JOTA 2012

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#136 Bericht door Laurens PD9X »

Schiet er maar wat mooie plaatjes van..

PS: Ik zie jou zondag niet in Franeker?

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#137 Bericht door pe5jw »

Nee beetje Jota en vraag Eric even die weet meer.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#138 Bericht door coolepascal »

Zucht... gezellig maar zeer vermoeiend.
Heb zoals gezegd de soldeerprojectjes begeleid.
De hele dag roepende kinderen 'Pascal ! kun je effe komen Pascal kun je effe helpen! Pascal ik snap het niet ! Pascal ! Pascal !' stel je voor je zou onderwijzer zijn.. dan moet je toch stalen zenuwen hebben.
En Scouting leider ... correctie Scouting lijder.... die lui doen dat vrijwillig....... oef....
gelukkig maar eens per jaar :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#139 Bericht door pe1goo »

Hoi,

PA3AG/J De Johannes Vianey groep uit Eindhoven heeft gisteren maar liefst 8 QRP verbindingen gemaakt op de 20 meterband.
Zelfs een verbinding met een ander QRP-station. Dat is eens wat anders dan de "gewone" verbindingen met 50 Watt of meer.
Zo leren wij de scouts dat met zelfgebouwde apparatuur en laag vermogen ook verbindingen gemaakt kunnen worden. :mrgreen:
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#140 Bericht door coolepascal »

Wij hadden ook maar 10W op HF hoor
stond wel een eindtrapje naast maar ik geloof niet dat iemand dat ding gebruikt heeft.
Ik heb twee CW verbindingen gemaakt en een twee kwek verbindingen op hf en nog twee op 2m
de rest hebben anderen gedaan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#141 Bericht door elsinga »

Ik heb een kort verslagje met foto's staan op http://www.pc5e.nl/jota/jota2012 (voor de liefhebbers). Samenvatting: samen met PA7D Douwe en PC1A Anton op 2 stations de bevers en welpen zeer vermaakt! Verbindingen waren veelal regionaal op 2m, omdat dat voor de ongeoeffende oortjes tenminste goed te verstaan was. ;) Maar ook heeft Anton nog Brazilie en de Oekraine op 10m gewerkt als PC5E/J in SSB en de US onder zijn eigen call in CW. Helaas kwam ikzelf niet door de pile-up van P40Z op Aruba heen en ik kreeg wel mijn call retour van een scoutinggroep uit Istanbul, maar geen rapport en dus niet gelogd. Was vermoeiend (zeker omdat er van 3 kanten aan me getrokken werd, als zendamateur, als scout leider en als JOTA commissie lid), maar wat extra vocht en een Ibuprofennetje losten de koppijn weer op. 8)

Antennepark was een 2/70 rondstraler op een 9m portabel mastje naast het gebouw (met naar later bleek in de avond een vette S8 storing van de LED schijnwerper aan het gebouw), een FD4 op een meter of 6/7 hoog, een 2m yagi op 16m midden tussen de dennebomen (3 bomen gebruikt als torenpalen, volgend jaar kan de oren dus een meter hoger :mrgreen:) en 7 meter hoger in de top van een 2e alu mastje een X50N die net door de toppen van de dennen heen stak. In de alu mast op de toren hadden we ook nog een 2x 21m langcdraad met er tussenin een MFJ926B gehangen, maar die bleef op 1:3+ SWR staan... Hebben we dus neit gebruikt.

Al met al een hele ervaring! Maar zeker een goede, dus we gaan over 2 jaar weer meedoen (in Heerenveen doen we het andere jaar een ander kamp, voor d afwisseling)..
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: JOTA 2012

#142 Bericht door PD2JM »

Naast de mast die pe5jw al had laten zien hebben we ook deze in gebuik gehad:

Afbeelding

Op circa 21m hoogte een mooie monobander voor 20m en met 400w toch heel mooie verbindingen kunnen maken. Totaal hebben we er 96 gemaakt waarvan ik er 53 op mijn lijstje mag zetten. De verbinding met de Falkland eilanden was een mooie en ook de 3 Australiërs via long path.

Nu op naar mijn bed ... afgelopen 2 dagen 4u per nacht is toch iets te weinig, je moet er wat voor over hebben :)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#143 Bericht door PE5PVB »

Zo, ook voor mij zit de Jota er weer op. En ook dit jaar was hij weer geslaagd.

