wide area repeater Brussel - antenna update

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#46 Bericht door TomNL »

on7wp schreef:
Ze hadden maar beter moeten nadenken toen ze Rotterdam verhuisden naar 145,675 zonder wat te vragen....
Wat zei het AT toen je dit probleem aan ze voorlegde?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#47 Bericht door pa5cal »

De reden dat de repeater vergunning er nu zo bijliggen als ze doen kunnen we bij onszelf (onze mede amateurs) zoeken.

Verder denk ik dat "bakkes" en "dimmen" niet nodig is in deze discussie, ik was even op vakantie. Gelukkig zie ik dat er niet al te veel aanstoot en ellende om geweest is.

-P

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#48 Bericht door PA4WK »

Heren amateurs,
Deze discussie is wat mij betreft totaal zinloos en amateur onwaardig, ga liever op een regenachtige zondagmiddag in de kroeg zitten en praat het uit.
Veel liever zou ik weten wat de oorzaak geweest is van het water in de antenne, was dat condens of had het een andere oorzaak? en zeker zo belangrijk wat was de oplossing voor dit probleem?
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#49 Bericht door on7wp »

Vermoedelijk condens.

Zopas opnieuw na minder dan 6 maanden de splinternieuwe X-510 eraf gehaald en rara...

ALLEEN de bovenste sectie van de antenne zat onder het water. VSWR dip was hierdoor gezakt naar 135 MHz. De sponsjes in mousse gebruikt om het element te centeren kon ik gewoon uitknijpen...


Antenne van ON0BT nu vervangen door een (nieuw in de doos) stokoude Jaybeam C5/2M collineair van de jaren 80, kostte toen 10000 BEF oftewel 500 FL....

Bereik is vrijwel hetzelfde alleen is nu de intermodulatie verdwenen. Dit is een klassieke aluminium antenne in een fiberglas behuizing...



Ik kan alleen iedereen de raad geven om NIET de diamond X-510 antennes te gebruiken voor repeaters, gelet op de PIM gevoeligheid. Als je ze dan toch benut haal er dan minstens de sponsjes uit, dat de antenne intern kan verluchten en de condens naar beneden weg kan. Vermoedelijk toch enige vorm van osmose in de fiberglas pijp, de verflaag stelt niets voor.


Constructieve technische feedback is zeer welkom.

Pedro ON7WP

[kleur tekst aangepast door elsinga, rood is alleen voor mods op dit forum ;) ]

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#50 Bericht door PE5PVB »

Inderdaad, een 510 heeft nogal wat aanpassingen nodig om op hoge windgevoelige locaties waterdicht te blijven. Daarnaast is het aan te raden om alle delen aan elkaar te solderen.

Als je dan al zo'n lange antenne wilt gebruiken, neem dan een monomaner. Bijv. De F23

Plaats reactie