Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#271 Bericht door PA2RU »

Volgens mij is de boel weer afgeschakeld..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#272 Bericht door PA1AIS »

Het is een zelf geschapen maatschappelijk probleem, interessant voer voor psychologen.
Het hele PI2NOS project is technisch een hoogstandje, dat valt niet te ontkennen. De mensen van PI2NOS leveren met enorm veel inzet mooie resultaten, hulde.
Echter....
Ik, als mobiele gebruiker, heb helemaal geen behoefte om met jan en alleman te spreken uit het hele land. Het is veel te anoniem.
Dus zoek ik de nog bestaande lokale repeaters op. En daar zit gelijk het maatschappelijke nadeel van het PI2NOS project; ik mis steeds meer lokale repeaters in mijn beleving. Of zijn er steeds minder mensen die nog gebruik maken van lokale repeaters, vanwege de stofzuiger werking van PI2NOS.
En daar schuilt een ander risico dat 70cm steeds minder actief gebruikt wordt en het frequentie etende monster weer op de loer ligt vanuit overheid en politiek.

Het sociaal maatschappelijke effect van PI2NOS is dus in 2 opzichten minder positief:
- trekt ongewenst gespuis aan met dito levenshouding
- zuigt 70cm leeg op andere frequenties

De inzet en prestatie van de PI2NIOS ploeg staat buiten kijf.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#273 Bericht door elsinga »

Ik gebruik PI2NON en PI2NOS wel graag, juist vanwege de grote dekking. Een aantal bekenden zit veel op dezelfde tijd als ik in de auto, maar is via een lokale(re) repeater dan niet bereikbaar. Via NON of NOS wel.

Mochten mijn tegenstation en bestendig binnen het bereik van eenzelfde repeater zijn, dan kunnen we daar naartoe overschakelen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#274 Bericht door PF9ZX »

@ PA1AIS

Met lokaal doel jij o.a op de repeater van Frank PA1FP ? ;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#275 Bericht door PA1AIS »

Ook.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#276 Bericht door Ron01 »

PA2RU schreef:Volgens mij is de boel weer afgeschakeld..
Ja, en?
Wat heeft het voor zin om elke actie weer hier te vermelden? Gaat het er misschien om wie er op dit forum de meeste reacties geeft? Dan kom je in ieder geval in de top 3.
Het lijkt erop of je (met alle respect) hier aanwezig bent en op elk topic reageert, ook op de meest onbelangrijke zaken.. Wat m.i. weinig nog met zendamaterisme te maken heeft.
Maar ja, op elk forum kom je mensen tegen die er genoegen in scheppen op alles hun mening te geven. Ongeacht of iemand daar überhaupt op zit te wachten.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#277 Bericht door PA2RU »

Ron01 schreef: Ja, en?
Wat heeft het voor zin om elke actie weer hier te vermelden? Gaat het er misschien om wie er op dit forum de meeste reacties geeft? Dan kom je in ieder geval in de top 3.
Het lijkt erop of je (met alle respect) hier aanwezig bent en op elk topic reageert, ook op de meest onbelangrijke zaken.. Wat m.i. weinig nog met zendamaterisme te maken heeft.
Maar ja, op elk forum kom je mensen tegen die er genoegen in scheppen op alles hun mening te geven. Ongeacht of iemand daar überhaupt op zit te wachten.
Als je een zoekactie doet naar de topics waar ik gereageerd heb dan zul je zien dat het maar een beperkt aantal zijn..
Ik snap je bijdrage van jou in dit draad niet zo goed.....aan de andere kant erger ik me wel eens aan gebruikers maar hang dat verder niet aan de grote klok : misschien iets voor jou om dat ook eens te doen?
Word het leven ietsje aangenamer van..
73 René PA2RU

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#278 Bericht door PD2B »

PI2NOS is een mooi project en alle lof en waardering voor de mensen die hier aan bijdragen. Alleen ik denk dat het zijn doel een beetje voorbij schiet aangezien veelal dezelfde mensen erop werken die over het algemeen ook met een lokale repeater afkunnen en soms zelf simplex met elkaar kunnen werken. Ik zeg niet dat dat NIET mag maar of het daarvoor bedoelt is een punt van discussie.

