AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#1 Bericht door Aeolus »

Het zal niemand ontgaan zijn dat PI2NOS en PI3UTR de afgelopen weken geteisterd werden door een intruder. Op willekeurige tijden maakte een niet gelicentieerd persoon de anders zo gedisciplineerde QSO’s onmogelijk. Dit gebeurde door acties als knijpen, fluittonen, vreemde geluiden maar vooral ook door eerst een QSO te beginnen waarbij al snel duidelijk werd dat het om een clandestiene gebruiker gaat.

Voor veel gebruikers was echter het grote hekele punt het feit dat het misbruik soms gepaard ging met dreigementen van wel zeer persoonlijke aard. Voor verschillende gebruikers als ook de beheerders van PI2NOS en PI3UTR is dit een aanleiding geweest een klacht in te dienen bij het Agentschap Telecom, ze valt te lezen op de website van PI4UTR en Hobbyscoop.

Reeds kort na de storingsmeldingen mochten zij een reactie van het Agentschap Telecom ontvangen dat de klacht in behandeling genomen was. Vandaag kregen de beheerders het bericht dat de veroorzaker is gelokaliseerd en dat het Agentschap Telecom maatregelen heeft getroffen om herhaling te voorkomen.

De beheerders verwachten dat dankzij de voortvarende aanpak van het Agentschap Telecom verder ongewenst gedrag hiermee tot het verleden zal behoren. Namens de gebruikers spreken zij een hartelijk dank uit naar het Agentschap Telecom voor hun snelle en adequate hulp.
Bron: Hamnieuws.nl

Netjes, dit soort berichten hoor ik graag.

PE2CH

#2 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#3 Bericht door PE2AAB »

PA4DHG schreef:...En dan ook m.b.t. onbemand illegaal gebruik van frequentieruimte. Echolink bijvoorbeeld.
En wat is daar precies illegaal aan?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE2CH

#4 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#5 Bericht door PE2AAB »

PA4DHG schreef:
PE2AAB schreef:
PA4DHG schreef:...En dan ook m.b.t. onbemand illegaal gebruik van frequentieruimte. Echolink bijvoorbeeld.
En wat is daar precies illegaal aan?
Stem maar eens af op 144.7625MHz. Op deze frequentie hoor je op elk heel uur de tijdmelding. Je kunt de klok daarmee gelijkzetten :D
Geheel volledig automatisch, vermoed ik althans, wordt door een engelstalige vrouwenstem de tijd omgeroepen. Uitgedrukt in PM.
Het wordt hier in elk geval helder en duidelijk ontvangen zonder enige vorm van ruis.
Als daar gewoon een callgever bij zit lijkt me dat niet verboden. Om Echolink te kunnen gebruiken is een kopie van je vergunning vereist dus zijn het ook allemaal gelicenseerde gebruikers.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#6 Bericht door PF9ZX »

@ PE2AAB

Alleen dan mag JIJ het gebruiken als je een koppeling hebt met de set thuis. Bij het gebruik van een repeater zoals PI2NOS ligt het anders en zal de BT houder toestemming hebben dit te koppelen
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#7 Bericht door PE2AAB »

Ja psies. Dat bedoel ik. De genoemde frequentie valt in het repeaterstuk dus betreft het een repeater met BT. Dus ik snap het illegale totaal niet.

Tevens vind ik de maatregel dat men thuis geen echolinknode mag opzetten waardeloos. Heel de wereld heeft echolink maar wij kunnen het niet gebruiken. Jammer.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#8 Bericht door pa3kc »

Aeolus schreef:
Netjes, dit soort berichten hoor ik graag.
Ik ook! Mooi werk van het AT!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#9 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Ja psies. Dat bedoel ik. De genoemde frequentie valt in het repeaterstuk dus betreft het een repeater met BT. Dus ik snap het illegale totaal niet.

Tevens vind ik de maatregel dat men thuis geen echolinknode mag opzetten waardeloos. Heel de wereld heeft echolink maar wij kunnen het niet gebruiken. Jammer.
Echolink kan leuk zijn, maar ik vind het voor een deel de nagel aan de doodskist van onze hobby. Het heeft naar mijn idee totaal geen toegevoegde waarde. In Nederland moet je bij de tranceiver aanwezig zijn om te mogen uitzenden.
Met echolink is het een heel koud kunstje om op 2m een QSO te maken tussen NLD en Australië... Geen lol aan via internet.

ten 2e: Echolink maakt het plaatsen van antennes 'niet meer van deze tijd' en zou als sterk argument gebruikt kunnen worden bij het aanvechten van een vergunningaanvraag voor een antenne (mast): het kan allemaal immers via het web??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#10 Bericht door PA2OLD »

Wat PE1PQX daar aanhaalt lijkt me inderdaad een sterk argument, vooral punt 2.
Dat geld misschien ook voor D-Star.

(met excuses voor het offtopic zijn)
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 04 mei 2013, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#11 Bericht door Steef »

Hallo topic kapers (hij wie zonder zonden........),

Dit ging toch over de actie van AT?

Er is onderzoek, waaruit blijkt waarmee AT een beter cijfer kan krijgen.
En men handelt daar naar.

Conclusie;

Onderzoek is goed gedaan, mee werken aan het onderzoek heeft nut gehad.
En AT is veel slagvaardiger dan vele van ons willen laten geloven.

En heeft hiermee haar rapport cijfer ongetwijfeld opgevijzeld.
Wie praat luistert niet

Theo

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#12 Bericht door Theo »

Geheel mee eens, ik dacht ook al in deze richting.
Vooral omdat je zo heel zichtbaar bezig bent, veel zendamateurs wonen in het dekkings gebied van deze repeater.

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#13 Bericht door Dennisd »

heel wat beter als de spionage werkzaamhed.... ,oh wacht... :wink:

nee even serieus,zeer netjes gedaan AT ,hulde
Laatst gewijzigd door Dennisd op 07 mei 2013, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#14 Bericht door pc1mb »

Eens, AT doet hier goed aan. Er gaat ook een preventieve werking vanuit, als er recente voorbeelden zijn dat er werkelijk opgetreden wordt.

én eens, dat Echolink geen radiohobby is.
Tis gewoon een van de vele koppelingen tussen radiohobby en andere hobbies, en daar is op zich niks mis mee. Dat soort combinaties zijn juist heel belangrijk voor het voortbestaan van de hobby. Neem nou het cluster, EME chatboxes, de bloeiende Arduino community en dat soort zaken.

Maar Echolink resulteert er nu in dat "kletsamateurs" zonder antenne zich zendamateur blijven noemen en dat klopt natuurlijk niet. Dat is koren op de molen van diegenen die vinden dat antennes uit de tijd zijn en we allemaal maar via internet moeten gaan chatten. Hoewel sommigen (o.a. via teamspeak) daar vast prima mee kunnen leven, is dat toch echt een heel andere hobby...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#15 Bericht door PE7EB »

@pc1mb +1
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie