Koppeling met telefonie

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Koppeling met telefonie

#1 Bericht door klangberg »

Forumleden,

Ik ben aan het nadenken over de bouw van een repeater op basis van het plan met 2 GM mobi's. Ik zou hier graag een koppeling met telefonie aan willen. Heeft iemand hier ideeën voor?

Mvg,

Theo

Re: Koppeling met telefonie

#2 Bericht door Theo »

Een telefoon vork gebruiken?

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling met telefonie

#3 Bericht door marcelzwolle »

funktronic heeft hier een (bijna) kant en klare oplossing voor: FT-635tel
(transcom heeft hem op de site staan)
(voor duitsland is dat de ft-635ule, daar is ook wel een handleiding voor te vinden, de nederlandse versie wijkt daar niet veel vanaf)

Ik weet alleen niet zo 1-2-3 of je die rechtstreeks kunt koppelen met een gm mobi die je ook al gebruikt in de repeater, volgens mij zul je hier een aparte mobi voor moeten gebruiken.

(<edit> volgens mij was er voorheen de ft-633tel, misschien dat die nog ergens te vinden is, zal allicht een stuk goedkoper zijn!)

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Koppeling met telefonie

#4 Bericht door PA0LMD »

marcelzwolle schreef:funktronic heeft hier een (bijna) kant en klare oplossing voor: FT-635tel
(transcom heeft hem op de site staan)
(voor duitsland is dat de ft-635ule, daar is ook wel een handleiding voor te vinden, de nederlandse versie wijkt daar niet veel vanaf)

Ik weet alleen niet zo 1-2-3 of je die rechtstreeks kunt koppelen met een gm mobi die je ook al gebruikt in de repeater, volgens mij zul je hier een aparte mobi voor moeten gebruiken.

(<edit> volgens mij was er voorheen de ft-633tel, misschien dat die nog ergens te vinden is, zal allicht een stuk goedkoper zijn!)
.......... en allemaal weer heerlijk illegaal...
Meten is (z)weten

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Koppeling met telefonie

#5 Bericht door marcelzwolle »

Hoezo illegaal? waarom zou dat niet mogen? (als je het gebruikt in hetzelfde gebouw, vanaf de begane grond en op deze manier de zender die boven (vlak bij de antenne) hangt bedient, wat mag daar niet aan? Ik lees nergens dat dat niet zou mogen...
Maar ik leer graag als het anders zou zijn!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Koppeling met telefonie

#6 Bericht door PE2AAB »

marcelzwolle schreef:Hoezo illegaal? waarom zou dat niet mogen? (als je het gebruikt in hetzelfde gebouw, vanaf de begane grond en op deze manier de zender die boven (vlak bij de antenne) hangt bedient, wat mag daar niet aan? Ik lees nergens dat dat niet zou mogen...
Maar ik leer graag als het anders zou zijn!
Je had denk ik even moeten vermelden dat je middels een telemetrie verbinding de repeater remote wil kunnen bedienen. Men denkt nu dat je de repeater aan een telefoonlijn wil koppelen zodat men telefoontjes kan plegen door de ether. In de USA doet de politie dit ook en er zijn wat amateurrepeaters die dat ook kunnen.

Dat bellen door de ether is dus niet toegestaan hier. Remote aan/uit e.d. van een repeater wel natuurlijk.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Theo

Re: Koppeling met telefonie

#7 Bericht door Theo »

Als het gaat om de repeater te besturen, dan zou je aan een gsm module kunnen denken/kopen?
Sim kaart er in, en je hebt dan verschillende schakelmomenten tot je beschikking.
Conrad en e bay zie je dit vaak voorbij komen.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40

Afbeelding
Een GPRS shield $59.90

Afbeelding
1x een relais shield € 16,94 incl.btw
Bovenstaande is puur als voorbeeld van wat je zou kunnen maken.

klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Re: Koppeling met telefonie

#8 Bericht door klangberg »

marcelzwolle schreef:funktronic heeft hier een (bijna) kant en klare oplossing voor: FT-635tel
(transcom heeft hem op de site staan)
(voor duitsland is dat de ft-635ule, daar is ook wel een handleiding voor te vinden, de nederlandse versie wijkt daar niet veel vanaf)

Ik weet alleen niet zo 1-2-3 of je die rechtstreeks kunt koppelen met een gm mobi die je ook al gebruikt in de repeater, volgens mij zul je hier een aparte mobi voor moeten gebruiken.

(<edit> volgens mij was er voorheen de ft-633tel, misschien dat die nog ergens te vinden is, zal allicht een stuk goedkoper zijn!)
Lijkt mij de mooiste oplossing. Iemand enig iedee van de kosten?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koppeling met telefonie

#9 Bericht door PA0ETE »

Telefoon op de zender is tegenwoordig wel toegestaan. Je mag op die manier de zender bedienen. Voorwaarde is dat er een of andere beveiliging op zit waardoor anderen je zendontvanger niet zomaar kunnen gebruiken als ze per ongeluk het betreffende nummer zouden bellen. Je zou er daarvoor een pincode op kunnen zetten. Je mag anderen geen gebruikt van die verbinding laten maken. Andere manieren van afstandsbediening al dan niet met spraakverbinding zijn ook legaal.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Koppeling met telefonie

#10 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Telefoon op de zender is tegenwoordig wel toegestaan. Je mag op die manier de zender bedienen. Voorwaarde is dat er een of andere beveiliging op zit waardoor anderen je zendontvanger niet zomaar kunnen gebruiken als ze per ongeluk het betreffende nummer zouden bellen. Je zou er daarvoor een pincode op kunnen zetten. Je mag anderen geen gebruikt van die verbinding laten maken. Andere manieren van afstandsbediening al dan niet met spraakverbinding zijn ook legaal.

........ maar voor alle duidelijkheid : audio koppeling tussen telefoon en repeater spraak ( Phone-patch ) is niet toegestaan...
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koppeling met telefonie

#11 Bericht door PA0ETE »

Op zich is dit niet verboden. Je mag geen telefoongesprekken tussen twee derden doorgeven.

Je mag wel het telefoongeluid aan de zender koppelen. En de ontvanger doorkoppelen aan de telefoon is sowieso niet verboden.

Je mag tegenwoordig ook niet-zendamateurs de microfoon geven. Veel mensen weten dat niet, maar als je de niet-gelicentieerde buurvrouw de mic in handen geeft is dat onder de huidige voorwaarden ok. Het enige is dat jij als verantwoordelijk amateur ernaast moet zitten, maar die persoon mag ook gewoon zelf de microfoon indrukken. Er is geen leeftijdsgrens daaraan, want deze regel is er gekomen om ongeorganiseerde 'kids days' te kunnen facilliteren.

Ik zie dus (puur juridisch) ook geen bezwaar om een derde, al dan niet akoestisch gekoppeld, via de telefoon door de zender te laten praten. Zelfs niet als het tegenstation dat ook doet waardoor dus twee niet-amateurs met elkaar kunnen spreken. Vooropgesteld is dat het wel een gesprek moet zijn dat voldoet aan de regels voor een zogenaamd 'amateurgesprek'. In die zin is een gesprek dat je niet als amateurgesprek zou aanmerken en dat via de telefoon plaatsvindt verboden. Maar dat is een dergelijk gesprek ook als het niet via de telefoon plaatsvindt.
Artikel 1.1. van de huidige gebruikersbepalingen, zoals ik daarnet van de site van AT geplukt heb.
Artikel 1.1. van de huidige gebruikersbepalingen, zoals ik daarnet van de site van AT geplukt heb.

Plaats reactie