JOTA-JOTI 2023

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA-JOTI 2023

#61 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef: 15 okt 2023, 18:16
PA5PT schreef: 15 okt 2023, 17:08 Mag ik een ander verzoek doen? Een pdf van de deelnemers kaart :D (mocht hij al ergens zijn is een link ook geweldig). Wij willen deze wel heel graag printen en ophangen!
:-)
Maar ik doe niet de kaart Theuno. En om nog een opdracht bij de Copyshop in te leggen is wat te krap. Ik deed dat in het verleden op QRL maar daar werk ik al een jaar of 10 niet meer helaas.
Ik snap het, en denk dat we net als ik allemaal een beetje verrast waren.
Mocht er nog een manier zijn om dit in een mooie leesbare A0 te krijgen denk ik dat ik hem nog wel geprint krijg...

Echter, als ik nu eens rondkijk in regio eindhoven staan er veel groepen op een (denk ik) verkeerde plaats.
Maar er staat ook een verassing tussen! Staat er iets nabij de kloosterdreef in Eindhoven te gebeuren?
JO21RL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#62 Bericht door PE2AAB »

Ja jij doelt op Hopman Latour? Ik vroeg me dat ook af. Wellicht weer actief? Maar vanaf waar? Ik zal eens even informeren links of rechts.

Nog een heel andere vraag; gaat ATV lukken bij jullie? Sjef gaat het niet voor elkaar krijgen vanwege hoge bomen. Even checken of het voor ons loont het hele ATV spul op te bouwen of niet. SBW en Loon op Zand niet. Livingstone is niet zeker. En jullie?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#63 Bericht door PA3DJS »

Thom PA9T schreef: 13 okt 2023, 15:42
PA3DJS schreef: 13 okt 2023, 12:26 Gevoelsmatig denk ik dat een F-callsign bij afwezigheid van de F-houder het station niet mag laten bedienen door een N-houder onder de F-callsign. Een F houder heeft namelijk een ander examen afgelegd dan een N-houder.

Gaarne jullie (dus ook andere RZA's) mening hierover.
Dat geldt dan alleen voor banden waarop de N-houder niet mag komen denk ik. Voor 2m en 70cm maakt het vermoedelijk niet uit.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat indien RDI meeluistert met een verbinding, moet blijken dat de zendamateur ter plaatse de boel onder controle heeft.

Overigens krijgen wij ieder jaar bezoek 'RDI', maar die komt gezellig langs voor een bak koffie, ons thema en broodje knakworst :lol:
De reden dat ik denk dat een N-houder geen station met een F-callsiign mag beheren is omdat een N-houder ook geen bijzondere F-roepletters aan kan vragen. Wij hebben permanent 2 F, 2 N, en tijdens de zaterdag nog minimala een F-extra. Het gaat mij puur om of ik als roepnaamhouder permanent aanwezig moet zijn. Volgens SN wel.

Het is best discutabel, vanwege dat art 6, lid 2
Degene die op grond van de melding als frequentiegebruiker geregistreerd is, draagt er voor zorg dat indien het geregistreerde radioapparaat door een ander wordt bediend, daarbij de in deze regeling bepaalde voorschriften worden nageleefd.

Omdat er wordt gesproken van een geregistreerd radioapparaat, zou het kunnen dat dit specifiek is bedoeld voor marifonen, omdat wij het registreren van apparatuur niet kennen.

Lid 2 van art. 6 spreekt wél specifiek over maritiem mobiele communicatie, de rest niet.

Als de roepnaamgever aanwezig moet zijn, hebben we met de Zomerkampronde ook niet volgens de regels gewerkt....

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: JOTA-JOTI 2023

#64 Bericht door Paula Bean »

elsinga schreef: 13 okt 2023, 15:09Overigens laat ik geen jeugd solo achter de zender, dan is er altijd een zendamateur direct in de buurt. (...) Het blijft tenslotte jeugd. ;)
Het volgende scenario: Freddy is een F-amateur die een JOTA event ondersteunt en twee transceivers op lokatie heeft ingericht. Van 16 uur tot 17 uur gaat Freddy even eten in de stad en verlaat de JOTA lokatie, met medeneming van de microfoons (met PTT knop) zodat de transceivers alleen nog maar gebruikt kunnen worden om te ontvangen. Terwijl hij op de fiets springt, roept hij naar de padvinders: "Je mag de radio's gebruiken om te luisteren hoor, als je dat leuk vindt!"

Is dit:
1) Toegestaan
2) Niet toegestaan

Ik neig naar 2, omdat, ondanks dat hij de microfoons met zich meeneemt, de sets in principe nog steeds in staat zijn om te zenden; het zijn tenslotte 'radiozendapparaten', zij het zonder mogelijkheid daadwerkelijk uit te zenden. Mocht een slimme padvinder tóch willen zenden tijdens Freddy's afwezigheid, dan zal die een geschikte microfoon met PTT knop mee moeten nemen. :mrgreen:

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2023

#65 Bericht door pe1hzg »

Paula Bean schreef: 15 okt 2023, 22:49 Is dit:
1) Toegestaan
2) Niet toegestaan
Het is triest om te zien dat een activiteit die de zo broodnodige belangstelling voor de hobby kan maken, weer moet verzanden in een "dat mag jij niet" en een "dat mag F wel, en N niet" discussie.

