PD7RB schreef:Ik hoop, dat hij (nu 7) zodra hij naar het voortgezet onderwijs gaat, iets in de techniek wil gaan doen. Als het tenminste tegen die tijd niet allemaal uit het buitenland gehaald moet worden, omdat we zelf niet meer weten, hoe bepaalde techniek ook al weer werkt. Ik vrees dat we die kant wel op gaan, met de huidige manier van lesgeven en het meerendeel van de docenten, vrouwelijk is en niet veel met techniek heeft, volgens mij.
Techniek kun je niet jong genoeg mee beginnen, want het leert hoe iets in elkaar zit en hoe iets werkt. Het hoeft je beroep niet te worden, maar een beetje inzicht heeft alleen maar voordelen (hoeveel mensen kunnen niet eens meer zelf een band plakken en/of een lamp in een auto verwisselen al dan niet omdat ze bang zijn voor vieze handen).
Overigens denk ik dat de maatschappij ook verantwoordelijk is voor de negatieve aanzicht van de techniek, we willen allemaal dat onze kinderen succes vol zijn, het beter doen dan wij zelf, rijkelijk verdienen, huisje boompje, beestje, auto-tje, etc. En we weten allemaal hoe goed je ook bent als vakman, je nooit het salaris zult krijgen van een leidinggevende en/of manager (sorry als ik nu mensen voor het hoofd stoot).
Ik blijf er bij, kinderen moet je met zoveel mogelijk dingen kennis laten maken, maar ze moeten zelf kiezen. De ene kiest voor techniek de andere voor wat anders. Niks is erger dan een iets opgedrongen krijgen wat je niet ligt en je niet gelukkig van wordt. Mijn ouders hebben me nooit gedwongen een richting om te gaan die mij niet zou liggen. Ik moest zelf een opleiding kiezen wat aansloot bij mijn (realistische) toekomst wensen.
In het verlengde van bovenstaande, moeten wat mij betreft kinderen naast taal en rekenen, ook verplicht algemene techniek krijgen op school bij voorkeur al in de 2 laatste jaren van de basis school. Ik ben blij dat de school waar mijn kinderen op zitten bijzonder vooruit strevend is wat dat betreft en ze al in de laatste 2 jaren snuffel middagen krijgen bij praktijk opleidingen voor het bedrijfs leven. Gewoon zelf specie mengen en kliederen en een muurtje of een schoorsteen laten maken (leren ze gelijk dat recht op stapelen van stenen geen stevige muur maakt, maar je moet verspringen). of zelf eens een foto lijstje in elkaar maken met latjes die je zelf gezaagd hebt. Of zelf een "zaklantaarn" laten maken op een plankje en ook weten waarom het werkt. Kleine dingen, maar zo belangrijk voor de toekomst. Het mooie is dat ze het stimuleren en niet verplichten als je er geen gevoel voor hebt. Ook is niet iedereen goed in taal of goed in rekenen, dat geld ook voor techniek.
Nee laat kinderen ontdekken, of het nu techniek is of iets anders, bezoek eens een (techniek) museum, er is zoveel meer dan een spelcomputer, internet, tv, etc.
Ik ben trots op mijn kinderen die het gewoon nieuwsgierig zijn naar van alles en nog wat, of het nu techniek, natuur of andere richtingen is. Ze zijn gek op metaal en hout en rijden op treinen, stoken zelf (speelgoed) stoom machines en locomotieven op en hebben de wildste idee-en om ze te bouwen :
(zie ook
link)
Maar zijn ook nieuwsgierig naar de ongrijpbare (maar soms voelbare) wereld van elektriciteit en magnetisme (en natuurlijk radio golven) :
(zie ook
link ).