We waren aktief op 2m, korte golf, 23,13,3cm ATV en op FM. De kinderen zelf zijn in de leeftijd tot een jaar of 11. Er is een gat ontstaan door verschillende oorzaken in het verleden in de oudere groepen. Hierdoor was de korte golf het minste in trek. Door gebrekkig Engels (van beide zijden), lage audiokwaliteit en de alternatieven die we hadden, in combinatie met de leeftijdsgroepen levert vaak op dat er weinig mee gedaan wordt.

ATV is zoals elk jaar weer een toppertje geweest. De meeste verbindingen zijn gemaakt met PE2AAB/J vanuit Aalst Waalre via PI6EHV. Dit ging van het laten zien van de ontbrekende tanden bij de bevers tot het spelen van Galgje bij de oudere groepen. Vooral in de middag, toen er wat scoutinggroepen op bezoek kwamen was dit weer erg geslaagd. Meest gehoorde was dan "Waarom hebben wij dit niet??". En dat streelt je ego dan weer :D

Op FM waren we voor de 2e keer aktief, uiteraard met evenementenvergunning. Ook dit was weer geslaagd, kinderen konden zelf radio maken en dit ging van het aankondigen van de favoriete muziek tot het doen van groetjes aan het thuisfront.

We waren ook op 2m aktief. Dit jaar met een dubbele stack van 2 horizontale yagi's. Er zijn weer leuke afstanden gewerkt door geheel Nederland.

Equipment:
FM:
- RVR LCD 30 Watt FM zender
- Inovonics 250 processor
- 2x dipool op ca 16m

2m:
- Kenwood TR-751 met 60W amp.
- 2x gestackte tonna long yagi

HF:
Kenwood TS2000
- Draadantenne

ATV:
Zelfbouw zender voor 23cm en 13cm
- DVB-S modulator voor 23cm
- 50cm offset schotel voor 3cm ontvangst
- 250mW DRO zender met 20dB hoorn voor 10,4GHz TX
- 60 elements yagi voor 23cm
- grote grid antenne voor 13cm

De vermogens die uiteindelijk bij de antenne aankwamen (door de lange kabels) was voor 13cm ca 3W en voor 23cm ca 4W.

Hieronder een mooie foto van de antennes. Je ziet de eerder geposte constructiemast van 18m, hier steekt een topbuis 3m bovenuit. Daar boven een 3 bander van Diamond, voor ATV talkback. De houten kantelmast was zo'n 34m hoog, hier zie je alle ATV antennes in.
Bijlagen
IMG-20121021-WA0002.jpg

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#144 Bericht door PA5BUK »

Het zit er weer op. Ik heb weer wat bij kunnen slapen (ik lag zondag om 19:00 in mijn bed). Het is toch best vermoeiend om van donderdag avond tot zondag middag bezig te zijn.

We hebben leuke verbindingen gemaakt. Veelal op 2m lokaal, met PA3HDM/J bij de Brimzen in Buitenpost, en PA6JAM/J bij Andromeda in Franeker. Met die twee stations hadden we al geregeld dat ze stand-by zouden zijn op een afgesproken frequentie, zodat we niet al te lang hoefden te roepen voor een tegenstation.

Ik heb PC5E nog wel gehoord, maar door alle drukte geen tijd meer gehad om ook even een QSO met hem te maken.

Het zaterdag middag programma viel in het water, omdat we problemen met de computers hadden. Daarnaast klapte het internet er regelmatig uit. Gelukkig konden we nog wel wat doen via de ether.

De grootste afstanden die we gehaald hebben waren met Oman en Canada. Daarnaast nog wat Russen, Spanjaarden, Portugesen, Italianen, Zwitsers en Ukrainiers.

Op vrijdag ochtend hebben we toch maar een antennetuner opgehaald. Wat een uitkomst is dat toch.

Straks, na mijn verhuizing moet ik alle apparatuur maar weer een mooi plekje geven.

De apparatuur die ik gebruikt heb:
- Kenwood TS-440s voor de HF-banden
- MFJ 993B antennetuner
- Dynascan M6-D voor VHF

De antennes waren:
- Een zelfgemaakte inverted-V voor HF (exact resonant op 40m, de rest bijgetuned)
- Een patatzak voor VHF

Daarnaast had mijn mede amateur PD3RB/J ook allemaal apparatuur meegenomen. Ik niet precies meer wat hij allemaal had staan voor VHF. Voor HF had hij ook een Kenwood TS-440s en een MFJ 993B tuner, met een Endfed antenne. Voor VHF zo'n zelfde patatzak antenne en een 4 ele. Yagi met rotor.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#145 Bericht door elsinga »

Herkenbaar, dat bijslapen. :) Wij hebben uiteindelijk vrijdag-op-zaterdagnacht om 02:00 de 9m alumast de toren ingehesen. Daarna nog even bij het kampvuur en er de volgende ochtend om 08:00 weer uit om de draadantenne af te spannen en klaar te zijn voor de opkomst vanaf 10:00 uur. Zaterdagavond werd het ook al niet heel vroeg (duidelijk understatement :mrgreen:) en er zondagochtend om 07:30 weer uit om wat scouts uit hun tent te fluiten. Man, wat is zo'n uitsmijter als ontbijt dan lekker. :)

Dat we elkaar niet gewerkt hebben is jammer, maar ook niet meer dan dat. Wellicht over twee jaar (wij doen de JOTA om en om met een ander kamp), want dan gaan we zeker weer een JOTA kamp doen, dan al vanaf vrijdag voor de meesten hebben we alvast afgesproken. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#146 Bericht door PE1ORG »

Zoals ik al eerder schreef heb ik dit jaar als Mobiele Equipe rond gereden.
Beetje vreemd maar wel enorm lekker!! Het was dik genieten, alle groepen waren mooi op de afgesproken tijd qrv en we hebben sloten koffie e.d. gehad. Totaal onverwacht werden we ook overal warm onthaald en werden we keurig rondgeleid. Een erg leuk alternatief!

Het was iig sneller voorbij dan me lief was en dat is een goed teken :lol:

Grt,
Dion
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#147 Bericht door PE1ORG »

pe1org schreef:Ik weet het niet zeker, maar naar mijn gevoel is het wel zeker 15 jaar geleden dat ik het AT voor het laatst op bezoek heb gehad. Zo niet langer..
Zal dus wel niet zo'n vaart lopen..
Iemand het AT nog op bezoek gehad?

Grt,
Dion
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#148 Bericht door elsinga »

Wij niet, voor zover we weten. Wel iets wat zich mobiele equipe noemde, maar dat kan natuurlijk de AT undercover zijn geweest. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: JOTA 2012

#149 Bericht door PA5BUK »

Dat we elkaar niet gewerkt hebben is jammer, maar ook niet meer dan dat. Wellicht over twee jaar (wij doen de JOTA om en om met een ander kamp), want dan gaan we zeker weer een JOTA kamp doen, dan al vanaf vrijdag voor de meesten hebben we alvast afgesproken. ;)
Ik neem aan dat je buiten de JOTA om ook nog wel eens QRV zult zijn.

We hebben al besloten om binnenkort eens een radioopkomst te doen met de stammen van onze groep. Zij hebben namelijk al hun tijd verspeeld met het spelen van GTA en Atomic Bomberman. Toch willen een aantal ook nog eens een keertje achter de radio kruipen.
Tegen die tijd zal ik laten weten op welke frequenties we zullen zitten.

Joop1972
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 dec 2011, 09:20
Roepletters: PD5JW

Re: JOTA 2012

#150 Bericht door Joop1972 »

De Pooh stam telt 5 zendamateurs en we hebben als stam deelgenomen aan de JOTA vanuit onze blokhut (Cabane) In Malmedy (B). Omdat we geen Belgische amateur in ons midden hadden zouden we geen /J krijgen en moesten we gaan werken met onze eigen calls met ON ervoor.

Ikzelf had ons opgegeven bij Scouting Nederland en we stonden als nr 145 op de lijst. ON/PD5JW.

Tot zover het plan.
Plotseling belde de Belgische JOTA organisatie, RISX, met de vraag of een paar van hun teamleden bij ons konden aansluiten en van bij ons uit de Waalse deelnemers konden bezoeken. Natuurlijk kan dat. En toen werden we ON1JOTA !

Tijdens de JOTA zaten we dus in een houten blokhut midden in het bos. Antennes opgehangen tussen de bomen, 1x Kielemann draadantenne, 1x G5Rv, 1x G5RV jr, 1x FD4 en een buddy dipole voor HF. Ondanks beam, clarkmast etc kwamen we niet goed weg op VHF. Logisch ook met een fiks bos en een berg ten Noorden van ons.

Leuke verbindingen gemaakt op HF, een bezoek gebracht aan onze Waalse collega's van ON4JOTA en er zijn al ideeen over internationale samenwerking. Maar dat is nog pril.

Kortom, ook hier een geslaagde JOTA.

gr Joop PD5JW

Plaats reactie