JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc

Zit jouw station horizontaal of vertikaal op 2m tijdens JOTA?

Peiling eindigde op 20 okt 2012, 08:44

Horizontaal
5
19%
Vertikaal
3
12%
Meest horizontaal, lokaal vertikaal
7
27%
Meest vertikaal, DX horizontaal
10
38%
Geen 2m voor ons!
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#1 Bericht door PE5PVB »

In voorbereiden op de JOTA ben ik benieuwd of er nu vertikaal of horizontaal wordt gewerkt op 2m. Wij plaatsen elk jaar een mooie longyagi voor 2m, maar het valt ons op dat er steeds vaker met een "stokkie" wordt gewerkt. Ben benieuwd wat jullie hebben staan.....

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#2 Bericht door PD2EDR »

Wij (Scouting Schiedam / Kethel. PA3AFG/J) hebben een mooi hoge 19 ell Tonna in de hoge mast staan die zijn werk elk jaar goed doet. Eigenlijk nooit de vertical nodig. Hooguit om mobiele station in te praten en/of wat SSTV activiteit te doen.
Laatst gewijzigd door PD2EDR op 12 okt 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#3 Bericht door elsinga »

Bij ons (Scouting van Maasdijk Heerenveen, PC5E/J) komt er een X50N op rond de 24m hoogte te staan, we hebben gewoonweg geen beams of horizontale antennes (helaas).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#4 Bericht door PC1A »

Wij hebben wel een 7 ele voor 2m, ook wel rotoren, maar geen rotorkabel......... :mrgreen:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#5 Bericht door PE2AAB »

Wij gebruiken een HyGain VB-214FM 14 elements richtantenne horizontaal voor 2m

Foto: (echter gebruiken wij hem dus horizontaal)
Afbeelding

Voor 2 en 70 vertikaal hebben we een diamond X50n (gebruiken we voornamelijk voor ruggespraak bij ATV op 70cm)
Afbeelding

Tevens twee Tonna harkjes voor 23 en 13 t.b.v. ATV zenden en ontvangen.

Totale opstelling:
2m horizontaal, 2/70 vertikaal en 13 en 23cm horizontaal
2m horizontaal, 2/70 vertikaal en 13 en 23cm horizontaal
Voor HF gebruiken we een Fritzel FD-4 draadantenne:
Fritzel FD4 HF Wire
Fritzel FD4 HF Wire
En een FB-33 3-elements beam voor het gerichte werk op HF.
Fritzel FB33 HF Beam
Fritzel FB33 HF Beam
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#6 Bericht door PA3DAT »

In de grote mast (25 meter) hebben we de 5 ele monobander voor 20m, daar zetten we voor 2m een klaverblad
bovenop, en daarboven nog een dualband vertical voor 2m en 70cm. De afgelopen jaren hadden we een 9 ele
Tonna op 24 meter hoogte, maar de resultaten daarmee vielen nogal tegen.
We hebben ook een paar verzorgingstehuizen van 10 verdiepingen redelijk dichtbij (100-200 meter).

We gaan de tweede mast (18 meter) daarom gebruiken voor een 2 ele 3-bander, speciaal voor 15m en 10m. De
9 ele Tonna blijft dit jaar "in de stalling".
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#7 Bericht door PE5PVB »

Even als opmerking er tussen door. Ik merk elk jaar weer dat de zendamateurs nogal eens vergeten dat een coaxkabel verlies heeft. Zeker wanneer deze elk jaar in een (vochtige) stalling ligt opgeslagen. Vergis je niet in de kabellengtes die je nodig hebt.

Bijvoorbeeld voor 2m, indien je 35m RG213 gebruikt (van antenne naar set), dan verlies je al 2,835dB. Even het verlies van de vaak gebruikte PL pluggen erbij en je schiet al over de 3dB heen. Dit is een waarde bij vlam nieuwe kabel.

Ik heb laatst eens een stuk oude coax en een stuk nieuwe coax langs elkaar gelegd en getest op de FSH3. Het ging dan om 20m Aircell 7. Het verschil tussen een kabel die al meer dan 10 jaar wordt gebruikt tijdens evenementen en doorgaans in een droge opslag ligt was op 70cm ca. 3dB en op 2m ca 1,5dB vergeleken met een nieuwe.

Ik loop vrijwel elk jaar tegen dit probleem aan, aangezien ik ook 23cm en 13cm gebruik voor ATV. Kabellengtes zijn 50m. We hebben destijds wat moeten besparen op coax en hebben alleen Ecoflex 10 tot onze beschikking.

Op 23cm zit ik al tegen 8dB demping en op 13cm bijna 12dB. Op 23cm kan ik 40W maken, maar dan houd ik dus zo'n 6W over. Op 13cm kan ik 6W maken, en daar blijft bij de antenne nog een kleine 350mW van over. Dit jaar ga ik dus de eindtrap voor 13cm in de mast plaatsen. Dan kan ik dat weer aansturen met gewone televisie coax. Het verlies compenseer ik dan met de stuurzender. Op 23cm is dat niet haalbaar, eindtrap zit in een 19" kast.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#8 Bericht door elsinga »

Ik gok dat ik voor HF en 2/70 ook wel op 50m kabel kom te zitten. Is welliswaar zo nieuw als wat, maar toch is dat op 70cm al 8dB verlies. Maar ja, ik kan de bomen die als basis voor de toren dienst doen niet even naast het gebouw zetten helaas. En ik ga de zender ook niet op het platform 9 m onder de antennes neerzetten, moeten al die welpen en kabouters 15m klimmen elke keer. :mrgreen: Nee, soms moet je roeien met de riemen die je hebt helaas.

Maar het is goed om je daarvan *bewust* te zijn. Dan kun je namelijk eventueel andere keuzes maken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#9 Bericht door PE5PVB »

Bijna elke 2m losse eindtrap heeft een preamp. Wanneer je die boven in het platform zet heb je al een hoop gewonnen :D

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#10 Bericht door PC1A »

@Robert : Wij hebben wel een 7 ele voor 2m, ook wel rotoren, maar geen rotorkabel.........

En ik weet niet wat je voor 2m wilt gebruiken, maar de ts2000 leveert 100W op 2m.
PreAmp heb ik niet.

:idea:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#11 Bericht door pa3dsc »

Ik heb aan rotor en stuurkastje een 230Volt stekker combinatie gemaakt.
Zo kan ik gebruik maken van de 230 volt verleng kabels die op de blokhut aanwezig zijn.

(Geld alleen voor 3 aderige systemen zoals channelmaster)

wel oppassen natuurlijk !!!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#12 Bericht door elsinga »

PC1A schreef:@Robert : Wij hebben wel een 7 ele voor 2m, ook wel rotoren, maar geen rotorkabel.........

En ik weet niet wat je voor 2m wilt gebruiken, maar de ts2000 leveert 100W op 2m.
PreAmp heb ik niet.

:idea:
LOL! Wist nog niet wat jij allemaal mee gaat/wil brengen. ;) Maar ik heb in elk geval een X50N en een X30N, plus dus de MFJ926B en 100m litze (waarvan ik 2x 21m ga gebruiken voor een inverted V). En een richtantenne zonder draaimogelijkheid is wellicht wat onhandig, maar na de opkomst vanochtend mail ik je nog wel even. Het programma is namelijk bekend en tijdens de opkomst volgt vast nog een heel klein beetje fine-tuning. :)

Overigens doet de IC7000 50W op 2m en een 706Mk2 ook. We zien wel even hoe we dat alles gaan aansluiten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#13 Bericht door Ton_O_E »

Mijn rotor draait al jaren met een stuk utp-kabel. :D
2m werken we meest horizontaal, maar we passen ons aan, aan het tegenstation.
Ik vind de 80m band de mooiste band voor de Jota, daar kun je heel Nederland op werken.
Voorheen PA3TON

Joop1972
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 dec 2011, 09:20
Roepletters: PD5JW

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#14 Bericht door Joop1972 »

hallo,

Hier een bericht van het meest zuidelijke Nederlandse Jota station. ON/PD5JW. Wij (Pooh stam) gaan deelnemen aan de JOTA vanuit Malmedy (B). We gaan met 5 om's die allen ook stamlid zijn. Voor de geinteresseerden: geen /J erachter omdat we geen UBA lid erbij hebben. Dus gewoon allemaal met de eigen calls werken met ON/ ervoor. We staan onder mijn call op de Nederlandes lijst. Dit terzijde.

Gezien onze locatie, in Belgie op 400 m boven NAP, maar wel midden in het bos, hebben wij een Clark mast staan met daarboven op een 2 meter beam welke wij gebruiken voor de staitions in Nederland te werken op 2m.

Onze locatie is uniek, een ydillische blokhut midden in het bos. Electriciteit komt van onze generatoren.
Lijkt dus bijna een velddag.

Natuurlijk staat ook wel een X50 verticaal voor locaal werk, een tweede X50 voor APRS. Voor HF hebben we de beschikking over een FD4, een G5RV, een G5RV junior en een Buddy dipole. De draad antennes staan op schuifmasten in een aanplant jonge dennen zodat ze wel vrij hangen. Dat noodzaakt weer tot kabels van 50 meter.

We hopen jullie te werken tijdens komende JOTA.

Met vriendleijke groet,

Joop / PD5JW

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA op 2m: Horizontaal of Vertikaal?

#15 Bericht door PA5PT »

Joop1972 schreef:hallo,
Onze locatie is uniek, een ydillische blokhut midden in het bos. Electriciteit komt van onze generatoren.
Lijkt dus bijna een velddag.
Is dat de Cabane?

We zullen zeker een keer proberen contact te maken dan.
Vandaag is in de regen onze horizontale 2m antenne geplaatst. De 2m/70cm/23cm stok stond al een tijdje...
JO21RL

Plaats reactie