Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#1 Bericht door pe1hzg »

De JOTA geeft, behalve een hoop lol en weinig slaap, ook de mogelijkheid om eens een grote antenne te proberen, eentje die in "stad" thuis nu eenmaal niet past. We maken daar dankbaar gebruik van.

Dit jaar hadden we de volgende antennes:
  • W3DZZ voor de "klassieke" banden (80, 40, 20, 15, 10)
  • Quadantenne voor 20 en 15m
  • Verticale loopantenne (fullsize!), een voor 80m en een voor 40m, op 8m hoogte (dus niet in toren)
  • Yagi voor 2m
  • Rondstraler voor 2, 70, 23
  • Spullen voor ATV en een camera-helm
Ik wil het eens hebben over de antennes voor 80 en 40.

Een van de voorwaarden voor JOTA is dat we behalve "verre" verbindingen vooral ook geslaagde, leuke verbindingen moeten maken. Dat gaat in NL goed op 80 en 40 en de loopantennes voor 80 en 40 zijn goed bevallen.

Zo hadden we op deze loopantennes heel weinig storing uit de stad (we zitten in een woonwijk), en hadden we ook veel minder last van de Russische locale netten die je 's avonds nu eenmaal op 80 en 40 hebt. Nederlandse signalen daarintegen waren erg hard en we kregen veel complimenten over het signaal.
Typisch de voordelen van NVIS-gedrag dus.

Voor grotere afstanden was de W3DZZ beter maar bij contacten in de buurt (PA, DL, ON, G) was de loop in het voordeel. Bijkomend voordeel was dat de antenne op enige afstand (50m) van de toren stond en we weinig last hadden van elkaar, iets wat altijd een probleem is als alle antennes bij elkaar in de toren zitten. Aanbevolen dus, om "erbij" te hebben.

Constructie is ook simpel - laat de scouts 4 palen van 8m rechtop zetten op een afstand van 20.5m in een ruit,
laat de scouts er er 80m 2.5mm2 installatiedraad tussen spannen (20+20+20+20m, in een ruit), op het voedingspunt
gewoon de coax eraan en gaan ermee.

De 40m loop maakt gebruik van dezelfde palen, die ruit span je "aan de binnenkant" met langer touw. Om de antennes te hijsen gebruik ik 8 metalen ringen die ik aan de palen laat knopen, een stuk sisal eraan in een lus, en via de lus takel je de antennes eenvoudig omhoog.

En het is een antenne die de kidz zelf kunnen maken...

Geert Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#2 Bericht door PA0RAB »

Goedenmorgen een ieder,

Het is al weer een flink aantal jaren geleden dat ik actief was met en tijdens de Jota.
Een groep enthousiast maken waar je zijdelings bij bent betrokken.De voorlichting over de radiohobby en de relatie met scouting. De invoeging van het jota gebeuren in het scoutingspelprogramma enz. Bij velen wel bekend.
In mijn tijd zwierf er ergens in Leusden een verzameling stencils rond met her en der verzamelde tips en ervaringen wat later de werkgroep met simpele bouwprintjes. Waardevol materiaal.
In dit kader vind ik het lovenswaardig de ervaringen met Jota onderdelen gebundeld voor het verslag en nageslacht te bewaren. Je hoeft dan maar even te snuffelen om weer wat ideen op te doen Oja daar losten ze de antenne zo op en die groep deed een vossejacht zo en die maken een piepknippertje zo.
73 de PA0RAB

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#3 Bericht door Ton_O_E »

Klink als een mooi experiment, wat is de afstand van de ruit punt tot punt, of maakt dat niet zoveel uit, of is het vierkant?
Voorheen PA3TON

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#4 Bericht door pe5jw »

Ik heb dat experiment ooit ook eens gedaan :)
De scouting in Nieuwleusen zat toen nog bij de ijsbaan en ze hadden een paar lichtmasten staan.
We hebben er toen een 160m loop in gehangen (4x 40m) gevoed met openlijn.
Werkte ( met tuner natuurlijk ) 20m/160m.

Was erg leuk om te doen :) wie kan zo'n antenne in zijn tuin hangen, nou ik niet en zal ook wel nooit gebeuren.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#5 Bericht door itsme123 »

pe5jw schreef:Ik heb dat experiment ooit ook eens gedaan :)
De scouting in Nieuwleusen zat toen nog bij de ijsbaan en ze hadden een paar lichtmasten staan.
We hebben er toen een 160m loop in gehangen (4x 40m) gevoed met openlijn.
Werkte ( met tuner natuurlijk ) 20m/160m.

Was erg leuk om te doen :) wie kan zo'n antenne in zijn tuin hangen, nou ik niet en zal ook wel nooit gebeuren.

Je bedoelt dus zoiets:

160mtr antenne Jota 2013!

(eenvoudig te maken, werkt uitstekend, maar je hebt inderdaad alleen veel ruimte nodig)

73 Chris

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Antenne-ervaringen tijdens JOTA 2013

#6 Bericht door pe5jw »

Niet helemaal je zou natte voeten hebben bij het maken van die camera pan. :lol:
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie