PI3WAD?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

PI3WAD?

#1 Bericht door PE4BAS »

Vandaag bezocht ik toevallig "ut seinhuske" op Terschelling. Op een bordje wat nog net met één schoef hangt op het huisje staat PI3WAD. Antenne's op het huisje lijken me amateur antenne's. Meer info over het huisje dan dat het een marine luisterstation post tango is geweest in het verleden kan ik op internet niet vinden. PI3WAD is enkele jaren geleden al verhuist naar Harlingen op een windmolen las ik op internet. Het huisje is eigendom van staatsbosbeheer. Wie kan mij wat meer over de geschiedenis van dit huisje vertellen? Ik zag bijvoorbeeld dat het een heel apart rotor systeem heeft....wie heeft dit gemaakt en waar is het huisje zoal voor gebruikt door de marine maar ook door radioamateurs?

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#2 Bericht door PA2LO »

Deze dus?
Afbeelding

" Op de tweede bedding staat een woning, althans dat lijkt zo. Er staan erg veel radioantennes tegen en bij deze woning en het betreft het eerste Marine Luisterstation. Op de zuidgevel zitten twee houten naambordjes - zo typisch voor varende en niet-varende Marine-objecten - waarop de tekst 'Ut Seinhuske' en 'ars PI3 WAD'. Wat die laatste tekst betekent is mij niet duidelijk*.
De derde bedding tenslotte, is ongewijzigd en alleen vervallen en deels overgroeid.

En ook op de - volgens mij - noordelijke flank van de batterij is een Tobruk te vinden.
(P.S. Voor zover bekend zijn van de Ost Batterie weinig restanten zichtbaar en hier heb ik geen bezoek aan gebracht.)

* ARS PI3WAD is het zogenoemde callsign van het radiostation dat van het seinhuisje gebruik heeft gemaakt of nog gebruikt. ARS betekent Amateur Radio Station. De hoofdletter P staat voor Pays-Bas (dit is Frans voor Nederland) en het cijfer 3 samen met WAD zijn de roepletters afgegeven door Agentschap Telecom bij de aanvraag voor de zendvergunning. (met dank aan Wil Stilma d.d. 17-2-2012)"

bron: http://www.forten.info/index.htm?reisve ... /hoofd.htm

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#3 Bericht door PE4BAS »

Dat stukje had ik zelf ook al gevonden. Ik zoek eigenlijk wat meer info. Dingen die je niet op internet vind. Er zitten heel wat amateurs op Terschelling, iemand moet hier toch iets meer over weten en wat kunnen schrijven? Waarom halen ze bijv. het bordje ars PI3WAD niet weg? De repeater zit er toch niet meer. Of is dit een herinnering aan lang vervlogen tijden? Zoals de rest van "ut seinhuske" ook is.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#4 Bericht door PA0LMD »

PE4BAS schreef:Dat stukje had ik zelf ook al gevonden. Ik zoek eigenlijk wat meer info. Dingen die je niet op internet vind. Er zitten heel wat amateurs op Terschelling, iemand moet hier toch iets meer over weten en wat kunnen schrijven? Waarom halen ze bijv. het bordje ars PI3WAD niet weg? De repeater zit er toch niet meer. Of is dit een herinnering aan lang vervlogen tijden? Zoals de rest van "ut seinhuske" ook is.
Ik ben één van de voormalige bouwers en beheerders van PI3WAD. We hebben deze repeater al jaren geleden verplaatst naar de windturbine in Harlingen waar ie nu al enkele jaren ( zonder ATOF!) draait.
Ach... het bordje hebben we laten hangen.
Op de plaats van het seinhuuske heeft in de oorlog een zoeklicht gestaan, in de ruimte er onder is de gradenverdeling nog te zien.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#5 Bericht door PE4BAS »

Kijk dat is weer wat informatie die ik zoek, maar ook al op internet heb gevonden inclusief foto's van de "graden" van het zoeklicht. Maar wie gaf opdracht het huisje te bouwen en wanneer en waarvoor heeft het de eerste jaren gediend? Zover ik kan vinden is het in 1946 of 47 gebouwd, opdrachtgever de Marine en was het een luisterpost "Tango" van de MARID (inlichtingendienst). In de jaren 70 (1977?) toen de Brandaris ingrijpend verbouwd werd zouden de vuurtorenwachters tijdelijk gestationeerd zijn geweest in het huisje. Ongeveer 25 jaar geleden is het gebruikt als contestlocatie door een groep Terschellinger amateurs (call???). 15 jaar geleden ongeveer heeft tijdelijk PI3WAD er gestaan, gebouwd dus door o.a. PA0LMD en ? Heb je misschien nog foto's van de opstelling, zou wel leuk zijn.
Ik ben er achter gekomen dat er nog een APRS station zit in gebruik door PE1OEZ (PE1OEZ-7), hem heb ik een e-mail gestuurd voor hopelijk wat meer info. Wie kan mij nog meer bijzonderheden vertellen, met name van het gebruik door de Marine?

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: PI3WAD?

#6 Bericht door andreph5c »

Pe4bas
laat ons eens weten als je een mail krijgt van deze om wat hij te vertellen heeft.
Misschien kan je dit http://www.schylgemynlantse.nl/ ook wel helpen.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#7 Bericht door PA0LMD »

PE4BAS schreef:Kijk dat is weer wat informatie die ik zoek, maar ook al op internet heb gevonden inclusief foto's van de "graden" van het zoeklicht. Maar wie gaf opdracht het huisje te bouwen en wanneer en waarvoor heeft het de eerste jaren gediend? Zover ik kan vinden is het in 1946 of 47 gebouwd, opdrachtgever de Marine en was het een luisterpost "Tango" van de MARID (inlichtingendienst). In de jaren 70 (1977?) toen de Brandaris ingrijpend verbouwd werd zouden de vuurtorenwachters tijdelijk gestationeerd zijn geweest in het huisje. Ongeveer 25 jaar geleden is het gebruikt als contestlocatie door een groep Terschellinger amateurs (call???). 15 jaar geleden ongeveer heeft tijdelijk PI3WAD er gestaan, gebouwd dus door o.a. PA0LMD en ? Heb je misschien nog foto's van de opstelling, zou wel leuk zijn.
Ik ben er achter gekomen dat er nog een APRS station zit in gebruik door PE1OEZ (PE1OEZ-7), hem heb ik een e-mail gestuurd voor hopelijk wat meer info. Wie kan mij nog meer bijzonderheden vertellen, met name van het gebruik door de Marine?
De foto's stonden tot voor kort op pi3wad.nl, maar die is uit de lucht. Ik zal gaan zoeken naar foto's.
3WAD heeft er enkele jaren gestaan, maar het werk moest door ons uit de regio Apeldoorn gedaan worden. De lokale amateurs zijn niet echt actief meer.
Een tijdlang hebben de lokale amateurs er een shack gehad.
De WAD boys waren : PA0HFT/PA5TS/PA0I/PA0LMD
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#8 Bericht door PE4BAS »

Kijk dat zijn goede berichten en leuke info. Als je foto's kan vinden zou ik ze graag willen hebben voor een stukje geschiedenis. Wil graag een leuk verhaaltje hierover schrijven op mijn weblog. e-mail adres: mijn call @veron.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#9 Bericht door PE4BAS »

Voor wie interesse heeft, ik heb wat dingen uitgezocht en op een rijtje gezet...

http://pe4bas.blogspot.nl/2013/05/marid ... huske.html

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PI3WAD?

#10 Bericht door xxxx »

Leuk om te lezen Bas!......

Groeten Jelle

Theo

Re: PI3WAD?

#11 Bericht door Theo »

Wel vreemd dat het in het buitenlands geschreven is :shock:
Fries, oke, dat beheers ik inmiddels, is wel de 2e taal van ons land.

Kom dat vaker tegen, in het Engels geschreven net als of de info voor de wereld zou kunnen zijn.
En dan is het, gewoon voor ons bedoelt :!:

Theo

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PI3WAD?

#12 Bericht door pa5cal »

theo. die fout maakte ik ook, lager scrollen is het in .nl ;)

-P

Theo

Re: PI3WAD?

#13 Bericht door Theo »

pa5cal schreef:theo. die fout maakte ik ook, lager scrollen is het in .nl ;)

-P
Prio is niet goed, eerst in je eigen taal, dan je waar je goed in bent.
Zappen op het net is scrol 3 keer, dan niet meer.

Theo

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PI3WAD?

#14 Bericht door PE4BAS »

Ben beter in engels dan in nederlands Theo :lol:

Nee grapje, ik heb veel internationale bezoekers. Ben rond 2008 wel begonnen met eerst nederlands en dan engels. Maar dan heb ik weer dat de internationale bezoekers snel afhaken. Vandaar...

Hoop dat je het nederlandse stukje dan leuk vond...en anders de foto's :wink:

Theo

Re: PI3WAD?

#15 Bericht door Theo »

Heb ik ook wel mooi gevonden hoor :wink:

Plaats reactie