Belangrijk komend weekend is hoe we belangstelling kunnen maken en nieuwe mensen in de hobby krijgen.

Afgelopen weekend hebben 10 bevers (5-7 jaar) een schakeling gesoldeerd, en allemaal werkend. Met grote, hete, rokende soldeerbouten. Het eerste trotse moment was toen het ding het deed. Het tweede trotse moment was na het draaien: "kijk eens mama wat ik gemaakt heb". En niet alleen de Bever was trots, heb ik van de ouders mogen vernemen. En die Bevers gaan komend weekend radio-verbindingen maken. Als de condities het toelaten, maken we zelfs een radioverbinding met Sinterklaas.

In onze groep zijn een hoop kinderen die uitkijken naar een hoop lol met radio komend weekend. De voorbereidingen zijn volop, zijn ze al weken, soms maanden mee bezig. En we gaan "zenden", en de oudere kinderen gaan ook een schakeling solderen, een ingewikkelder ding als wat de Bevers gemaakt hebben. De foto van dat ding heb je al gezien.

En bij die verbindingen zal best wel wat misgaan. So what? Ik voorspel dat het aantal overtredingen lager is als het aantal overtredingen op sommige amateur-relaisstations in eenzelfde periode. En die overtredingen gebeuren iedere dag, jaar in, jaar uit.

Bij onze groep zijn nu drie man bezig met "de cursus" georganiseerd door afdeling Eindhoven van de VERON. Ze hebben komend weekend nog geen eigen call maar zijn hard op weg. En je gaat ze op de band tegenkomen. Hebben ze die ervaring ook alvast. Ontdekken is onderdeel van het Scoutingspel.

Als er iets misgaat zullen we wel wat horen. Of niet. We houden het in de gaten en proberen enthousiasme te maken voor de hobby. Dat laatste heeft prioriteit.

Hoeveel mensen heb *jij* al geinteresseerd gekregen in de hobby dit jaar?

Geert Jan

PS: Niet Scouting, maar het Agentschap Telecom (nee Rijksinspectie Digitale Infrastructuur) bepaalt of een "N" mag zenden als de "F" even een kop koffie haalt. Het is onzinnig om Hylke en zijn teamgenoten ueberhaupt te vragen daar een uitspraak over te doen, en ik hoop dat ze zo verstandig zijn dit gewoon te laten liggen. En wellicht dat dit issue bij een Rijksorganisatie die "telecom" uit de naam van de organisatie verwijderd heeft zien worden, ook niet de hoogste prio zal hebben.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2023

#66 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef: 15 okt 2023, 20:18 Nog een heel andere vraag; gaat ATV lukken bij jullie? Sjef gaat het niet voor elkaar krijgen vanwege hoge bomen. Even checken of het voor ons loont het hele ATV spul op te bouwen of niet. SBW en Loon op Zand niet. Livingstone is niet zeker. En jullie?
Livingstone doet *geen* ATV dit jaar. Teveel andere dingen!

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2023

#67 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef: 15 okt 2023, 18:16 Maar ik doe niet de kaart Theuno. En om nog een opdracht bij de Copyshop in te leggen is wat te krap. Ik deed dat in het verleden op QRL maar daar werk ik al een jaar of 10 niet meer helaas.
We hebben de kaart van vorig jaar nog. Ik verwacht dat de linkerbovenhoek, waar meestal het jaartal staat, aangepast gaat worden. Zoveel verandert er niet.

En ik hoop dat de JOTA organisatie, na volgend weekend, bij gelegenheid met een antwoord komt.
Mss goed op op 28 oktober (Dag van de Importeur) een tijdstip te prikken om eens te reflecteren?
(is er een scouting-stand dit jaar?)

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA-JOTI 2023

#68 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef: 15 okt 2023, 20:18 Ja jij doelt op Hopman Latour? Ik vroeg me dat ook af. Wellicht weer actief? Maar vanaf waar? Ik zal eens even informeren links of rechts.

Nog een heel andere vraag; gaat ATV lukken bij jullie? Sjef gaat het niet voor elkaar krijgen vanwege hoge bomen. Even checken of het voor ons loont het hele ATV spul op te bouwen of niet. SBW en Loon op Zand niet. Livingstone is niet zeker. En jullie?
Ja, de Hopman Latour inderdaad. Ben benieuwd.

