QRP-EME tijdens JOTA

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: QRP-EME tijdens JOTA

#16 Bericht door PA5PT »

Helaas ging het niet goed bij ons. Signaal wat over internet kwam hakkelde, dan decodeer je niet genoeg.. Verder denk ik dat we nog wel iets aan de afregeling van de antenne mogen doen.

Stiekem heb ik even gespiekt bij Frans zijn antenne toen we op bezoek waren :D Wij gaan knutselen! Hopenlijk krijgen we nog een nieuwe kans.
JO21RL

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: QRP-EME tijdens JOTA

#17 Bericht door pe1rxj »

[b]QRP-EME tijdens JOTA-JOTI 2015 een nog grotere uitdaging![/b]

Hallo Allemaal,
De mogelijkheid om met een normale set op 70cm een maximale afstand te behalen is intussen bekend: communiceren via de maan.
Echter, dit is wel een technisch hoogstandje en daarvoor is voor de meesten van ons wel een beetje voorbereiding nodig.
In 2015 is de maanstand erg ongunstig: midden op de middag (ongeveer tussen 1500 en 1800) en maximaal slechts 20 graden hoog in het zuiden (en dat is voor de meesten weer erg laag ivm bomen of gebouwen.).
Dus goed plannen hoe dat moet gaan lukken.

Als oefening is het weer mogelijk tijdens het eerste weekend in september (ook dan, tijdens de zendamateur velddagen, zal Dwingeloo actief zijn), maar dan wordt het echt vroeg ( heel vroege ochtend), van 0200 snachts tot ongeveer 12h00 in de ochtend.
De up to date tabellen komen weer op de website [b]http://www.camras.nl[/b] , onder het menu jota-joti. daar staan ook alle handreikingen van voorgaande jaren. De techniek (computer, radio en antenne) blijft natuurlijk geldig, de tabellen voor de toenmalige maanstanden zijn natuurlijk niet meer geldig.

sukses met de voorbereidingen.

Frans
PE1RXJ

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: QRP-EME tijdens JOTA

#18 Bericht door pe1rxj »

Hallo allemaal,

De maanstanden tijdens de velddagen september 2015.
(zie de attachment).
We kunnen de hele zaterdag ochtend actief oefenen.
Ook met een satelliet antenne installatie is al wat mogelijk !

TIP:
De actuele maanstand is ook in wsjt weergegeven als de juiste locator is ingevoerd.

de maanstanden tijdens de JOTA zijn minder gunstig: maximaal 20 graden hoog (laag) Denk aan bomen!
En dan wel zaterdag in de middag (die tijd is te vroeg voor vrijdag en te laat voor de zondag, dus hebben we maar een echt kans in 2015).

sukses
Frans
pe1rxj
Bijlagen
Moon-sept2015.pdf
tabel maanstanden september 2015
(176.54 KiB) 223 keer gedownload

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: QRP-EME tijdens JOTA

#19 Bericht door pe1rxj »

Maanstanden Jota 2015

Ziezo, het veldweekend is weer achter de rug en de proef geslaagd.
Ook nu weer gegarandeerde echos van je eigen call, dus dat gaat goed komen.
drie anderen hebben mijn signalen kunnen decoderen. Maar ik heb nog geen anderen gezien die via Dwingeloo te horen waren.Jammer.
Om goed voorbereid te zijn doe ik de maanstanden voor het JOTA 2015 weekend er meteen bij.
Het zal er op neer komen dat we op zaterdag middag actief kunnen zijn.

Ik hoor graag wie het dit jaar gaan proberen, dan kunnen we ook actief zoeken naar de call als het zover is.

groeten
Frans
PE1RXJ
Bijlagen
Maanstanden Jota 2015.pdf
(98.04 KiB) 239 keer gedownload

Plaats reactie