Profielwerkstuk ideeën

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Profielwerkstuk ideeën

#1 Bericht door PG8DA »

Hallo,
Voor school moet ik aan het einde van het schooljaar beginnen aan mijn profielwerkstuk.
Ik ben nog op zoek naar onderwerpen.
Graag zou ik de mogelijkheden/kennis/vaardigheden/privileges van mijn zendamateurschap gebruiken.
Ik zat te denken aan het effect van PVC-buizen op de resonantiefrequentie van antennes.
Ik weet echter niet of ik hierover genoeg kan schrijven.
Hebben jullie ideeën waarover ik het kan houden?
Alvast bedankt.
Groet,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Profielwerkstuk ideeën

#2 Bericht door pe1rxq »

ALs je het echt wil kun je hier hele boekwerken over schrijven, hoe gek wil je het maken?
Dat je er nu nog niet veel over weet, maar wel interesse hebt is juist mooi. Zie het verslag als een beschrijving van je ontdekkingstocht....

- Je zou kunnen beginnen met wat algemene dingen zoals elektrische permittiviteit en magnetische permeabiliteit.
(Hier kun je ook al wat leuke proeven mee doen en beschrijven).
- Je zult waarschijnlijk ook wat algemene antenne kennis moeten opnemen, je lezers zullen daar immers niet veel van weten.
- Hoe kun je aan een antenne meten (b.v. in een open veld)
- Verschil metingen van dezelfde antenne met en zonder PVC.

Je kunt het ook wat meer in de biologie richting zoeken: 'Effect van PVC gebaseerde camouflage op psychosomatische klachten' ;)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk ideeën

#3 Bericht door pa3dsc »

Leuk idee.
Ik heb een dualband antenne gemaakt met twinlead en keurig afgeregeld.

http://www.arrl.org/files/file/Technolo ... 409061.pdf

Paste precies in een 5/8 electriciteits buis.
Mechanisch mooi project
Maar toen ik de optimaal afgestemde antenne in de buis had geschoven waren de werk frequenties geheel anders.

De invloed van de plastic pijp is dus het onderzoeken waard.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk ideeën

#4 Bericht door PA3DAT »

De vraag is dan natuurlijk: wát ga je onderzoeken?
Of de dikte van het materiaal van de pijp invloed heeft? Of de diameter van de pijp?
Of de soort kunststof van de pijp?
Of alle voorgaande mogelijkheden maar dan in relatie tot de gebruikte frequentie?
Dus de invloed op 6m, 4m, 2m en 70cm? En welk type antenne wordt dan je referentie?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk ideeën

#5 Bericht door PG8DA »

Hallo,
Bedankt voor alle antwoorden voor zover.
Ik heb zitten denken aan een draad antenne voor 10 meter en een voor 6 meter en met een antenna analyzer daarvan de resonantiefrequentie te bepalen.
Door, op dezelfde hoogte en op dezelfde locatie, beide antennes een voor een in pvc buizen te 'hangen' en dan de Fres te bepalen, kan ik ongeveer een beeld krijgen wat de nieuwe golflengte is van de nieuwe frequentie en door (oud/nieuw)=verkortingsfactor de verkortingsfactor te berekenen.
Weet iemand of dit een juiste formule is?
Dat van dat biologie is ook wel leuk, maar ik heb jammer genoeg geen biologie in mijn pakket (voor het eerst dat ik het jammer vind :))
Groeten,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Profielwerkstuk ideeën

#6 Bericht door pa1bvm »

wat dacht je van een pvc pijp
die vullen met water ( of andere vloeistof )
daar dan een antenne in

zodat je de antenne eigenlijk onderdompelt in een waterbad

Ooit eens een artikel in Electron gezien met een antenne die in een buis zat waar ook water inzat
Was meen ik iets van een helm antenne voor defentie ( in zwitserland ??)..

het effect zou zijn dat de lengte van een dipool veel korter zou kunnen worden als je de boel onderwater zet ..
daarna nooit meer iets van gezien ...
misschien was het wel het april nummer van electron ..


of

een zoutwaterstraal gebruiken als antenne
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... 5&Itemid=9

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Profielwerkstuk ideeën

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's en Diederik

Zo'n 25 a 20 jaar geleden met z'n vieren geëxperimenteerd met een "nieuwerwetse gedachte" de leerling een eindwerkstuk te laten produceren om de theoretische kennis en praktische vaardigheden aan te tonen. MBO richting
Wij vieren waren zeer gemixed en uit verschillende richtingen en ook in
Proces operator chemie voor elektromontage en schakelbord techniek LBO en MBO machinistenschool
Elektromonteur, servicemonteur keurmeester LBO inval MBO machinistenschool
HTS elektro+ didactische aantekening MBO machinistenschool Zendamateur SK
En ik als oude hoofdakte onderwijs opgeleid en overgangsbevoedheid Zendamateur en zo bevoegd als scheepsradio telegrafist 3e klasse (CW not included) :lol: voor LBO inval MBO inval en BSA.
Omdat wij vieren alzo verschillend waren maar ëlektrisch"verbonden door hobbybeunhasies bespraken we natuurlijk het hoe en waarom van dat nieuwerwetse.
Wat ik me nog herinner van die tijd geef ik hier weer Een en ander zal natuurlijk door diverse leken als ministers en schoolmanagers wel weer goed veranderd zijn
We stelden o.a. dat de eindpresentatie eigenlijk ook iets was als een sollicitatie brief/gesprek
Maak duidelijk als afstuderende wat je geleerd hebt . welke ervaringen heb je tijdens je studie opgedaan en hoe kun je dat toepassen.
Maak duidelijk dat je kunt werken naar protocollen en zonodig die kunt opstellen.( ISO certificatie speelde toen ook )
Maak duidelijk wie je bent als mens, waar je belangen en interesses liggen en vooral of je ook in een team kunt werken
Naast de vaktechnische kant is er dus ook een duidelijke sociale kant,die weleens minder belicht wordt.
Dan het te kiezen onderwerp van studie onderzoek presentatie.
We stelden toen ,dat een enkeling misschien doordrong tot wetenschappelijk onderzoek
De meeste leerlingen toch hun werkplek zouden vinden in het zicht ontwikkelende Rijnmond industriegebied en de Moerdijk
Je er handig op kunt inspelen wat de behoeften zijn van de industrie wat onderwerpkeuze betreft Zoek bijv uit welke kennisgebieden van belang kunnen zijn of worden
Bijv. De drones hadden niet zo'n vluchtkunnen nemen als Defensie hobbyvliegerij en industrie raakvlakken hebben in de positie bepaling van kleine onderdelen en de correctie daarvan Mini gyroscopen datatransmissie enz.Gas metingen in een voor de mens gevaarlijke omgeving
Zo zullen er nog meer verwante raakvlakken zijn.
Diederik terug komen op een voorstel van je PVC en antennes .
Zit wat in maar betrek het niet op je hobby alleen. De industrie moet er ook belang bij hebben. Jij onderzoekt bijv. een industrieel probleem Plukt dat uit elkaar en vindt waarschijnlijk wat oplossingen voor een der problemen
Terug naar PVC en antenne datatransmissie kabel of draadloos golflengten PVC als bescherming drager of mede frequentie bepalend. vervuiling en wellicht veel meer.
Wellicht zijn verschijnselen wel aantoonbaar maar niet meetbaar omdat door de voortdurende onderwijsbezuinigingen de meetspullen niet op school zijn Dus ook wat op school aanwezig is of op de stage plek is van belang
Je keus kan zo medebepaald worden door de school of je stage plek.
Overleg met docent stagebegeleiders en werkplek is dus van belang.
Poog eens voor je zelf uit te zoeken wat je met m'n opmerkingen als mede beoordelaar van de eindpresentaties kunt en wat sluit aan bij je belangstelling.
Poog eens wat scripties in te zien indien mogelijk Soms kom je ze tegen op internet .Soms te veel overschrijfgezwets om maar een pagina te vullen
Bij metingen denk goed na wat je meet .Heeft de uitkomst belang en welk belang geldt voor jou .
Voorlopig eerst succes met het opstellen van het eindpresentatie doel
73 de Ruud PA0RAB

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Profielwerkstuk ideeën

#8 Bericht door PG8DA »

Hallo allen,
Ik heb leuke ideeën gezien bij die waterantenne.
Wat betreft de apparatuur: een kennis heeft antenne analysers die ik mag gebruiken, dus dat heb ik tot de beschikking.
Ik zit op het moment op school, dus heb ik niet veel tijd om dit te schrijven.
Voor zover bedankt voor alle bijdragen.
Groet,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Profielwerkstuk ideeën

#9 Bericht door PA0RAB »

Diederik en meelezers,
Hoe ik over bepaalde zaken denk heb ik je al persoonlijk ge maild met bepaalde redenen.
De responsen die je gekregen hebt geven je ook wel een zekere richting
In het onderwijs is heel veel veranderd en je "voorlopige onderwerp"valt eigenlijk buiten de leervakken
Dat maakt het riskant,maar het een goede aanpak een interessant geheel

Ik loop met je de responsen door
pe1rxq wijst op de eigenschappen van de gebruikte materialen
is van wezenlijk belang
Overweeg goed hoe je deze valkuil kunt ontlopen
pa3dsc Twinlead antenna in 5/8 elektrapijp
Mij bekend als Not ersatsz Seefunk antenne en daarmee geëxperimenteerd,
Frequentie afwijking werdt toen ook waargenomen en verklaard doordat het in de plasticbuis plaatsen de draden dichter bij elkaar kwamen
De interne capaciteit veranderde en dus ook frequentie.
pa3dat Wijst terecht op het onderzoek doel Zonder doel ga je doelloos werken en het resultaat wordt chaos en je werkstuk mogelijk een schoonmaak
verslag
Tevens geeft hij de raad een bekende antenne als referentie antenne te gebruiken resp. ijkpunt
pa1bvm Serieus onderzoek of 1 aprilgrap?
de 1 April grap heeft vaak een echt gegeven als oorsprong
De Zwitsers hebben geëxperimenteerd met helmatennes
Water in hooggebergte wordt ijs dus andere eigenschappen
gedestilleerd is een isolator kan dus Hoe invloed van toevoegingen te meten?
De duikboten gebruiken onderwater communicatie
Er is een modelbouw groep die zich intensief bezighoudt met het besturen van modelduikboten Ook onderwater en meer kanaals
Zeg maar onderwaterdrones

Zo weer wat om over te denken
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Kijk eens bij www.dl7ahw.bplaced.net/spraycanantenne.htm en google eens op EH antennes

Plaats reactie