JOTA-JOTI 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#61 Bericht door PA0CMU »

@PA3TON:

Ik heb net geprobeerd een test qso te loggen in Multilog maar de verbinding wordt geweigerd als ik het logvenster wil opslaan. Klopt dat?

Verder merk ik weer dat RST alleen RS blijft als de mode "CW" wordt. Ik kan me even niet meer herinneren hoe we daar vorige jaren mee omgegaan zijn. Handwerk achteraf denk ik.

Edit: na opnieuw inloggen kon ik de logregel wel toevoegen/opslaan.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#62 Bericht door PE2AAB »

PA0CMU schreef:@PA3TON:

Ik heb net geprobeerd een test qso te loggen in Multilog maar de verbinding wordt geweigerd als ik het logvenster wil opslaan. Klopt dat?

Verder merk ik weer dat RST alleen RS blijft als de mode "CW" wordt. Ik kan me even niet meer herinneren hoe we daar vorige jaren mee omgegaan zijn. Handwerk achteraf denk ik.

Edit: na opnieuw inloggen kon ik de logregel wel toevoegen/opslaan.
Jep! Je log entry is gelukt.

Ik heb gisteren even getest; bij mij werkte het ook.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#63 Bericht door Ton_O_E »

PA0CMU schreef:@PA3TON:
Verder merk ik weer dat RST alleen RS blijft als de mode "CW" wordt. I
Kun je dit nog iets verduidelijken?
Voorheen PA3TON

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#64 Bericht door PA0CMU »

Ton,

Default staat er als rapport 59 voorgeschoteld. Log je een qso dan wordt dat meegenomen in het on-line log. Kies ik echter voor het maken van een CW verbinding dan staat er ook 59 terwijl dat 599 zou moeten zijn. Het cijfer voor de toon kan dan alleen achteraf in het log toegevoegd worden. Bij CW mode hoort het rapport uit drie cijfers te bestaan.

Zo kan je ook als frequentie b.v. 14010 MHz opgeven en als band 2m. dat wordt geaccepteerd maar klopt niet natuurlijk!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#65 Bericht door Ton_O_E »

Ah, ik doe zelf geen CW, dus dat wist ik niet, zal kijken als ik dat nog kan aanpassen. Jij bent de eerste die dat meldt ;)

Ik denk dat dat volgend jaar wordt. Dat is nog best een aanpassing, 2 extra selectie venstertjes past niet meer mooi.
en dan moet ik ook nog wat routines aanpassen.
Ik heb alleen vanavond nog even tijd, want morgen beginnen we met de opbouw
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#66 Bericht door PE2AAB »

Deelnemerslijst 2018 voor bij de set:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 39#p217439
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#67 Bericht door PA0CMU »

QRV @ #190 het enige PI9 station :D
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#68 Bericht door Thom PA9T »

johnvdpas schreef:Precies wat ik dus al aangaf dat de jota terugloopt. Maar het is ook de jeugd he. Kijk, 10 jaar geleden of nog langer, dan hoorde je s avonds, gesprekken van scouts op het niveau 27mc+ dus 27mc inhoud met wat meer intelligentie zeg maar.

Maar dat doet er niet toe, omdat ze veel plezier hadden, en daar draait het om. Maar het is ook de jeugd welke dat directe contact, dus met direct terug reageren, niet gewend is. Het is gewoon een totaal andere generatie.

En wat ook vreemd is... Vroeger, 10 jaar gelden en nog langer geleden, liepen die jota's vol met oud volk. Echt iedereen kwam op zo,n jota af en was daardoor altijd een feestje... <....> Maar mijn mening, heeft dat gewoon te maken met een gigantische generatiekloof, veroorzaakt door nieuwe elektronische techniek. Omdat je dit vroeger bijna nooit hoorde. Dat moet daar toch dan wel aanliggen?
Mwoa, om maar weer even deze discussie te herstarten :) Van alle voorbeelden die je hier geeft, kan ik me er in geen één vinden... De 'jeugd' zit bij de verschillende groepen waar ik heb gedraaid altijd to diep in de nachten te kletsen op de band, en er is altijd een hoop aanloop en volk. s'avond flesje bier erbij, en niveau 27MC. Heerlijk! Dus precies zoals jij aangeeft zoals het 'vroeger' was...