Ik luister af en toe in de auto wel eens maar verder ook niet
Mvg,

Bert

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#279 Bericht door sottezero »

Ik denk dat PI2NOS een perfect systeem is maar analoog zou uitgeschakeld moeten zijn.
Anno 2018 kun je in Nederland niet meer anoniem zo'n landelijk dekkend systeem hebben draaien zonder actieve controle EN sancties op misbruik

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#280 Bericht door PA1OKZ »

PA1AIS schreef: Ik, als mobiele gebruiker, heb helemaal geen behoefte om met jan en alleman te spreken uit het hele land. Het is veel te anoniem.
Dus zoek ik de nog bestaande lokale repeaters op. En daar zit gelijk het maatschappelijke nadeel van het PI2NOS project; ik mis steeds meer lokale repeaters in mijn beleving. Of zijn er steeds minder mensen die nog gebruik maken van lokale repeaters, vanwege de stofzuiger werking van PI2NOS.

De inzet en prestatie van de PI2NIOS ploeg staat buiten kijf.
Hi PA1AIS, je bent op je wenken bediend: NOS staat immers grote dagdelen uit. Wat heeft dit opgeleverd bij de lokale repeaters: geen snars, het is en blijft er stil. Sorry maar het is gewoon niet meer van deze tijd , er bestaat geen behoefte aan. Bovendien heeft het niet veel met NOS te maken want er zijn immers ook andere technologieën in het digitale domein waar een aantal gebruikers naartoe gegaan zijn.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#281 Bericht door PA2RU »

Je zou eens naar de Duitse repeaters op 70cm moeten luisteren : het bruist er van de activiteiten aldaar...
Is niet te vergelijken met de activiteiten op de NL repeaters......
Daarom heb ik het idee dat de cultuur op dat punt bij onze oosterburen van een heel ander kaliber is dan bij ons...
73 René PA2RU

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#282 Bericht door PD1JAP »

PA2RU schreef:Je zou eens naar de Duitse repeaters op 70cm moeten luisteren : het bruist er van de activiteiten aldaar...
Is niet te vergelijken met de activiteiten op de NL repeaters......
Daarom heb ik het idee dat de cultuur op dat punt bij onze oosterburen van een heel ander kaliber is dan bij ons...
Ik woon aan de grens en gebruik veel duitse repeaters. Duitsers zeiken een stuk minder en zijn behoorlijk wat toleranter als Hollanders ( met opzet schrijf ik niet nederlanders) misschien dat het daar aan ligt ? :twisted:
Het politieagent gehalte is ook een stuk lager bij de jugend over de grens.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#283 Bericht door PE1PQX »

De Duisters kennen in het algemeen gewoon veel meer respect dan "Den 'Ollander", dit zie je onder andere in hun taal gebruik. Zo ook onze Belgische zuiderburen.
Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#284 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:De Duisters kennen in het algemeen gewoon veel meer respect dan "Den 'Ollander", dit zie je onder andere in hun taal gebruik. Zo ook onze Belgische zuiderburen.
Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
Dat is in Engeland nog veel erger hoor. Daar zegt echt iedereen jij en jou. (En dat doen ze al bijna drie eeuwen ook.... :wink: )

Maar point taken. De volgende keer als ik u op de band aantref zal ik u op gepaste wijze aanspreken. Vind u het nog wel goed dat ik Old Man zeg, of vindt u dat ook te amicaal?

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#285 Bericht door PD1JAP »

PE1PQX schreef:De Duisters kennen in het algemeen gewoon veel meer respect dan "Den 'Ollander", dit zie je onder andere in hun taal gebruik. Zo ook onze Belgische zuiderburen.
Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
Sorry, maar Duitse amateurs zeggen ook gewoon je en jij, en noemen je bij de voornaam i.p.v. Herr Achternaam, zonder dat je ze die mogelijkheid eerst aangeboden hebt. De bekende duitse omgangsvormen worden in de ether niet gebruikt. (wat in het Duitse bedrijfsleven wel nog heel strikt is)

Respekt en fatsoen heeft weinig met u, je of jij te maken.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Plaats reactie