Denk dat atv gaat lukken, antennes hangen al. Toren staat dichtbij dit jaar, dus mijn kast kan lekker binnen. Moet alleen nog datv omprikken naar analoog, en het wachtwoord van de zender boven water krijgen... Dat wachtwoord is elk jaar de uitdaging.
IMG-20231015-WA0005.jpg
JO21RL

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#69 Bericht door pa3dsc »

Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#70 Bericht door PA3DJS »

pe1hzg schreef: 15 okt 2023, 23:42

Het is triest om te zien dat een activiteit die de zo broodnodige belangstelling voor de hobby kan maken, weer moet verzanden in een "dat mag jij niet" en een "dat mag F wel, en N niet" discussie.

Ik ga proberen het "trieste" bij je weg te nemen:

Wij hebben onze leden aardig voorbereid. Ze zijn gewend aan de PG6JC/J roepnaam. Nagenoeg alle welpen hebben zelf een oefenverbinding gemaakt met de PG6JC roepnaam. Er zijn er diverse die naast hun naam ook de JOTA roepnaam uit hun hoofd kennen. Het ondersteunende materiaal is ook gebaseerd op PG6JC/J. Dit maakt het makkelijker om zelf meer te kunnen, en dus te mogen doen (ja, natuurlijk onder directe begeleiding).

Het is dan niet handig om gaandeweg de JOTA andere roepnamen te moeten gebruiken (waar je niet de /J achter mag gebruiken).

Hopelijk dat dit jouw "triestheid" wat verandert.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#71 Bericht door Hylke_PA9HK »

pe1hzg schreef: 15 okt 2023, 23:42 Het is onzinnig om Hylke en zijn teamgenoten ueberhaupt te vragen daar een uitspraak over te doen, en ik hoop dat ze zo verstandig zijn dit gewoon te laten liggen.
Dat doen we inderdaad! Onze prioriteit ligt op dit moment bij het verzorgen van een geweldig weekend voor alle 12600 deelnemers. Dat kost al tijd en energie genoeg :D
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#72 Bericht door PA3DJS »

@PE1HZG:
Ik lag even met mij zelf overhoop. Even door wat oude Emails gespit en ik kwam de brief voor zendamateurs uit 2021 tegen. Daar wordt de vraag anders beantwoord:

Moet ik als 1st operator continu aanwezig zijn op het station?
antwoord brief uiit 2021: Nee, tenzij er maar 1 Radio Zendamateur aanwezig is.
antwoord brief uit 2023: Ja. In de gebruiksbepaling amateurfrequentiegebruik van 2012 staat dat de vergunningshouder fysiek
aanwezig moet zijn.


De Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 is de afgelopen twee jaar niet veranderd. Er is toch een reden geweest waardoor SN het antwoord op deze vraag heeft aangepast.

Je mag dan best een triest gevoel krijgen (dat F vs N komt volgens mij ook bij mij vandaan). Echter als roepnaamgevers zich nu houden aan het antwoord uit 2023, gaat dat iinvloed hebben op de JOTA operatie (bij ons in ieder geval wel), daar wordt ik nu weer "triest" van.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#73 Bericht door PA3DJS »

Hylke_PA9HK schreef: 16 okt 2023, 13:31
pe1hzg schreef: 15 okt 2023, 23:42 Het is onzinnig om Hylke en zijn teamgenoten ueberhaupt te vragen daar een uitspraak over te doen, en ik hoop dat ze zo verstandig zijn dit gewoon te laten liggen.
Dat doen we inderdaad! Onze prioriteit ligt op dit moment bij het verzorgen van een geweldig weekend voor alle 12600 deelnemers. Dat kost al tijd en energie genoeg :D
Ik vind het jammer dat jullie dit laten liggen, omdat in 2021 het antwoord tegenovergesteld was.

Na lang zoeken kwam ik deze als email tegen. Ik gok dat het er in 2022 ook nog instond als in 2021 (maar die brief heb ik niet meer).

Stel dat een roepnaamgever "eerste operator" ziek wordt, dan gaat de JOTA operatie er echt anders uitzien. Fictief? In ons geval niet. Ik ben een paar keer op het laatste moment verhinderd geweest (door ziekte). Dan zit je met al je ondersteunend materiaal, waar je niets meer aan hebt, plus de verwarring bij je jeugd die je hebt "opgevoed" met de JOTA roepnaam.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2023

#74 Bericht door Hylke_PA9HK »

Ik heb zojuist de pagia met deelnemersinformatie https://jota-joti.scouting.nl/deelnemersinformatie/ geupdate.

Tijdens het weekend willen we graag ook zoveel mogelijk digitale interactie met alle groepen. Tag ons dus vooral op Twitter, Instagram en Facebook.

Groetekes!
Hylke
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

pe1jzq
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:37
Roepletters: pe1jzq
Locatie: het Gooi

Re: JOTA-JOTI 2023

#75 Bericht door pe1jzq »

Voor onze groep de Argonauten zijn we nog op zoek naar soldeer paketjes, het bleek dat we te laat waren om nog wat te kunnen bestellen. Heeft iemand nog een idee waar ik nog wat zou kunnen bestellen (eventueel ophalen)
DIY Mchf sdr tranceiver, 10meter EndFed

Plaats reactie