Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#1 Bericht door PA3JD »

Vanaf deze week worden er voorbereidingen gemaakt voor de vier radiotechnieklessen die gegeven gaan worden op basisschool De Akker in Meppel. Twee basisschoolverenigingen, PCBO Meppel en VCPO Zuid West Drenthe hebben het initiatief genomen om de lessen van Geert Paulides, PA7ZEE, in het noorden van het land te introduceren. Tijdens vier vrijdagmorgens, 1, 8, 15 en 22 november wordt er theorie en praktijk samengevoegd.
Onderdelen van de lessen in november zijn:
a) theorie: condensator, elektromagnetische straling, spoel, weerstand en natuurlijk de beroemde Leydsche Fles van Pieter van Mussenbroek, IC, ionosfeer, zonnevlekken, morse, vossenjagen, internationaal spellingsalfabet, meten van de inductie, bepalen van de golflengte etc. etc.
b) praktijk: het maken van de schuifradio van het ontwerp van Chris Dorna, PE1DZX. (http://www.kristalradio.nl)
Medewerking wordt verleend door o.m. drie en waarschijnlijk vier, zendamateurs en twee studenten van Stad en Esch. Tot nu toe medewerking van Wim, PAoWSO uit Vollenhove, Tinus Pasjes, PA2WIV uit Gramsbergen en misschien ook Janneke de Jong, PA3BFA uit Mantinge. Daarnaast twee studenten van Stad en Esch uit Meppel. Geweldig dat deze mensen zich inzetten om de hobby te promoten onder de jeugd.
De vier lessen zijn in concept klaar. Verbindingen zullen gemaakt worden onder de call PA3JD met een FT897d met phone en natuurlijk CW!!!!! Een HF-antenne is een FD3 Windom voor HF en/of Spiderbeam en een kleefvoet voor 2 en 70 om via de repeater, en met name via het zojuist weer opgestarte Coversity project, verbindingen te maken op 70 cm.
Naast de medewerking van zendamateurs en studenten heeft het VERON-fonds zich bereid getoond dit project te willen ondersteunen waarvoor beide schoolverenigingen zeer erkentelijk zijn.
Van het geheel worden video's gemaakt die op You Tube vertoond worden.
Techniek is de komende jaren een hot item binnen het primair onderwijs!
Nieuws over dit project via een speciale nog aan te maken pagina FB pagina en Twitter.
(wordt vervolgd)

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#2 Bericht door PA3JD »

Vandaag de derde les gegeven op CBS De Akker in Meppel aan de Kwadraatgroep.De Kristalradio van Chris Dorna werkt uitstekend. Filmpjes staan op mijn
FB pagina.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#3 Bericht door PC1A »

FB kent geen PA3JD, dan hebben we wel even de naam nodig die je daar gebruikt.... :?:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#4 Bericht door PA2OLD »

Gaaf project!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#5 Bericht door EA5JEX »

Goeie zaak!
Ik heb gastles gegeven op HanzeHogeschool over draadloze technieken en hoe die met name in de Zorg worden toegepast.
Er wordt slechts 2,5 uur per week HF techniek gedoceerd.
In de 1e jaars zitten nu voor het eerst weer 2 zendamateurs, die hebben een grote voorsprong.
Er is veel vraag naar technisch geschoolde medewerkers.

Binnenkort ook weer gastles op de Hanze Institute of Technology (opleiding sensortechnologie), een hele mooie (internationale) opleiding waar elektronica, ICT en sensortechnieken worden gecombineerd tot praktische oplossingen (Applied Sensor Technology).
http://www.hanze.nl/home/International/ ... echnology/

Kees

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#6 Bericht door PA3JD »

PC1A schreef:FB kent geen PA3JD, dan hebben we wel even de naam nodig die je daar gebruikt.... :?:
Excuses: je hebt gelijk. Fout van mij. Ik bedoelde mijn YT kanaal.
Vandaag de video er op gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=bQv8fKYR ... V3YF25mcSw

Met dank aan het VERON-fonds, diverse zendamateurs en de RABO-bank.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#7 Bericht door Vertrokken »

Je zou beter echolink laten zien en DATV.
De jeugd tegenwoordig krijg je amper warm voor HAM-radio.
Zelfs mijn eigen zoon loopt op een beetje inspraak op zijn chinese speakers te roepen dat Pa moet gaan darten!
Ik bedoel maar :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#8 Bericht door PE1PQX »

Pracht initiatief.

@ON2NSV: Echolink is leuk/grappig voor er bij, maar heeft mijns inziens niets (direct) met radio te maken. Tuurlijk, je stuurt een tranceiver via een PC aan over internet/LAN, maar heeft in het geheel niet de charme van de zelf een radio-verbinding te maken met een tranceiver zonder gebruik van internet/LAN.
Wat mij betreft hoor echolink niet tussen de lessen over radio en bij lessen voor een vergunning. Het heeft niets met radio-propagatie van doen. DAT is de charme van onze radio-hobby naast zelfbouw etc.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Technieklessen op basisschool De Akker in Meppel

#9 Bericht door PA2OLD »

@ON2NSV: Echolink is leuk/grappig voor er bij, maar heeft mijns inziens niets (direct) met radio te maken. Tuurlijk, je stuurt een tranceiver via een PC aan over internet/LAN, maar heeft in het geheel niet de charme van de zelf een radio-verbinding te maken met een tranceiver zonder gebruik van internet/LAN.
Wat mij betreft hoor echolink niet tussen de lessen over radio en bij lessen voor een vergunning. Het heeft niets met radio-propagatie van doen. DAT is de charme van onze radio-hobby naast zelfbouw etc.
Daar ben ik het volkomen mee eens!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie