Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#16 Bericht door elsinga »

Ik heb de mazzel/pech dat ik zowel de zendamateur als scoutleiding van dienst ben, dus ik heb twee petten op. ;) Ik probeer het programma aantrekkelijk te maken voor de jeugd vanaf 5 tot en met 21 jaar, maar ook de zendamateurs die willen komen de gelegenheid bieden om hun eigen enthousiasme te laten zien. En dat gaat verassend goed samen vaak. :)

Afgelopen JOTA (2012, we draaien om de 2 jaar JOTA, de andere jaren een ander kamp) hadden we een carrousel systeem, waar groepjes jeugd steeds een bepaalde tijd een activiteit had. Portofoon doolhofje, geocaching, blik-en-touwtje fluisteren, limonade met een koekje, oude electronica demonteren, figuur solderen en ook twee zendamateur stations. Zo weet je dat alle jeugd langskomt en dan iedereen aan de beurt komt. En de ZA in kwestie kan uitleg geven over wat hij leuk vindt en kent en zo laten zien wat hij/zij nou zo leuk vindt aan de hobby.

Voor dit jaar komen er in elk geval twee zendamateur stations, een VHF/UHF regionaal rondje station en een HF (waarschijnlijk dit jaar digimode) station. Daarnaast moeten we nog wat bedenken, maar iets met GPS in elk geval en ik wil ook een soort morse wedstrijd gaan doen (woord doorseinen via aantal posten en dan zien wie het snelst het woord correct over heeft geseind). Meer ideeën welkom, net als nog een extra zendamateur. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#17 Bericht door PA0RAB »

En er is me toch een bult info en ervaring bij de werkgroep !!!
Johny heeft helemaal gelijk het programma en niet alleen het week-end
Een mannetje met een bruldoos en een bos draad is gedoemd te mislukken.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#18 Bericht door PE2AAB »

Wij doen veel met ATV.

Zet de Bevers erachter, clubje Bevers aan de andere kant van het 'scherm' en een gekke bekken contest.
Uren plezier en eenvoudig uit te leggen ;-)

Daarna volgt er een pictionary achtig spel en de middag is compleet ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#19 Bericht door elsinga »

Iemand nog een slim idee om eenvoudig een (in een laptop ingebouwde of losse) webcam te streamen, zonder allerlei portforwardingen in de gebruikte router te moeten doen? En dan 1-naar-veel streaming, geen Skype of zo, echt via de webbrowser te benaderen? Zou het leuk vinden als tegenstations ons konden zien, levert altijd aardige gespreksstof op. :)

[edit] Windows Media Server is geen optie (al werkt het prima), heb geen Windows server meer staan. Wel een Synology NAS, dus die als intermediair gebruiken zou prima kunnen. Surveilance Station kan dan weer niet, want die moet vanaf het internet toegang hebben tot de webcam in kwestie. De webcam moet dus de stream versturen en die stream moet dan op een webpagina (op mijn NAS of Youtube of zo) te zien zijn. [/edit]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#20 Bericht door johnvdpas »

Dat deden ze 20 jaar geleden al met amateur tv, maar ja nu dat veel minder is geworden... Toen was dat allemaal leuk en nieuw, tegenwoordig wordt daar weer anders op gekeken.

Daarbij moet het tegenstation ook een webcam hebben!

Weet je wat het is, veel amateurs passen er tegenwoordig voor omdat groepen geen programma hebben. Dat zie je ook. Hele grote groepen die 20 jaar geleden echt hele grote jota's hadden doen nu niet meer mee vanwege die reden...

Dat heeft met twee zaken te maken. Enerzijds omdat het tegenwoordig toch als minder speciaal gezien wordt dan 20 jaar geleden. Anderzijds dat er steeds minder vrijwilligers zijn die zich actief willen inzetten.

Hoewel dat ook te maken heeft naar mijn idee bij scouting zelf, deze houd er soms een nogal autoritaire levenswijze op na. (Wij weten alles, de rest weet niets) Mag het wellicht niet zeggen, maar ik heb wel het gevoel dat dit bij meer mensen leeft...

Vroeger had je bijvoorbeeld een website de blokhut waarin je dat ook zag. Als iemand dan een kritisch geluid lied horen, werden de berichten verwijderd op raadrots.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#21 Bericht door johnvdpas »

http://web.archive.org/web/200706152039 ... 3.131.159/

Kijk dat is hem. En later zijn ook mensen weg gegaan wegens verschil van inzichten... Dus als ik die oude berichten bekijk met de kennis van nu.

Al heb je verschil van inzichten volgens mij wel in elke organisatie, dus erger maken dat het al is :wink:

Mijn idee is wel een beetje dat ook dit soort zaken niet bijdragen. Mensen weten het namelijk wel, maar de meeste boeit het niets. Onder het mom, gezeur is er overal.

Maar wat ik weet is dat er ook binnen groepen zoveel verschil zit. Er zijn groepen die zo leuk en zoveel met een jota doen, maar ook die er helemaal niets mee doen.

Maar aangaande een programma. Iets solderen, kan van alles zijn. Iets met letjes of een werkende am radio.

Een spel met posten, thuis bij de leiders. De ene heeft een computer klaar staan waarop men een code moet kraken. Aan de hand van die code weet men de volgende post. Op het andere adres moet men iets in elkaar zetten wat met communicatie te maken heeft ect. Als men dat heeft gedaan krijgt men een strippenkaart mee voor het volgende adres ect.

Wat ook altijd leuk is, is de ouderen de bar laten beheren. Het geld wat ze hiermee verdienen kan mooi mee op een kamp ect.

Denk trouwens ook aan een binnenprogramma als het ineens echt hondenweer is (zoals vandaag)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#22 Bericht door PA0RAB »

OM's en Scouts.
Het gerollebol en baasje spelen in bestuursvormen is niet alleen een Scouting eigenschap.
Of de opmerking van John in de discussie valt is een andere zaak We hebben het over de Jeugd en daar maken de scouts wel deel van uit.
Als deelnemende en ondersteunende zendamateur bij het Jota/Joti gebeuren heb je er wel mee te maken.
Als zendamateur bij eigen groep is het misschien nog lastiger Het wordt gauw een "meervoudige pet " zaak. Dus Robert ik benijd je positie niet.
Als groeps Stichtingsbestuurder is je eerste taak te zorgen voor de middelen ,dat het scoutingspel gespeeld kan worden.
Dat geeft natuurlijk de nodige meningsverschillen omdat ook het ideeele en mentaliteit ter sprake komen.
Nu zijn vrijwilligers een vreemd volkje zeker als het vrijwilliger zijn een zekere status geeft Een Het kan soms er lastig zijn om inhoudelijk zakelijk geschil is dan zo persoonlijk.
Als vrijwillig groepsstichting bestuurder en zendamateur kwam je zo in een soms vervelende situatie
Voorlichtend omtrent de Jota gedachte Als oude dikke Baloe kende je de welpen en als Vaandrig de verkenners .En je was ook nog eens senior Loods (soort ondersteunende ouder voor hand en span diensten met wat extra's)
Het kan zo dan verdraaid lastig worden om inhoudelijk over het specifieke spelaanbod te spreken. De jota gedachte het jaar door in te voegen en niet alleen dat herfstvakantie weekend.
Gelukkig kan de groep en de zendamateur nu op een schat van ervaring terug vallen
Zowel heel oude als welpie en als mobiele bezoeker.
Maar je wordt ouder en geeft je stokje over
De ouderen herkennen het wel je bent en blijft besmet met het virus
73 de Ruud PA0RAB

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#23 Bericht door johnvdpas »

Ik denk dat je eerst moet kijken of de groep bij je past. Er heerst in sommige groepen een hele andere sfeer dan bij andere groepen. Kom je uit een dorp, dan gaat het er in een stad meestal anders aan toe, ect.

Ik bedoel niet de autoritaire organisatie structuur bij groepen. Dat is namelijk meestal niet aan de hand, sommige admiraliteiten en groepen nagelaten...

Maar bonje met het hoofdbureau is 99% zeker geen gelijk krijgen of je het nu wel of niet hebt. Dan is de oude regel algemeen belang gaat voor persoonlijk belang (ik verkondig hier wel mijn mening uiteraard, maar het is wel ergens op gebaseerd, zie vorige berichten en link dan kun je zien hoe het spel gespeeld wordt)

Nu is dat geen reden om het niet te doen, want de kans dat je er mee te maken krijgt is erg klein.

Naar mijn mening kun je prima als zendamateur en leider een programma maken. Dat gaat bij zoveel scoutinggroepen zo. EN meestal zonder problemen.

Je moet als er amateurs van buiten komen alleen een beetje rekening houden met die mannen. Ze zullen veel van zenden weten enthousiast, maar een programma zullen ze nog nooit gemaakt hebben. Beetje moeilijk om ze daarop aan te spreken...

De webcams is echter een leuk idee, maar dan moet je ook andere groepen regelen. En... Het kan ook echt met amateur tv. Het geluid komt dan via de set. Dat werd pak hem beet 15 jaar geleden nog regelmatig gebruikt bij jota's. De laatste tijd niet of nauwelijks. Dan zul je dus groepen moeten vinden, die dat weer willen doen. De tv kwaliteit is namelijk gewoon goed.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#24 Bericht door pe5jw »

Robert je wilt een online streaming dienst gebruiken ivm aantal connecties en bandbreedte.
Ga even bij ch73 langs, is wel een windows systeem maar misschien is er inmiddels meer mogelijk.
In het verleden vaker geprobeerd zo een jota stream neer te zetten maar door verbindings problemen is het helaas nooit gelukt.
(de atv stream dus ook naar internet zetten was toen de bedoeling)

Probleem bleek toen de 2,4 ghz camera's die we gebruikten, stom daar zit wifi ook :)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#25 Bericht door elsinga »

Ik heb inmiddels 2 opties voor webcams met weinig middelen:
- Yawcam (.com), kan ik prima de webcam van de laptop die ik toch al meeneem om te loggen mee streamen en die doet zelfs uPNP om 'm naar buiten beschikbaar te maken. Werkt dat niet (uPNP staat uit), dan VPN naar thuis en vanaf daar met uPNP de deur uit. ;)
- IP Cam als app op de Android foon, werkt via een vaste poort en dia kan ik forwarden achter de VPN naar huis

Heb inmiddels een el cheapo webcammetje via dx.com besteld, zodat ik de webcam ook op de actie kan richten terwijl we loggen. :)

Als we straks het zomerkamp gehad hebben (zin in, zeker omdat er heel veel tijd is gestoken in het thema en dat best goed in elkaar zit volgens mij) de andere speltakken maar eens opzadelen met het bedenken van een technisch spel voor in de carrousel. En ook zonder 2e zendamateur gaan we het wel rondkrijgen, zet ik de explorer die 2 jaar geleden al zelfstandig QSO/QSY deed op 2m achter die set ter begeleiding (met mij op een paar meter afstand achter de HF set als backup).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie