door on7wp »

heren,

Belgies populairste repeater van het moment draait met 1,5 watt vanop de VRT zendtoren van Sint Pieters Leeuw en is een omgebouwde triple P.

De duplexers regelen moeiteloos af op 7,6 zij het met een dikke dB invoegverlies. Simpelste manier is met een signaal generator op de centrale poort, de af te regelen poort op een ontvanger met analoge S-meter en de ongebruikte poort op een dummy. Interactief de output van de generator opdrijven en de notchen op minimum s meter uitslag regelen totdat je meer dan 85 dB verzwakking hebt.

Vergeet ook niet de PLL VCO's herafteregelen en de TX BPF te pieken.

Je kan bij mij een bouwbeschrijving krijgen of ik post ze seffens hier...

Pedro ON7WP

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Triple P in dienst bij ON0VRT JO20CS 438,650

#28 Bericht door PA4WK »

on7wp schreef:heren,

Belgies populairste repeater van het moment draait met 1,5 watt vanop de VRT zendtoren van Sint Pieters Leeuw en is een omgebouwde triple P.

De duplexers regelen moeiteloos af op 7,6 zij het met een dikke dB invoegverlies. Simpelste manier is met een signaal generator op de centrale poort, de af te regelen poort op een ontvanger met analoge S-meter en de ongebruikte poort op een dummy. Interactief de output van de generator opdrijven en de notchen op minimum s meter uitslag regelen totdat je meer dan 85 dB verzwakking hebt.

Vergeet ook niet de PLL VCO's herafteregelen en de TX BPF te pieken.

Je kan bij mij een bouwbeschrijving krijgen of ik post ze seffens hier...

Pedro ON7WP
Hallo Pedro,
bedankt voor je reactie, als je de ombouwgegevens hier wil posten graag, dan hebben we er allemaal wat aan.
Best 73s Wim PD0EDN

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

ombouwbeschrijving triple P...

#29 Bericht door on7wp »

heb ik gedaan, de ombouwbeschrijving staat in een nieuwe thread, kijk maar een level hoger...

ook van de filter heb ik data en weldra ga ik er eentje optimaliseren voor 7,6 want zo uit het doosje zijn de invoegverliezen wat hoog (1,8 dB op precisieapparatuur, weet niet met wat voor zoot die andere metingen gebeurd zijn maar die filter haalt de 1 dB NIET)

De pass/reject condensatorenspoeltjes moeten aangepast worden IN het filter, meer later, ik wacht op een nieuwe levering van Budel...

Pedro

PE1NVY
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2008, 23:22

#30 Bericht door PE1NVY »

Aanpassingen maken in het filter lijkt me overdreven. Ik zeg niet dat 1dB makkelijk haalbaar is, maar met een beetje geduld kom je er toch heel dicht bij. Ik heb mijn filter met een gecalibreerde Agilent network analyser afgeregeld en dat zou ik niet meteen rotzooi willen noemen. Doorgangsdemping RX pad minder dan 1,1dB bij een isolatie van ruim 81dB, TX pad doorgangsdemping 1,1dB en islolatie 82dB.

73 Ted

Plaats reactie