JOTA-JOTI 2014

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: JOTA-JOTI 2014

#46 Bericht door PD9RS »

Inderdaad, ik vind dat dat de lol er ook wat af haalt bij de jota. Want via de repeater gaat het vrij makkelijk, te makkelijk.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#47 Bericht door Ton_O_E »

Handig, dan hoeven jullie ook niks meer op te bouwen, doe gewoon lekker alles via whatsapp :D
Om denekamp te werken, moet je even zoeken tussen 144.150-144.400 of op 80m
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: JOTA-JOTI 2014

#48 Bericht door PE9H »

Denekamp zal hier wel te horen zijn....
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#49 Bericht door Ton_O_E »

Zeker wel, in kom uit Denekamp, ik ben daar ook nog leiding bij de verkenners, vandaar dat ik altijd in Denekamp Jota draai. Samen met mijn broer PE1ONW en Lars PA3ESO en Jop PA4JOP (allen woonachtig in Denekamp) We draaien onder PA3ESO/J. Ik weet niet of Oldenzaal meedoet? Wel veel activiteit hier in de buurt zoals Hengelo, Borne, Losser, Enschede. Ik zelf zit het liefst op 80m, Meestal maak ik een 1/2golf dipool op zo'n 8m hoogte, daar werk ik heel Nederland mee.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#50 Bericht door PE2AAB »

Ow dacht dat die groep bedoelt was om ervaringen uit te wisselen en zorgen dat er
'Gelijkgestemden' achter de radio zitten. Bevers voor bevers, welpen voor welpen enz.

Maakt niet uit. Idee is goed hoor :-).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#51 Bericht door elsinga »

Klopt, die groep is er alleen maar voor om makkelijk te regelen dat er een tegenstation is voor de jeugdleden. Zeker voor de jongere jeugdleden, die vaak wat minder geduldig zijn. ;) De verbindingen maken we gewoon op 2/70/40/80 en zo.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#52 Bericht door PA3HMP »

PD5WL schreef:Wij willen zeker met SSTV aan de gang gaan.

Doen jullie alleen 2m of ook 10m?
bij ons wordt enkel 2 meter sstv gedaan, dit ook omdat ik nog geen betaalbaar hf setje heb kunnen vinden voor sstv(en ook nog geen betaalbare uitschuifmast), op HF wordt wel gewerkt in andere modes en waarschijnlijk ook digitaal.

Ook zal mijn 160/80/40 meter verlengde zelfbouw W3DZZ weer meegaan, er is een FB23 aanwezig en nog een aantal andere HF antennes, mastjes en setjes, de planning is 4 amateurs dus alle modes incl cw en digitaal.

ik moet nog wat webcam spul klaar maken, maar dan hebben we direct foto's voor sstv van de scoutinggroepen die actief zijn.

voor de toekomst zit nog wel in de planning een betaalbaar hf setje, een uitschuifmast, een bandfilter voor 10 meter, een andere zelfbouw beam erbij, maar aangezien dat spul enkel voor 1 weekeinde jota gebruikt wordt is het budget niet al te groot.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: JOTA-JOTI 2014

#53 Bericht door PE9H »

PA3TON schreef:Zeker wel, in kom uit Denekamp, ik ben daar ook nog leiding bij de verkenners, vandaar dat ik altijd in Denekamp Jota draai. Samen met mijn broer PE1ONW en Lars PA3ESO en Jop PA4JOP (allen woonachtig in Denekamp) We draaien onder PA3ESO/J. Ik weet niet of Oldenzaal meedoet? Wel veel activiteit hier in de buurt zoals Hengelo, Borne, Losser, Enschede. Ik zelf zit het liefst op 80m, Meestal maak ik een 1/2golf dipool op zo'n 8m hoogte, daar werk ik heel Nederland mee.
Voor zover ik weet draait Oldenzaal geen JOTA/JOTI en heeft dat recentelijk ook nooit gedaan.
Wel jammer, is een grote groep, mn zoontje zit daar ook bij.
Misschien kan ik het daar eens voorstellen voor volgend jaar?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#54 Bericht door Ton_O_E »

Je hebt in Oldenzaal de Titus Brandsma en de Peerke Donders
Voorheen was er ook nog de Arthur Primmergroep maar die bestaat niet meer, dacht ik.
Je moet wel wat meer mensen op de been krijgen denk ik, het is een redelijk grote groep.
Kom gerust de zaterdag eens kijken in Denekamp, hoe het één een ander gaat. Koffie staat klaar meestal.
Denekamp is ook een grote groep, misschien kun je onze werkwijze gebruiken
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: JOTA-JOTI 2014

#55 Bericht door PE9H »

Arthur Primmergroep bestaat inderdaad niet meer, is in 2010 opgeheven.
Ik heb zelf alleen connecties met Titus Brandsma door mn kinderen.

Als ik tijd kan maken zou ik wel even willen komen kijken, hoor je nog even van me.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#56 Bericht door PA3DJS »

PA3TON schreef:Zeker wel, in kom uit Denekamp, ik ben daar ook nog leiding bij de verkenners, vandaar dat ik altijd in Denekamp Jota draai. Samen met mijn broer PE1ONW en Lars PA3ESO en Jop PA4JOP (allen woonachtig in Denekamp) We draaien onder PA3ESO/J. Ik weet niet of Oldenzaal meedoet? Wel veel activiteit hier in de buurt zoals Hengelo, Borne, Losser, Enschede. Ik zelf zit het liefst op 80m, Meestal maak ik een 1/2golf dipool op zo'n 8m hoogte, daar werk ik heel Nederland mee.
Als het tot de mogelijkheden behoort, zou ik de 80m dipool wat hoger hangen. Het geeft je wat meer stralingsrendement.

Wij (Jan Campert Maarssen/Tienhoven) hangen hem op een meter of 12..14 (hangt een beetje af van hoe strak we spannen).

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#57 Bericht door Ton_O_E »

Ik hang hem zo laag, omdat dat gemakkelijk is, en naar mijn mening straalt hij dan bijna recht omhoog, en kaatst hij dan weer bijna recht naar beneden, zeer geschikt voor nationaal gebruik.
het cloudburner princiepe.
Iets hoger, zou nog wel kunnen. geen idee wat de ideaale hoogte is. Een straal van 300km zou mooi zijn.
Ik werk er trouwens ook wel UK en Scandinavië mee.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#58 Bericht door PA3DJS »

PA3TON schreef:Ik hang hem zo laag, omdat dat gemakkelijk is, en naar mijn mening straalt hij dan bijna recht omhoog, en kaatst hij dan weer bijna recht naar beneden, zeer geschikt voor nationaal gebruik.
het cloudburner princiepe.
Iets hoger, zou nog wel kunnen. geen idee wat de ideaale hoogte is. Een straal van 300km zou mooi zijn.
Ik werk er trouwens ook wel UK en Scandinavië mee.
Als je hem op bijv 15 m hangt, straalt hij ietsje minder omhoog en ietsje meer onder bijv 45 degr, en dat heb je nodig om vanuit het noorden in bijv. Limburg aan te landen. Het voordeel van hoger plaatsen is dat je de grond onder de antenne minder opwarmt (dus meer uitgestraald vermogen). Het levert je zelfs onder 90 degr elevatie nog meer gain op (ten opzichte van 8 m hoogte). Ik ga er van uit dat je hem niet boven water hangt.

Je kunt ook nog zwevende gronddraden spannen. Dat deden wij in het verleden, maar zonder de gronddraden en op zo'n 12..14 m hoogte zijn we hard zat met 100W op 80m.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#59 Bericht door Ton_O_E »

Ik zal eens kijken of het wat opleverd. Meestal, ben ik met de landelijke aanmelding wel bij de eerste 10
Vanuit heel nederland rapportjes met 5 9. Maar het kan altijd beter :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#60 Bericht door Ton_O_E »

Het logboek programma, is weer klaar voor gebruik.
meld je aan op http://multilog.endoria.net
Je kunt gerust wat testen, donderdag voor de Jota, wordt het logboek geleegd.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie