Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#1 Bericht door PH2LB »

Zag nog geen topic over de kidsday 2013 van a.s. zaterdag 15 juni, dus maar even melden.

Zoals al gemeld op website van ARRL (http://www.arrl.org/news/view/kids-day-is-june-15), HamNieuws.nl (http://www.hamnieuws.nl/2013/06/kids-da ... -weer-aan/) en de Veron (http://www.veron.nl/activiteiten/activi ... 15062013-1) is het a.s. zaterdag 15 juni is het op de hele wereld weer kidsday.

Quote uit de veron agenda :
Kids Day: De jeugd bij de radio hobby betrekken Zaterdag 15 juni 2013 is het op de hele wereld weer Kidsday.
Dit betekent dat kinderen welkom zijn in de shack van de radiozendamateur om onder toezicht zelf verbindingen te mogen maken.
Voor kinderen is het altijd het leukste als zij met leeftijdsgenoten kunnen praten.
Daarom is het handig om frequenties als ontmoetingsplek af te spreken:

Op 80 meter 3715 en 3777 KHz
Op 40 meter 7070 KHz
Op 2 meter 145.350 MHz

Hopelijk draagt deze dag een steentje bij om deelnemers in de toekomst als radiozendamateur te mogen verwelkomen.
Succes en veel plezier op 15 juni.
Mijn kids zitten in ieder geval al in spanning op deze dag te wachten en ze hadden het ook al aan enkele vriendjes op school verteld. Dus zal benieuwen hoe vaak er aangebeld gaat worden :-)

Edit : aanvulling een quote van de ARRL site :
Take the time to share the radio with the youngsters in your life.

2013 June Kids Day

Date: Saturday, June 15, 1800Z-2400Z. Operate as much or as little as you like.

Suggested exchange: Name, age, location and favorite color. Be sure to work the same station again if an operator has changed. To draw attention, call "CQ Kids Day."
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#2 Bericht door PD2EDR »

Leuk, zal mijn dochter eens achter de set zetten op 40m en/of 2m. Die zit nu al vaak dat ze ook wilt praten.

Leuk initiatief om kids wat meer te betrekken bij de hobby (net als JOTA wat dat betreft).
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#3 Bericht door PH2LB »

Jammer dat ze er geen 2 meter SSB frequentie bij hebben gezet. Ik zou daarvoor (zekers omdat je toch een mooie afstand kunt halen) 144.350 Mhz willen voorstellen. Dat is in ieder geval een frequentie die ik zaterdag ook ga monitoren in zowel horizontaal als verticaal.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#4 Bericht door PF9ZX »

99 procent van de kids weet niet eens van het bestaan radiozendamateur af dus of het een succes wordt valt zwaar te betwijfelen, denk ik zomaar.
Ok, kids van amateurs weten het wel. De opstap, 27mc, boeit ze al niet dus helaas een kansloze dag.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#5 Bericht door elsinga »

In Nederland is het overigens elke dag kids-day. :) Onder begeleiding van een zendamateur mag iedereen de set bedienen, de gelicenseerde amateur moet de operating practice en regels in de gaten houden. Maar ik zal morgenmiddag wel even luisteren en reageren, morgenochtend eerst weer naar Scouting. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#6 Bericht door PG7M »

Jammer dat er weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt, in het algemeen.

Samen met zoonlief (7 jaar) totaal 4 QSO's gemaakt. Diverse keren op 145.350 geroepen, maar dat werd hem niet, daarna even op de Haagse repeater (70cm) en kwam PA2IPA terug. Vervolgens op 20 meter een 3-tal verbindingen gemaakt, o.a. TF3JB.

Was weinig op 20 mtr te horen, al helemaal geen "kids" gehoord en aangezien hier niets voor 40 mtr staat, ook geen CQ kunnen roepen, maar ook daar hoorde ik weinig.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#7 Bericht door PH2LB »

wij hebben ook enkele pogingen gedaan, op zowel 145.350 als 144.350. De band is niet echt open en helaas heb ik alleen nog maar 2m apparatuur. Maar we blijven proberen :-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#8 Bericht door PA3G »

PD8MJW schreef:99 procent van de kids weet niet eens van het bestaan radiozendamateur af dus of het een succes wordt valt zwaar te betwijfelen, denk ik zomaar.
Ok, kids van amateurs weten het wel. De opstap, 27mc, boeit ze al niet dus helaas een kansloze dag.
Kansloos? Jammer, dat je het zo negatief benaderd. Overigens zeg ik niet dat je ongelijk hebt. Maar het is toch een leuk initiatief?
Ik kan mij herinneren dat ik ooit eens als kind in een shack heb gekeken. Super intrigerend en dat heeft me 30 jaar later doen besluiten om mijn licentie te halen. Met een positieve benadering is er veel meer mogelijk :)

73 de PA3G, Eelco

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#9 Bericht door PH2LB »

Vandaag was het Kidsday. Een internationale dag waarbij zendamateurs de mogelijkheid bieden aan kinderen, onderbegeleiding verbindingen te maken met andere zendamateurs en kinderen. Helaas beschikken we niet over apparatuur om uit te komen op de 20 en 40 meter, en de 2 meter was overdag niet geschikt om lange afstand verbindingen te maken.

Dus helaas heeft Lisanne niemand op de 145.350 kunnen bereiken, maar via de repeater in Apeldoorn, was PD2RMV QRV om de Kidsday CQ van mijn Lisanne te beantwoorden. Die zo zich na alle onbeantwoorde CQ's helemaal een hoedje schrok dat iemand eens reageerde :-D

Gelukkig was PD2RMV heel geduldig en na een aarzelend begin kwam Lisanne opgang en kon het QSO voortgaan. Na uitwisseling van naam en QTH, en een praatje over school en de kinderen van PD2RMV, kreeg Lisanne een uitleg over de cursus zendamateur en dat dat op haar leeftijd met een beetje studie goed te doen was (iets wat ze zelf ook al graag wou doen).

Heerlijk als je die glunderende snoet ziet na haar eerste volledig zelf opgezette verbinding (en dan helemaal netjes volgens de regels).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#10 Bericht door PG7M »

PD2LB schreef:
Heerlijk als je die glunderende snoet ziet na haar eerste volledig zelf opgezette verbinding (en dan helemaal netjes volgens de regels).
Hier idem dito, hij vond het prachtig toen hij ineens iemand op IJsland sprak. Toen ik hem vertelde over hoe een mobiele telefoon normaal werkt (via een GSM mast) en hoe wij het met onze eigen apparatuur (zonder abonnement nodig te hebben) verbinding met elkaar maken met behulp van repeaters, begon hij van alles te vragen.

Ik hoop, dat hij (nu 7) zodra hij naar het voortgezet onderwijs gaat, iets in de techniek wil gaan doen. Als het tenminste tegen die tijd niet allemaal uit het buitenland gehaald moet worden, omdat we zelf niet meer weten, hoe bepaalde techniek ook al weer werkt. Ik vrees dat we die kant wel op gaan, met de huidige manier van lesgeven en het meerendeel van de docenten, vrouwelijk is en niet veel met techniek heeft, volgens mij.

Overigens ben ik zelf ook geen beste techneut, hoewel ik sinds mijn machtiging toch wel wijzer ben geworden :wink: Met een paar kleine soldeer projectjes, probeer ik me toch wat bij te brengen en dingen beter te begrijpen, dan wanneer ik het in een boek lees.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#11 Bericht door PH2LB »

PD7RB schreef:Ik hoop, dat hij (nu 7) zodra hij naar het voortgezet onderwijs gaat, iets in de techniek wil gaan doen. Als het tenminste tegen die tijd niet allemaal uit het buitenland gehaald moet worden, omdat we zelf niet meer weten, hoe bepaalde techniek ook al weer werkt. Ik vrees dat we die kant wel op gaan, met de huidige manier van lesgeven en het meerendeel van de docenten, vrouwelijk is en niet veel met techniek heeft, volgens mij.
Techniek kun je niet jong genoeg mee beginnen, want het leert hoe iets in elkaar zit en hoe iets werkt. Het hoeft je beroep niet te worden, maar een beetje inzicht heeft alleen maar voordelen (hoeveel mensen kunnen niet eens meer zelf een band plakken en/of een lamp in een auto verwisselen al dan niet omdat ze bang zijn voor vieze handen).

Overigens denk ik dat de maatschappij ook verantwoordelijk is voor de negatieve aanzicht van de techniek, we willen allemaal dat onze kinderen succes vol zijn, het beter doen dan wij zelf, rijkelijk verdienen, huisje boompje, beestje, auto-tje, etc. En we weten allemaal hoe goed je ook bent als vakman, je nooit het salaris zult krijgen van een leidinggevende en/of manager (sorry als ik nu mensen voor het hoofd stoot).

Ik blijf er bij, kinderen moet je met zoveel mogelijk dingen kennis laten maken, maar ze moeten zelf kiezen. De ene kiest voor techniek de andere voor wat anders. Niks is erger dan een iets opgedrongen krijgen wat je niet ligt en je niet gelukkig van wordt. Mijn ouders hebben me nooit gedwongen een richting om te gaan die mij niet zou liggen. Ik moest zelf een opleiding kiezen wat aansloot bij mijn (realistische) toekomst wensen.

In het verlengde van bovenstaande, moeten wat mij betreft kinderen naast taal en rekenen, ook verplicht algemene techniek krijgen op school bij voorkeur al in de 2 laatste jaren van de basis school. Ik ben blij dat de school waar mijn kinderen op zitten bijzonder vooruit strevend is wat dat betreft en ze al in de laatste 2 jaren snuffel middagen krijgen bij praktijk opleidingen voor het bedrijfs leven. Gewoon zelf specie mengen en kliederen en een muurtje of een schoorsteen laten maken (leren ze gelijk dat recht op stapelen van stenen geen stevige muur maakt, maar je moet verspringen). of zelf eens een foto lijstje in elkaar maken met latjes die je zelf gezaagd hebt. Of zelf een "zaklantaarn" laten maken op een plankje en ook weten waarom het werkt. Kleine dingen, maar zo belangrijk voor de toekomst. Het mooie is dat ze het stimuleren en niet verplichten als je er geen gevoel voor hebt. Ook is niet iedereen goed in taal of goed in rekenen, dat geld ook voor techniek.

Nee laat kinderen ontdekken, of het nu techniek is of iets anders, bezoek eens een (techniek) museum, er is zoveel meer dan een spelcomputer, internet, tv, etc.

Ik ben trots op mijn kinderen die het gewoon nieuwsgierig zijn naar van alles en nog wat, of het nu techniek, natuur of andere richtingen is. Ze zijn gek op metaal en hout en rijden op treinen, stoken zelf (speelgoed) stoom machines en locomotieven op en hebben de wildste idee-en om ze te bouwen :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding (zie ook link)

Maar zijn ook nieuwsgierig naar de ongrijpbare (maar soms voelbare) wereld van elektriciteit en magnetisme (en natuurlijk radio golven) :

Afbeelding
Afbeelding
(zie ook link ).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#12 Bericht door PD2R »

Lex en Robert,

Mooi verhalen van Lisanne en Thijs, leuk dat ze verbindingen hebben kunnen maken. Zelf hoop ik ook dat mijn spruit ook ooit eens interesse gaat tonen in deze hobby. Hij is nu net 1 jaar dus ik zal nog wel even geduld moeten hebben :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#13 Bericht door PD2R »

Lex, ik ben het volledig met je eens. Er was echter wel iets wat mij op viel:
PD2LB schreef:Mijn ouders hebben me nooit gedwongen een richting om te gaan die mij niet zou liggen. Ik moest zelf een opleiding kiezen wat aansloot bij mijn (realistische) toekomst wensen.
Je bent toch min of meer een bepaalde richting in gedwongen. Toe gegeven, een hele ruime algemenen richting maar toch was er een beperking. Want wie bepaald namelijk of iets realistisch is?

Ik ben van mening dat je nagenoeg alles kunt bereiken wat je maar wilt. Natuurlijk weet ik wel dat er beperkingen zijn maar vaak kun je die overwinnen met creativiteit en doorzettingsvermogen.
Iemand welke kleuren blind is zal nooit een vlieger op een F-16 kunnen worden maar dat wil niet zeggen dat hij nooit een vliegtuig zou kunnen besturen.
Kijk maar eens hoeveel iemand zonder armen en benen kan bereiken, Google maar eens op Nick Vujicic.

Mijn ouders hebben mij vroeger ook nooit letterlijk gedwongen een bepaalde richting op te gaan maar er was wel een duidelijke voorkeur. Niet echt wetende wat ik wilde gaan doen na de MAVO ben ik dus die voorkeursrichting maar op gegaan, MTS bouw- en weg en waterbouwkunde. Man wat heb ik me daar ellendig gevoeld. Na een jaar was dat dus ook snel bekeken en heb ik mijn hart gevolgd en ben ik bij defensie gaan werken. Dat doe ik nu alweer bijna 17 jaar met bijzonder veel plezier.

Nee, ik heb niet dat salaris van een bouwkundige maar ik verdien genoeg, doe werk waar ik echt plezier aan beleef en dat kun je het langst volhouden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#14 Bericht door PH2LB »

PD2R schreef:Lex, ik ben het volledig met je eens. Er was echter wel iets wat mij op viel:
PD2LB schreef:Mijn ouders hebben me nooit gedwongen een richting om te gaan die mij niet zou liggen. Ik moest zelf een opleiding kiezen wat aansloot bij mijn (realistische) toekomst wensen.
Je bent toch min of meer een bepaalde richting in gedwongen. Toe gegeven, een hele ruime algemenen richting maar toch was er een beperking. Want wie bepaald namelijk of iets realistisch is?.
Als je het zo leest ben ben ik idd gedwongen :lol: de beperking is er idd namelijk in de vorm van moeite hebben met lezen en schrijven. Maar daar was ik me zelf heel erg bewust van en heb toen zelf voor de LTS gekozen (nog geen dag spijt van gehad). Dat ik zo eigenwijs was om daarna nog MTS en HTS te doen., had niks met dwang te maken maar nieuwsgierigheid na kennis :wink:

Maar Maarten je heb je weg en passie gevonden. Hoeveel mooier kan het dan nog zijn?
PD2R schreef:Lex en Robert,

Mooi verhalen van Lisanne en Thijs, leuk dat ze verbindingen hebben kunnen maken. Zelf hoop ik ook dat mijn spruit ook ooit eens interesse gaat tonen in deze hobby. Hij is nu net 1 jaar dus ik zal nog wel even geduld moeten hebben :wink:
Word dus duidelijk dat de fabrikanten met een "my-first yaesu/kenwood/icom] (doorhalen wat niet van toepassing is) :lol:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Kidsday 2013 - zaterdag 15 juni.

#15 Bericht door PG7M »

Helemaal met de gedachten van Lex en Maarten eens, niets aan toe te voegen :)
PG7M Robert

Plaats reactie