Foto´s van JOTA torens

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3EGE
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:00
Roepletters: PD3EGE

Foto´s van JOTA torens

#1 Bericht door PD3EGE »

Hallo,

Misschien zijn er amateurs die het leuk vinden om foto´s te delen van JOTA masten van de groepen waarbij ze deelnemen als zendamateur. (of waar zij zelf lid zijn)

Dit kan een gepionierde mast zijn, maar ook vakwerkmasten of andere antenneopstellingen.

Mijn groep begint morgenavond met opbouwen van onze mast.
Als deze staat zal ik een foto uploaden.

Verder komen we tijdens het weekend uit als: PA3WEG/J bij Scoutingroep Dirk Duyvel in Alkmaar

Ik ben benieuwd!

Eric
PD3EGE
Laatst gewijzigd door PD3EGE op 12 okt 2016, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Foto´s van JOTA torens

#2 Bericht door PA1BVH »

Leuk idee!!

Hier onze mast met daar in een x200 voor 2/70 daaronder een 2 meter beam en een door de scouts zelfgemaakte HF dipool voor 80-40-20-10 meter.
Vrijdag zetten we nog een zelfbouw cobwebb antenne op.

Bart
Bijlagen
mast_jota_2016
mast_jota_2016
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Foto´s van JOTA torens

#3 Bericht door Ton_O_E »

PA3ESO/J
met PA3ESO PE1ONW PA3TON PA4JOP in Denekamp
200 kids
40 man leiding
Afbeelding
De 80m draadantenne op twee legermastjes van 10m
en een spiderbeam (zonder antenne's) (komen er morgen in)
De spiderbeam gaat nog iets naar links en de draadantenne iets naar rechts
tussen de bomen door zie je nog een vakwerkmast van 18m met een 17 elements richt antenne voor 2m en een Diamond x200 voor 2m en 70cm
Niet op de foto, een 10-15-20 beam (1 element) en een drie-elements voor 10m
en een ZS7BKW ? geloof ik
We doen de JOTA dit jaar niet in het gebouw, maar in grote tenten buiten. die komen ook nog ergens tussen al die touwen en masten te staan
Vooral de fullsize 80m op 10m hoogte ben ik altijd heel blij mee
Grappig, ik zie nu pas, dat de 4 mensen op de foto toenvallig ook de 4 amateurs zijn.
Als tooidraden hebben we touw van de Action, alle actions in de buurt leeg gekocht. We hebben allemaal verschillende kleuren, zelf roze 8)
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 12 okt 2016, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD3EGE
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:00
Roepletters: PD3EGE

Re: Foto´s van JOTA torens

#4 Bericht door PD3EGE »

Nu al leuk om andere antennewerken te zien!

We hebben al wel een mast op ons dak staan:

Afbeelding

Afbeelding

Op het topdeel staat een X50.

Vrijdag komt er nog een rotor in en nog een 13 cm en een 23 cm ATV antenne.
Dan gaat de topbuis ook nog zo´n 5 meter omhoog.

Eric
PD3EGE

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Foto´s van JOTA torens

#5 Bericht door PA4WK »

Kijk hier eens, https://veronamersfoort.nl/?p=5160 mooi staaltje pionier werk van de collega's in Amersfoort
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Foto´s van JOTA torens

#6 Bericht door pe1ioc »

Wij zijn te gast bij de Guy de Fontgallandgroep in Ter Apel ( Z.O. Groningen ) waarvandaan we te horen zullen zijn als PE1BBy/j. ( nummer 128 op de 2016 deelnemerslijst )

De scouts hebben de afgelopen dagen en weken hard gewerkt om een toren voor ons te pionieren !

Wel wat triest om te concluderen.. voor zover we kunnen nagaan zijn we het ENIGE deelnemende JOTA station in het week end dat aktief is vanuit de provincie Groningen..

73

Tjerk
PE1IOC
Bijlagen
IMG_3258.JPG
IMG_3256.JPG
IMG_3257.JPG
IMG_3257.JPG (46.91 KiB) 6804 keer bekeken
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Foto´s van JOTA torens

#7 Bericht door PA4WK »

Zier er mooi uit, hoe hoog is hij?
waarom voor 4 kant gekozen, zit een hoop meer hout en kruissjorringen in dan in een 3 kant.
Maar wel heel mooi, bij de groep waar ik straks zit PA4WK/J in Almere durven ze het niet aan, het zijn niet van die pionierders zeggen ze zelf, best jammer.
Wij "behelpen" ons met een telescoop kraan van 35m.
Fijne JOTA gewenst.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Foto´s van JOTA torens

#8 Bericht door elsinga »

pe1ioc schreef:Wij zijn te gast bij de Guy de Fontgallandgroep in Ter Apel ( Z.O. Groningen ) waarvandaan we te horen zullen zijn als PE1BBy/j. ( nummer 128 op de 2016 deelnemerslijst )
Ik zeg: antenne richting westen en kijken of PC5E/J, PI4EME/J of PI4BG/J ook te horen zijn. En anders willen we ook PI2NON wel even "lenen", die doet het in Ter Apel ook wel. Een sked afspreken kan altijd.

Bedenk net: in Assen zijn ze ook actief, da's de helft dichterbij. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Foto´s van JOTA torens

#9 Bericht door pe1ioc »

Voor een sked zijn we als gronings JOTA station natuurlijk altijd in en daarom lijkt het ons wel wat om PI2NOS mee te laten lopen.
Met de pas geplaatste ontvanger voor deze repeater vlak over de grens bij ons in het duitse Sögel lijkt het me helemaal geen probleem !

De toren is 25 meter hoog en wordt volgens dit model al minstens 15 jaar zo gebouwd . Oersolide model en ontworpen in de tijd dat er nog een FB 33, een 16 el Tonna en een 10 el .Jaybeam voor verticaal met helemaal bovenop een rondstraler voor 2 omhoog getakeld werden, alles in een kooi met rotor en helemaal bovenop de toren.
Vervlogen tijden want internet moest toen nog opkomen , JOTI was er nog niet en wij als zendamateurs konden nog voor de contacten buiten de landsgrenzen zorgen op HF..

Deze 'vracht' antennes is in de loop der jaren behoorlijk uitgedund maar de toren wordt nog steeds ' old style ' gepioneerd volgens het beproefd recept.
Bouwtijd toren een kleine 3 weken; er komt geen kraan aan te pas !

Tegenwoordig is de JOTI meer in trek bij de scouts voor het leggen van contacten ( chatten ) met andere scoutgroepen i.p.v. naast een zendamateur zitten en iets in de microfoon zeggen hebben we de afgelopen jaren gemerkt.

In de toren zitten o.a. uitgediende telefoonpalen die na de JOTA weer in de container gaan voor volgend jaar.
Ik hoop voldoende info te hebben gegeven.

73 uit Ter Apel,

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Plaats reactie