Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#46 Bericht door pe1rxj »

Hallo Bart,

Ja, typisch voor dit soort kleinere sets (mijn IC706 heeft hetzelfde -probleem-): als ze alleen maar ontvangen wordt het binnenwerk aardig warm. Zover is er niks aan de hand. Maar als je gaat zenden worden de ventilatoren aangeschakeld en die trekken de koelere buitenlucht naar binnen. Alle schakelingen -inclusief de frequentie bepalende elementen als kristal en Spoelen- worden dus bij het zenden ineens gekoeld. Dan weer op ontvangst en kan alles weer langzaam opwarmen. Zelfs een goede temperatuurgeregelde x-tal oscillator helpt maar ten dele. Een groot deel van de oplossing is te bereiken met een kleine modifikatie, die er voor zorgt dat je tijdens eme oefeningen (vooral dan moet het stabiel zijn) de ventilatoren maximaal laat draaien (gewoon aan 12V hangen , over de regelaar heen). Ikzelf heb een weerstand ingebouwd die de ventilator altijd langzaam laat draaien, zodat ook tijdens ontvangst de set koeler blijft zonder last te hebben van het ventilator geluid. Over de weerstand heb ik een schakelaartje aangebracht om deze weerstand kort te sluiten. Dan gaat de ventilator -altijd- maximaal. Dit is mijn eme-stand.
Idee: kijk eens op :http://www.hampedia.net/yaesu/ft-100d-t ... cation.php

ik hoop dat dit helpt.
Uit dit verhaal kan je ook opmaken dat een externe ventilator in dit geval niet zoveel zal doen.

veel succes met je experimenten.
Frans
PE1RXJ

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#47 Bericht door pa1bvm »

misschien eens kijken naar een x-tal heater 15 euro bij khune ..
die zet je dan op je ref x-tal van de pll ...

Plaats reactie