JOTA aanroepfrequentie 70 cm

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#1 Bericht door PA3DJS »

Welke frequentie wordt dit jaar als 70 cm JOTA aanroepfrequentie gebruikt?

Ik zie er in het JOTA-JOTI handboek niets over staan (of ik ben een slechte vinder). Er hangt mij iets bij van 433.525 MHz.

Wie gebruiken eventueel regionale aanroepfrequenties, zodat we daar wellicht op in kunnen melden.

Tijdens JOTA draai ik als PlusScout bij de Jan Campertgroep in Maarssen/Tienhoven onder PG6JC/J. De Bevers en Welpen zijn weer voorbereid, waarbij er één microfoonvrees heeft (maar dat was ook verwacht). De JC yell zal wel weer over de nodige banden te horen zijn...

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#2 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Wim,

Een speciale JOTA aanroepfrequentie lijkt me niet handig... Het lijkt me wél handig om tijdens de JOTA gewoon gebruik te maken van de normale aanroepfrequentie op 433.500 MHz.

Mijn motivatie hiervoor is dat het op 2m ook gebruikelijk is om gewoon de normale aanroepfrequentie te gebruiken. Dit goede gebruik kun je dan doortrekken naar 70cm.

Dus mijn voorstel is om 433.500 MHz te gebruiken :D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik zie even niet waarom een JOTA of Scoutingfrequentie niet handig zou zijn, op diverse andere banden hebben we die wel. Het hebben van een aanroepfrequentie (hoe je hem ook noemt) verhoogt de kans op dat je elkaar vindt.

Er hing mij bij dat een aanroepfrequentie besproken zou worden in een of ander landelijk JOTA overleg (mede naar aanleiding van mijn verzoek tot een aanroepfrequentie, via Con, eind 2015).

Als alle JOTA stations 433.500 MHz zouden gebruiken, vind ik het overigens ook best. Ik was in de veronderstelling dat dit een aanroepfrequentie is voor mobiel gebruik.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#4 Bericht door Thom PA9T »

PA3DJS schreef:Ik zie even niet waarom een JOTA of Scoutingfrequentie niet handig zou zijn, op diverse andere banden hebben we die wel...
Even voor de verduidelijking: náást het hebben van de (mobiele) aanroepfrequenties 145.500 MHz en 433.500 MHz, vind ik het hebben van extra aanroepfrequenties specifiek op deze 2 banden voor de JOTA niet handig. Dus dubbel is slechter. Het is naar mijn mening niet handig omdat iedereen CQ geeft op (mobiele) aanroepfrequenties 145.500 MHz en 433.500 MHz.
PA3DJS schreef:Als alle JOTA stations 433.500 MHz zouden gebruiken, vind ik het overigens ook best. Ik was in de veronderstelling dat dit een aanroepfrequentie is voor mobiel gebruik.
In een enkel bandplan heet het 'mobiele oproepfrequentie'. In het 2 meter bandplan en 70 cm bandplan van IARU Region 1 heten 145.500 MHz en 433.500 MHz "FM Calling". Het is dus niet alleen voor mobiel verkeer, maar is bedoeld als algemene oproepfrequentie. En de praktijk leert dat 145.500 MHz en 433.500 MHz gewoon de frequenties zijn waarop iedereen CQ geeft tijdens de JOTA.

Vanwege deze redenen lijkt mij op de 70cm band 433.500 MHz zeer geschikt voor zowel de functie 'aanroepfrequentie' als 'Scoutingfrequentie' :D

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#5 Bericht door Ton_O_E »

Nu alleen nog even de rest van de wereld vertellen dat een aanroepfrequentie is bedoeld voor cq en daarna qsy. En geen qso gaan voeren
Voorheen PA3TON

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#6 Bericht door Thom PA9T »

PA3TON schreef:Nu alleen nog even de rest van de wereld vertellen dat een aanroepfrequentie is bedoeld voor cq en daarna qsy. En geen qso gaan voeren
Mwoa, dit valt tijdens de JOTA toch wel mee? Ik ken in 10 jaar tijd maar een paar voorbeeldjes van 'plakkers' op de CQ frequentie. Niet noemenswaardig. Afgelopen jaar gebeurde het één keer, en na vragen of de heren QSY wilden gaan, kwam excuses en direct een QSY-actie.

Dus euh, zie jij dit echt als een probleem...? :?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#7 Bericht door elsinga »

Op 2m werd volgens mij door de regionale adviseurs geroepen voor aanrij instructies tijdens bezoeken. En dan zonder tone. Dat maakte het onhandig. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#8 Bericht door pe1hzg »

elsinga schreef:Op 2m werd volgens mij door de regionale adviseurs geroepen voor aanrij instructies tijdens bezoeken. En dan zonder tone. Dat maakte het onhandig. ;)
Dat zou dan op 145.550 zijn. Nog steeds onhandig; er is erg veel activiteit op 2m dat weekend, niet iedereen is ervaren, en (in ieder geval bij ons) zijn de kinderen bezig met activiteten dus zo'n aanroep geeft complicaties. Bovendien verstoort dit de reguliere verbindingen op 2m (2 zendontvangers vlak bij elkaar), dus bij ons heeft het binnenpraten weinig prioriteit.

70cm wordt bij ons vooral gebruikt voor ATV backtalk en diverse spellen. Maar als de activiteiten het toelaten en er behoefte is willen we best roepen, en dan is 433.500 een goed startpunt. Ik ben heel benieuwd naar de activiteit daar.

73,

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#9 Bericht door PA3DJS »

@PA9T:
Zoals reeds gezegd, maakt het mij niet uit welke frequentie tijdens JOTA gebruikt wordt (natuurlijk wel een die geen overlast veroorzaakt!).

@iedereen:
Hoe zorgen we ervoor dat dit (dus 433.500 MHz als aanroepfrequentie tijdens JOTA) onder de JOTA stations bekend wordt zodat je, naast op afspraak, ook via aanroepen een station vindt?

Op http://handboek.pe1mew.nl/?On_the_Air_% ... VHF_en_UHF
wordt wel wat gezegd over de 2 m band (145.500 MHz voor FM), maar niets over een aanroepfrequentie voor 70 cm (het blijft bij een regionale aanroepfrequentie).

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#10 Bericht door johnvdpas »

Vooral dan ook het antennegebruik meenemen. Als er jeugd achter zit, knopen deze er gewoon een antenne aan. Dat het toevallig dan een 2 meter yagi is...

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#11 Bericht door Thom PA9T »

PA3DJS schreef: @iedereen:
Hoe zorgen we ervoor dat dit (dus 433.500 MHz als aanroepfrequentie tijdens JOTA) onder de JOTA stations bekend wordt zodat je, naast op afspraak, ook via aanroepen een station vindt?
Wellicht met dit voorstel:

Stap 1: maak je wens bekend bij de LJJO. Ze lezen hier mee :-) En je kan ze bereiken via OT@jota-joti.nl
Stap 2: en stel zoiets voor zoals op de afbeelding hieronder. Ik denk dat een hele simpele en doeltreffende manier is om het op de JOTA kaart te zetten.
Naamloos.png

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#12 Bericht door Ton_O_E »

Thom PA9T schreef:
PA3TON schreef:Nu alleen nog even de rest van de wereld vertellen dat een aanroepfrequentie is bedoeld voor cq en daarna qsy. En geen qso gaan voeren
Mwoa, dit valt tijdens de JOTA toch wel mee? Ik ken in 10 jaar tijd maar een paar voorbeeldjes van 'plakkers' op de CQ frequentie. Niet noemenswaardig. Afgelopen jaar gebeurde het één keer, en na vragen of de heren QSY wilden gaan, kwam excuses en direct een QSY-actie.

Dus euh, zie jij dit echt als een probleem...? :?
op 2m valt het mee idd
Op 20m wel, daar is de aanroep frequentie soms compleet onbruikbaar (14.290)
vaak ook geen Jota stations, die niet weten dat dat de scouting frequentie is
of een WAG-er die de regels negeert
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#13 Bericht door Ton_O_E »

Dan ook 144.300 er bij? USB
daar maak ik altijd de leukste verbindingen

80m: 3.690
40m: 7.090 7.190
20m: 14.290
17m: 18.140
15m: 21.360
12m: 24.960
10m: 28.390
6m: 50.160

Mhz
Voorheen PA3TON

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#14 Bericht door PA3RIS »

Thom PA9T schreef: Stap 1: maak je wens bekend bij de LJJO. Ze lezen hier mee :-) En je kan ze bereiken via OT@jota-joti.nl
Klopt, we lezen hier mee.. :D

We hebben de wens voor een Scouting-frequentie op 70 cm tijdens een vergadering met de WOSM neergelegd en tot nu toe is de reactie daarop alleen oorverdovende stilte.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA aanroepfrequentie 70 cm

#15 Bericht door PA3RIS »

PA3TON schreef: of een WAG-er die de regels negeert
Als er WAG-ers zijn die de contest-regels overtreed dan graag daarvan een melding bij ons (info@jota-joti.scouting.nl) met call, datum/tijd en frequentie zodat wij dat door kunnen zetten naar de DARC. Het gebruiken van de contestvrije segmenten kan leiden tot diskwalificatie en voor zover ik weet worden alle HF-banden nog steeds door ze "opgenomen" zodat ze dit later kunnen verifiëren.

Plaats reactie