JOTA-JOTI 2019

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: JOTA-JOTI 2019

#76 Bericht door pe1br »

Ik ben al een tijdje met iets soortgelijks bezig.
Ik wil het alleen universeel houden voor meerdere software pakketten en heb daarom gekozen voor serial over ethernet.
Voor diverse besturingssystemen is er een klein programmaatje die een virtuele serial poort aanmaakt en de data over ethernet verstuurd:
https://www.perle.com/downloads/trueport.shtml

De rotor met in mijn geval een ESP32 (standaard met wifi) moet deze serial commando's gaan ontvangen en omzetten in beweging.
Ook de terugkoppeling van de richting (potmeter uitlezing) gaat op deze manier.
Dit alles volgens het Yaesu protocol:
http://www.radiomanual.info/schemi/YAES ... 2_user.pdf pagina 10

Het grote voordeel van deze methode is het gebruik van een standaard protocol zodat ook andere programma's met de rotor kunnen communiceren.
Bijvoorbeeld: PST rotator, ham radio deluxe, wintest, N1MM etc.

pe2erk
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:56
Locatie: Heerlen

Re: JOTA-JOTI 2019

#77 Bericht door pe2erk »

Edwin FRN schreef:PI4RSL/J in Kerkrade is JO30AU
Aha, hier ging het mis. Wij hadden keurig de locator opgegeven van de JOTA locatie.
Maar word zonder overleg weer gewijzigd in de locator van ons HK. :shock:

73 de PE2ERK

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#78 Bericht door PA3RIS »

pe2erk schreef:
Edwin FRN schreef:PI4RSL/J in Kerkrade is JO30AU
Aha, hier ging het mis. Wij hadden keurig de locator opgegeven van de JOTA locatie.
Maar word zonder overleg weer gewijzigd in de locator van ons HK. :shock:

73 de PE2ERK
Ehm, wie wijzigt dat zonder overleg?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#79 Bericht door Ton_O_E »

Daar had ik al lichtelijk voor gewaarschuwd, dat niet alle groepen je Jota op hun clubhuis houden :)
met betrekking tot de rotor sturing kies ik voor http-request.
Je kunt dan zelf een webservertje maken, die het benodigde programma opstart met de juiste commando's
Voorheen PA3TON

pe2erk
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:56
Locatie: Heerlen

Re: JOTA-JOTI 2019

#80 Bericht door pe2erk »

Wij zitten met onze groep al jaren telkens op een ander plek met de JOTA, maar niet op ons HK. De Plaats die op de deelnemerslijst staat is altijd de vestigingsplaats van de groep, en dat is niet altijd de JOTA locatie. Blijkbaar kan dat niet anders.

Dan vind ik het dus vreemd dat hier op dit forum hele lijsten locators gewijzigd worden door mensen die blijkbaar helemaal niet weten waar het JOTA adres is. Als er even contact zou zijn geweest hadden we dit kunnen voorkomen. Ik zo nog een groep die niet op hun HK zaten en waarbij de locator ook gewijzigd is. En inderdaad zoals PA3TON al aangaf de meeste locators wijken maar een letter af.

En begrijp me niet verkeerd, ik waardeer alle werk dat iedereen doet. Ik weet ook niet of de ijst die PE2AAB maakt de officele deelnemerslijst is, maar daar stond onze locator ook verkeerd op. En op versie 1.0 aan het begin van draadje staat onze locator wel correct.

73 de PE2ERK 'manager' PI4RSL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#81 Bericht door PE2AAB »

pe2erk schreef:.....En begrijp me niet verkeerd, ik waardeer alle werk dat iedereen doet. Ik weet ook niet of de ijst die PE2AAB maakt de officiële deelnemerslijst is, maar daar stond onze locator ook verkeerd op. En op versie 1.0 aan het begin van draadje staat onze locator wel correct.

73 de PE2ERK 'manager' PI4RSL
Nee mijn lijst is niet de officiële maar is daar wel vanaf geleid. De ontbrekende QTH locators heb ik aangevuld op basis van het adres van de betreffende Scoutinggroep. Tevens heb ik evt. callwijzigingen en fouten van het LS verwerkt.

Wat ik achteraf beter NIET had kunnen doen was de aanpassingen in de QTH locators zonder deze te checken met de betrokken zendamateurs/clubs.
Wijze les; ik zal dat volgend jaar zeker niet zomaar doen.
Het kan uiteraard zomaar zijn dat een Scoutingclub ergens anders JOTA organiseert dan bij haar eigen gebouw.

Waarvan akte.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2019

#82 Bericht door Ton_O_E »

Weer een goede reden om het logboek ( https://logboek.jota-joti.nl/ )
Je kunt de locator dan gewoon aanpassen of verfijnen met coördinaten.
De lijst is dan compleet overbodig, alleen even de suffix in vullen en je hebt alle gegevens.
Voorheen PA3TON

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2019

#83 Bericht door Thom PA9T »

Even iets anders:

Is er al een datum bekend voor de landelijke evaluatie? Vorig jaar was het (pas) tijdens Mills On The Air weekend (begin mei).

Plaats reactie