Nieuwe elektronische techniek kun je toch gewoon gebruiken? Ff die gidsenleiding checken op facebook samen met de Explorers, of laat de Verkenners de lokatie eens opzoeken op google maps. Ik denk dat er rondom de set bij ons zomaar 2-3 computers staan, ter ondersteuning van de JOTA...

Reflectie: mogelijk heeft het meer te maken heeft met het enthousiasme dat je zelf uitstraalt, en de klik die je hebt met de groep. Mogelijk is jouw klik met de groep in de jaren gewoon terug gelopen, juist doordat je zelf ouder bent geworden. Ik kan mezelf namelijk niet vinden in de punten die je aandraagt, maar ik ben 34 en zelf actief Scout, dus misschien heb ik makkelijk praten en is het voor mij veel makkelijk om volwassenen en oudere Scouts letterlijk naar de set te trekken...

Jouw opmerkingen vallen bij mij echter wel in het rijtje opmerkingen die ik al jaren hoor van -vooral oudere- zendamateurs: "alles loopt terug/vroeger was alles beter". Ik vind dat maar een hoop gezeur, en merk dat als je zelf enthousiast bent, de boel om je heen wel begint te lopen...

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#69 Bericht door PA3RIS »

PA0CMU schreef:QRV @ #190 het enige PI9 station :D
En zit je dan bij PI9CAM of PI9TP :D (er zijn er 2)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#70 Bericht door johnvdpas »

"Thom PA9T" Als antwoord.

Kan ook verschillen per regio! Netzo als ik las hier dat in de regio Groningen 1 station zat, dan is het toch behoorlijk terug gelopen.

Daarbij, als het in een regio als vanouds is, dan krijgt iedereen het oude sfeertje mee en loopt het uit z'n eigen wel. Maar dat is zeker niet meer overal zo. Dat bewijs ook de deelnemerslijst. Deze loopt niet voor niets terug, en heeft minder met de herfstvakantie te maken dan dat je zou denken.

Wat leuk zo zijn, is een DVD daarvan te maken of op YouTube zetten, (zeg maar wat voor sfeer het is bij de groepen die actief meedoen) en deze rond te sturen naar elke groep. Dat geeft denk ik een beter beeld wat Jota kan zijn. En dan hoop ik niet dat het een correcte DVD word, met hele nette gespreken met hoe hoog is jullie toren, en wat is jullie QTH. Maar gewoon laten zien wat een JOTA is. Nu zie je vaak welpen aan de soldeerset, en correcte gespreken, maar daar lok je geen rowans en pivo's mee. Dus ook de "nacht". Bijvoorbeeld dat elke groep zijn "beelden" van de nacht instuurt voor een dvd. Wel moeilijk is dat tegenwoordig iedereen toestemming moet geven met die nieuwe wet. Stel die zien zo vet gaaf filmpje op YouTube, dan zeggen deze toch ook, waarom heeft onze groep geen Jota meer? Als ze de mogelijkheden en de gezelligheid niet kennen, dan sterft het uit.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#71 Bericht door Thom PA9T »

Bedankt John!

Met de herfstvakantie heeft het volgens mij ook niet veel te maken. Ik ben niet zo thuis in de vakantiedata, maar de jota valt toch heel vaak in de herfstvakantie? (ik heb het gevoel dat ik een open deur intrap :shock: )

Dat het terugloopt, hangt denk ik voor een groot deel ook samen met het ouder worden van de gemiddelde zendamateur. Veel zendamateurs trekken het ook gewoon niet om tot 3:00 of 4:00 in de ochtend bij de set te zitten met een groep, maar die taaien om 11:00 af. Net als het leuk begint te worden... En tja, daar ga je dan met je Explorers...

Maar goed: challenge accepted: wij gaan filmpjes maken van onze (nachtelijke) avonturen :D

pa3rvg
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2009, 18:59

Re: JOTA-JOTI 2018

#72 Bericht door pa3rvg »

Thom PA9T schreef: Mwoa, om maar weer even deze discussie te herstarten :) Van alle voorbeelden die je hier geeft, kan ik me er in geen één vinden... De 'jeugd' zit bij de verschillende groepen waar ik heb gedraaid altijd to diep in de nachten te kletsen op de band, en er is altijd een hoop aanloop en volk. s'avond flesje bier erbij, en niveau 27MC. Heerlijk! Dus precies zoals jij aangeeft zoals het 'vroeger' was...

Nieuwe elektronische techniek kun je toch gewoon gebruiken? Ff die gidsenleiding checken op facebook samen met de Explorers, of laat de Verkenners de lokatie eens opzoeken op google maps. Ik denk dat er rondom de set bij ons zomaar 2-3 computers staan, ter ondersteuning van de JOTA...

Reflectie: mogelijk heeft het meer te maken heeft met het enthousiasme dat je zelf uitstraalt, en de klik die je hebt met de groep. Mogelijk is jouw klik met de groep in de jaren gewoon terug gelopen, juist doordat je zelf ouder bent geworden. Ik kan mezelf namelijk niet vinden in de punten die je aandraagt, maar ik ben 34 en zelf actief Scout, dus misschien heb ik makkelijk praten en is het voor mij veel makkelijk om volwassenen en oudere Scouts letterlijk naar de set te trekken...

Jouw opmerkingen vallen bij mij echter wel in het rijtje opmerkingen die ik al jaren hoor van -vooral oudere- zendamateurs: "alles loopt terug/vroeger was alles beter". Ik vind dat maar een hoop gezeur, en merk dat als je zelf enthousiast bent, de boel om je heen wel begint te lopen...
Bij ons gaat het ook zoals Thom schetst. Overdag zijn de verbindingen wat korter, de jongere scouts zijn soms verlegen en hebben elkaar niet veel te vragen. 's Avonds komen de wat oudere scouts langs, biertje erbij, tijd genoeg, dan worden de gesprekken vanzelf langer. Het komt bij ons regelmatig voor dat een QSO uren duurt waarbij er soms ook tegelijk andere media gebruikt worden, zoals sociale media, FaceTime, of een mailtje met een foto van de situatie aan de andere kant, dat zijn echt leuke dingen. Ik vind dat dat ook de essentie van JOTA/JOTI is: gezellig contact met andere scoutinggroepen.

Verder zijn JOTA en JOTI bij ons gewoon in hetzelfde lokaal. Iedereen loopt af en aan van 2 meter of HF set, naar laptop met IRC of naar de spelcomputers die wij ook hebben staan. Oke, dat maakt de lastige verbindingen op HF bijna onmogelijk door de herrie, maar die verbindingen zijn toch al niet te volgen voor een ongetraind oor en horen dus ook eigenlijk niet op de JOTA thuis. Of het moet zijn dat bijna iedereen slaapt en dat een geinteresseerde scout vraagt: "Hoe ver kun je eigenlijk komen met dat spul?". Nog een tip om mensen meer bij het zenden te betrekken: Zorg dat het geluid van alle pc's uit staat, en zet de 2 meter set lekker hard. Dan komen er vanzelf mensen aanlopen die willen weten wat er aan de hand is als er een gezellig QSO gaande is.

Verder hebben wij dit jaar een spel dat het hele weekend loopt waarbij de explorers punten kunnen scoren door vragen te stellen aan andere scouts, dat kan dan via IRC, social media, 2 meter, HF of IRL door op bezoek te gaan op een andere blokhut. Hiermee hopen we de activiteit nog wat te verhogen. Ik ben zelf zowel zendamateur als leiding bij de explorers, ik denk ook dat dat helpt om de explorers betrokken te houden.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#73 Bericht door PA3RIS »

Thom PA9T schreef: Met de herfstvakantie heeft het volgens mij ook niet veel te maken. Ik ben niet zo thuis in de vakantiedata, maar de jota valt toch heel vaak in de herfstvakantie? (ik heb het gevoel dat ik een open deur intrap :shock: )
Klopt. En dat was al zo toen ik kind was (en nu ben ik 53 :) )

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#74 Bericht door PA3RIS »

Op de valreep kregen we trouwens nog een erg gave challenge binnen. Lees meer op https://jota-joti.scouting.nl/8-voorpag ... -challenge

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#75 Bericht door PA1BVH »

Thnx Frank,

Ik heb de link meteen doorgezet naar de explorer begeleiding!

Bart
member of:PI4SBR

Plaats reactie