Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#16 Bericht door pa5cal »

charles, ik had em even gemist de vorige keer dat ik dit topic las, maar wat heeft economisch belang, of niet, van het AT nu in godsnaam te maken met het verhuizen van frequentie van een repeater? notabene binnen de amateur band... Die snap ik echt even niet. Er is geen enkel economisch belang te vinden alhier zover IK kan nagaan.

Dat je het AT een kapitalistische blablabla vind is tot daar aan toe, ik kan me de mening voorstellen maar in dit geval is het niet relevant.

-P

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#17 Bericht door on7wp »

zeer correct,

AT heeft niets te zien met de frequentie allocatie van repeaters, dat is een zaak van de radio amateur verenigingen. En dit wordt INTERNATIONAAL overlegd

Ik heb me nog even ingehouden maar we worden elke morgen gestoord door zwakke signalen van mobiele gebruikers met 50 watt en 3 dB antennes op de rondweg daar. Onze CTCSS decoder stopt dan met werken van de co channel interferentie, allemaal zeer tof. Hiervoor is subtoon waardeloos...

De mensen van AT zijn blijven steken in de jaren 80. op hun beleidsnota spreken ze van zenders van 10 watt en kwartggolfantennes.

Bij mijn weten worden er al meer dan 20 jaar geen zenders van 10 watt meer verkocht, al wat VHF is is 50 watt en meer. Iedereen gebruikt gain antennes. elke doorsnee mobiel heeft 100 W ERP. Die gasten denken dat wij taxis zijn of wat ????

Ze hebben geluk dat het koud is en sneeuwt, de X-510 van ON0BT is een beetje ziek. van zodra het beter weer wordt gaat de nieuwe erop en is het gedaan met QRP...

AT bemoei je met je eigen zaken, NIET MET DE COORDINATIE VAN AMATEUR REPEATERS.

ON0BT 500 W ERP 100 m AGL 131,8 CTCSS

also on 51,810 438,675 en 1298,675

muscles from brussels !!!

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#18 Bericht door Dennisd »

Hoop dat er snel een eind hieraan komt
zie RTD binnen een half jaar vertrekken naar een andere freq ,kan toch niet anders.

PE1GHG
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2011, 07:18
Roepletters: PE1GHG

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#19 Bericht door PE1GHG »

Dennisd schreef:Hoop dat er snel een eind hieraan komt
zie RTD binnen een half jaar vertrekken naar een andere freq ,kan toch niet anders.
We zijn nu een paar jaar verder, en RTD zit nog steeds op 145.675 MHz met 1 Watt ERP.
73's John

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#20 Bericht door sottezero »

300 Watt ? klinkt meer als een radio zender dan een repeater.
Voor de rest, tja, ambtenaren hebben regeltjes, en die regeltjes zijn heel belangrijk, anders krijg je anarchie..
Dus als het handboek zegt dat je op 25kHz raster moet gaan zitten, dan moet dat.
jammer dat het een frequentie is die al redelijk gebruikt wordt.
Overigens heb ik wel vaker gemerkt dat er van internationaal overleg geen sprake is.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#21 Bericht door Randy »

Er wordt druk gewerkt aan een nieuw beleidsplan voor Onbemand frequentiegebruik. Daarbij wordt de status (en noodzaak) van lokale en regionale repeaters onder de loep genomen. Begin december vindt hierover weer een overleg plaats tussen Agentschap Telecom en verenigingen, waarbij op uitnodiging van de VRZA ook experts meekomen: mensen die zelf een groot aantal repeaters beheren.

Overigens zijn de verenigingen, anders dan omliggende landen, in Nederland (bewust) niet n(meer) betrokken bij de coördinatie van repeaters. Dit was in het verleden wel zo, maar toe (rechts)aansprakelijkheid om de hoek kwam kijken, moesten de vereniging(en) het laten afweten. Dit ligt dus (weer) bij Agentschap Telecom. Met dank aan een aantal, over een ATOF, ruziënde amateurs. Voortgang is afhankelijk van budget en tijd bij de toezichthouder, maar naar verwachting komt er in 2016 een hernieuwd beleid.

Neemt niet weg dat in het geval van Rotterdam de geografische locatie van belang is. Indien relaisstations binnen 60 km van de Nederlandse staatsgrens gepland worden, is coördinatie met het buitenland onderdeel van de procedure. Hierbij is de HCM-Standard Vilnius 2005, waarbij een maximale veldsterkte van 12 dBuV/m, op de Nederlandse staatsgrens is toegestaan, het uitgangspunt voor de frequentieplanning.

De bedoeling is om nieuwe vergunningen meer techniekneutraal op te stellen. Niet afstand, maar dekking en beschikbaarheid van frequenties zal doorslaggevend moeten zijn of een vergunning afgegeven wordt. Nu is het bijvoorbeeld niet mogelijk om meerdere digipeaters te plaatsen. Hoewel er voor PI1NOS een System Fusion relais klaar staat kan deze niet aan omdat er binnen 40 kilometer een ander regionaal station actief is. Hetzelfde geldt voor DMR en Fusion in Amsterdam, omdat D-Star daar al actief is. Dat terwijl er (meer dan) voldoende spectrum beschikbaar is en we het banddeel 438.0000-438.4000 zelfs nog kunnen oprekken tot 438.8000 nu D-GPS bakens verdwijnen.

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#22 Bericht door PE1CYM »

De eerste wordt nu al weer aangeboden op tweedehands

http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... 12364.html

Maar of dat wel helemaal klopt heb ik m'n twijfels

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#23 Bericht door PE2AAB »

PE1CYM schreef:De eerste wordt nu al weer aangeboden op tweedehands

http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... 12364.html

Maar of dat wel helemaal klopt heb ik m'n twijfels
Ik vraag me altijd af wat de 'vriend' (waarvoor men de advertentie plaatst) voor beperking heeft zodat hij zelf de advertentie niet op 2dehands.nl kan plaatsen. Ik ken zelfs visueel gehandicapten die advertenties kunnen plaatsen.

:-D

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frequentiewijziging van PI3RTD Rotterdam

#24 Bericht door Randy »

De advertentie van Auk is gewoon legitiem, maar daar ging het topic niet over.

Plaats reactie