AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#16 Bericht door PA0ETE »

Grappig die afweer tegen EchoLink.

Dat had je in de jaren 70 tegen repeaters. ("Een echte amateur werkt alleen rechtstreeks")

En in de jaren 80 tegen de combinatie PC en amateurset ("De home computer is een aparte hobby. Mensen die dat leuk vinden horen bij de HCC"), een paar jaar later had je hetzelfde over packet radio.

En in de 2e helft van de jaren 60 tegen koopapparatuur niet van dump afkomstig ("Een echte amateur bouwt zijn spullen zelf")

En halverwege de jaren zestig tegen SSB ("Een gepatenteerd systeem is iets waar amateurs zich niet mee bezig moeten houden")

Rond dezelfde tijd gold dat argument ook voor FM (inmiddels zijn beide patenten verlopen, AM is ook niet zoals toen gedacht werd door een amateur uitgevonden :-) ).

In de jaren 20 en 30 had je eenzelfde discussie over mensen die met telefonie experimenteerden. De echte amateurs vonden natuurlijk dat een verbinding in morse moest.

Amateurs zijn vaak heel vasthoudend in dit soort ideeën maar ik ben benieuwd of iedereen over 20 jaar (met alweer een paar noviteiten erbij) er nog hetzelfde over denkt als nu over dit soort dingen :-)

(Even een plaagstootje off-topic, desnoods splits ik de reacties wel af in een nieuwe discussie. Ik kon het gewoon niet laten :-) )

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#17 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef:
(Even een plaagstootje off-topic, desnoods splits ik de reacties wel af in een nieuwe discussie. Ik kon het gewoon niet laten :-) )
Even een reactie op deze off topic plaagstootje wat ik best waarderen kan:

Het grote verschil met de experimenten/projecten die jij opnoemt en echolink is het aan- of afwezig hebben van internet.
Echolink werkt zonder internet niet, de modes zoals packet, zelfbouw/dump apparatuur, spraak experimenten enz. werken perfect zonder ook maar één vorm van internetverkeer.

Maar je hebt gelijk, ik wil er best over verder discussiëren maar dan in een ander topic hierover.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#18 Bericht door pc1mb »

Och, het dxcluster werkt ook niet zonder internet, packetclusters daargelaten. Maar zonder radiogolven blijft datzelfde cluster leeg. Het cluster, de dx chats enzovoorts zijn hulpmiddelen, het doel blijft de radio(zend)hobby.

Echolink is daarin anders, echolink maakt de radiogolven volledig optioneel en verheft het bijkleppen tot hét doel. Het gemak dient de mens, maar dan heb je het dus niet meer over radiohobby, meer over een soort internet-chatbox waar hier en daar nog een paar (mettertijd steeds meer overbodige) radio's aan hangen. Vast een leuke hobby, maar een andere dan radiohobby.

Maar PA0ETE voorziet kennelijk dat we over 20 jaar zendamateurs zonder zender zijn, en alleen nog een beetje bijkleppen via echolink/skype, over die goeie ouwe tijd met al die lastige antennes :wink: Scheelt een hoop gezeur met antennebouw, vergunningen, buren en aluhoedjes, dat wel.

Is er eigenlijk al een SAS award? (Skyped All States)

(over plaagstootjes gesproken :wink: )

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: AT bezoekt intruder PI3UTR/PI2NOS

#19 Bericht door pa3dsc »


Plaats reactie